“Satiksmes ministrijā fokuss no biznesa interesēm jāpavērš uz cilvēku.” Intervija ar satiksmes ministra amata kandidātu Tāli Linkaitu

0 Komentāru
“Satiksmes ministrijā fokuss no biznesa interesēm jāpavērš uz cilvēku.” Intervija ar satiksmes ministra amata kandidātu Tāli Linkaitu
EDIJS PĀLENS, LETA

Ceturtdien, 17. janvārī, turpinājās partiju sarunas par Krišjāņa Kariņa valdības darbiem. Tikmēr TV3 Ziņas turpina iepazīstināt ar jaunajiem topošās valdības ministriem un šodien pievēršas Satiksmes ministrijai. Tā pārvalda lielus resursus, tādēļ vienmēr bijusi iekārots kumoss gan politiskajām partijām, gan ietekmīgiem ekonomiskajiem grupējumiem.

Uz Satiksmes ministrijas politisko vadību tagad pretendē Jaunās Konservatīvās partijas (JKP) deputāts Tālis Linkaits, kurš iepriekš medijos bieži figurējis transporta nozares eksperta lomā.

Lai gan pirmo reizi kandidējis un ievēlēts Saeimā, tuvu politiskajiem procesiem Tālis Linkaits bijis jau kopš deviņdesmitajiem gadiem. Pēc ekonomikas grāda iegūšanas Latvijas Universitātē viņa darba gaitas bija saistītas ar valsts sektoru – pamatā strādājis ar privatizācijas jautājumiem.

Atskatoties uz šo neviennozīmīgi vērtēto periodu Latvijas vēsturē, kad viens otrs apsviedīgs uzņēmējs savāca daudz kapitāla, Linkaits pauž, – tiesiskais regulējums nebija pie vainas, problēma meklējama ekonomiskos grupējumos, kas ir aktīvi joprojām.

Tālis Linkaits
satiksmes ministra amata kandidāts (JKP)

Es domāju, ka tieši bija saistīts ar politisko kultūru. Nevienu lielo uzņēmumu nevarēja pārdot vienkārši tāpat. Pat ja mēs kā darījuma veicēji būtu gribējuši ko mainīt, tur bija politiski lēmumi, Ministru kabineta lēmumi.

Interesants ieraksts Linkaita biogrāfijā deviņdesmitajos ir darbs ārštata padomnieka statusā toreizējam premjerministram Andrim Šķēlem, kuru mēdz dēvēt par vienu no Latvijas oligarhiem. Kā zināms, Linkaita pārstāvēta JKP cīņu pret ekonomiskām interesēm politikā izvirzījusi priekšplānā.

 

TV3 Ziņas: Vai tajā laikā jums nebija aizdomu, ka tur ir arī biznesa, ne tikai politikas un valstiskas intereses?

Linkaits: Tuvplānā redzot, nebija aizdomas, bet nebija nekādu šaubu, ka tur ir biznesa intereses. To visu vajadzēja kaut kā nodalīt, kas ir pamatdarbība un kas politika. Es arī neslēpšu, ka esmu ne tikai privatizācijas aģentūrā strādājis, bet esmu bijis arī “Rīgas vīna” padomē, kas ir “Ave Lat” uzņēmums…

TV3 Ziņas: Bet kāpēc Jūs tur toreiz bijāt?

Linkaits: Mani piesaistīja kā ekspertu izdarīt konkrētas lietas. Es tajā laikā šīs lietas nodalīju.

 

 

Linkaits pēdējos gados bieži parādījies medijos transporta nozares eksperta lomā. Komentējot izvēli doties politikā, akcentē, – no malas viegli komentēt, bet bieži redzams, ka atbildīgie padomos neieklausās.

“Varbūt tas pēdējais piliens bija notikumi Rīgā saistībā ar tā saukto “kapu tramvaju”. Es kā vienkāršs rīdzinieks paļāvos, ka Rīgas pilsēta ir profesionāli tiek pārvaldīta, bet jo vairāk es iedziļinājos, jo vairāk mani pārsteidz, kas tur notika,” norāda Linkaits.

Runājot par iecerēto Satiksmes ministrijā, Linkaits uzsver, ka šī iestāde pamatā darbojusies saistībā ar tranzīta nozares interesēm un naudas apgūšanu lielos infrastruktūras projektus. Fokuss esot jāpavērš uz cilvēkiem – pasažieriem un autovadītājiem.

Galvenie darbi būs: tikt skaidrībā ar lielajiem iepirkumiem, piemēram, pārvērtēt dzelzceļa elektrifikācijas projektu, pilnveidot sabiedriskā transporta sistēmu valstī, kā arī mainīt lielo ostu pārvaldības modeli, lai kontroli pār tām pārņemtu valsts.

Pēc Linkaita teiktā, valdības veidošanas laikā jūtama ekonomisko grupējumu interese par iecerētajām pārmaiņām transporta nozarē, taču satiksmes ministra amata kandidāts neatklāj, kurš vai kuri mēģina izdarīt spiedienu.

Tālis Linkaits
satiksmes ministra amata kandidāts (JKP)

Kamēr mēs tieši nejūtam šo grupējumu ietekmi, es par to faktoloģiski neko pateikt nevaru.

Tajā paša laikā politiskie sāncenši JKP un Linkaitam pārmet saistību ar šveicieti Rūdolfu Meroni, kurš ir Aivara Lemberga oponents un kontrolē lauvas tiesu Ventspils ostas uzņēmumu.

“Man nav ko slēpt. Mana sieva ir sniegusi pakalpojumus cīņā starp Meroni un Berķi tiesvedībā. Tas ir bijis senā pagātnē, viss ir izsekojams. Tieši uz mani tas nekādu iespaidu nav atstājis,” saka Linkaits.

Vēsturiski līdz ar ministru maiņām Satiksmes ministrijā tikušas, tā teikt, iztīrītas resora uzņēmumu valdes. Linkaits apliecina, ka viņš varētu nebūt izņēmums un vienā otrā uzņēmumā patlaban saimnieko cilvēki ar apšaubāmu reputāciju.

“Vērtēsim visus uzņēmumus, vērtēsim katru individuāli un skatīsimies, kas tur atklāsies,” norāda Linkaits.

0 Komentāru