6 komentāri

Jauns pavērsies tā dēvētās skandalozās oligarhu lietas sakarā, kas pēc vairāku gadu izmeklēšanas noslēdzās bez rezultāta.

Lietā iesaistītie politbiznesmeņi Ainārs Šlesers, Andris Šķēle un Aivars Lembergs izspruka no apsūdzībām un soda, jo krimināllieta “izčabēja” bez pierādījumiem. Ceturtdien, 15. jūnijā, žurnāls “Ir” publicējis viesnīcā “Rīdzene” noklausītās sarunas, uz kurām oligarhu lieta savulaik tika balstīta.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

Tajās dzirdamais apliecina oligarhu ietekmi “Rīgas Tirdzniecības ostā”, “airBaltic” un citos uzņēmumos, kā arī iespējamu politiskās ietekmes izmantošanu personīgo biznesa interešu īstenošanai.

Skaļā “oligarhu lieta” sākās pirms sešiem gadiem, kad 2011. gada vasarā Saeimas nedeva atļauju Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KANB) veikt kratīšanu tā brīža parlamenta deputāta Aināra Šlesera dzīvesvietā. Tā toreiz lēma deputātu vairākums, un tieši šis atteikums kļuva par galveno no Saeimas atlaišanas iemesliem, ko ierosināja eksprezidents Valdis Zatlers.”

Kratīšanu pieprasīja kriminālprocesā, kura pamatā bija aizdomas, ka galvaspilsētas lielākais ostas uzņēmums “Rīgas tirdzniecības osta”, kas ar kravu pārkraušanu nopelna miljonus, patiesībā pieder Aināram Šleseram, Andrim Šķēlem un Aivaram Lembergam, taču viņi aizslēpušies aiz ofšoriem un to nav deklarējuši. Šobrīd, kad lieta pierādījumu trūkuma dēļ jau izbeigta, divi no viņiem vairs pat neslēpjas – Šlesera un Šķēles ģimenes uzņēmumi pastarpināti ir oficiāli “Rīgas Tirdzniecības ostas” īpašnieki. Noklausītajās sarunās dzirdams, kā Šlesers 2011. gadā pārrunā savu īpašumtiesību legalizāciju, taču viņa partneri, tostarp, Viesturs Koziols cenšas viņu no šāda soļa atturēt, jo tad izrādītos, ka Šlesers kā amatpersona ir lēmis par savu biznesu.

Citās sarunās atklājas, ka tiem pašiem oligarhiem ir arī intereses “airBaltic” – Šlesers to dēvē par savu projektu, kuram naudu nodrošinājis Andris, un vēlāk tiek piesaistīts arī Aivars.

Nepārprotamas ir arī 2011. gada sarunas starp Šleseru un Lembergu, shēmojot, kā pilnībā no valsts pārņemt nacionālo aviokompāniju “airBaltic”. Šlesers tirgošanās laikā katram piedāvā vienādas daļas – pa 25%.

Šlesers sarunu ierakstā norāda: “Tagad tas ir, kā saka, mans projekts, esmu to virzījis. Fliks tomēr arī veiksmīgi to izpildīja. Redzu, ka mēs to varam attīstīt ārprātīgi! Protams, bija nepieciešama vēl nauda, tur Andris (Šķēle) palīdzēja kārtot kaut kādas naudas.”

Kā norāda žurnāliste Indra Sprance, kurai sarunu saturs kļuvis zināms no avotiem, kas vēlējās palikt anonīmi, – sarunas pārliecinoši norāda uz oligarhu slepenajiem biznesa darījumiem, jautājums, kā KNAB un prokuratūra pieļāva šīs lietas izčabēšanu pat bez apsūdzību uzrādīšanas? Formāli procesu izbeidza pērn decembrī, pamatojoties uz pierādījumu trūkumu.

Indra Sprance
žurnāla “Ir” žurnāliste

Manuprāt, ir divas amatpersonas, kurām personīgi būtu jāuzņemas atbildību par to, ka šī lieta izgāzās – tas ir bijušais KNAB vadītājs Streļčenoks un Kalnmeiers, jo redzot to pierādījumu apjomu, manuprāt, nav nekādu šaubu. Varēja savākt gana daudz pierādījumu, lai personas sauktu pie atbildības, par to, kas ir noticis.

Streļčenoks uz telefona zvaniem neatbild, bet oligarhu lietu uzraugošais prokurors Māris Leja, aizbildinoties ar laika trūkumu, interviju TV3 ziņām šodien atteica. Tiesa, žurnālam “Ir” viņš norādījis, ka lietas izmeklēšanai traucējuši vairāki apstākļi, piemēram, fakts, ka uzreiz pēc KNAB operatīvo darbību sākšanas aizdomās turamajiem par to tika nopludināta informācija. Tomēr jautājums, vai šo gadu laikā prokuratūra un KNAB darījuši visu, lai pierādītu un pieķertu miljonārus, kas par tādiem kļuvuši shēmošanas rezultātā?

Indra Sprance
žurnāla “Ir” žurnāliste

Es patiešām domāju, ka šī bija tāda goda lieta KNAB un visai valstij. Tas, kas ir noticis, diemžēl nekādus pozitīvus secinājumus neraisa. Tie cilvēki, kas ar Latvijas valsti rīkojas kā ar savu biznesu vai pieņem lēmumus savās interesēs, viņiem nekāda atbildība nav.

TOP komentāri

  • Daiga Lozinska
    +2 +2 0

    Daiga Lozinska

    Pēc dažiem gadu desmitiem neviens no mums vairs zemes virsū nebūs!!!!Ko ņemas,ko plēšas!?Ko,Šleser,to Air Baltik līdzi uz turieni ņemsi?Pēc foto var redzēt ka no alkatības esi stipri novecojis.Visas negatīvās atspoguļojas sejā.
  • Peteris Grava
  • Anda Zahovska

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Lasi vēl