“Latvijas dzelzceļš” turpina virzīt gandrīz pusmiljardu eiro vērto elektrifikācijas projektu

3 komentāri
“Latvijas dzelzceļš” turpina virzīt gandrīz pusmiljardu eiro vērto elektrifikācijas projektu
EVIJA TRIFANOVA, LETA

VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) turpina virzīt gandrīz pusmiljardu eiro vērto elektrifikācijas projektu – par spīti tam, ka satiksmes nozare nonākusi Jaunās konservatīvās partijas (JKP) ministra pārraudzībā un pērn pirms Saeimas vēlēšanām konservatīvie šo ieceri asi kritizēja.

Politiķi tagad stāsta, ka projekts tiks samazināts, tomēr LDz skaidro, ka nekas tajā nav mainījies.

Pēc vēlēšanām un koalīcijas izveides JKP savā pārraudzībā ieguva Satiksmes ministriju, taču, kā norāda LDz, elektrifikācijas projekts tiek virzīts uz priekšu tā sākotnējo veidolā.

440 miljonus eiro vērtais projekts tā pirmajā posmā paredz elektrificēt dzelzceļa līnijas no Rēzeknes un Daugavpils virzienā uz Rīgu. Lielāko daļu finansējuma paredzēts piesaistīt no Eiropas Savienības (ES) fondiem.

Lai arī pašreizējais satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) iepriekš vairākkārt izteicies, ka projekts jāsamazina, elektrificējot tikai virzienu uz Baltkrieviju, proti, Daugavpili, LDz skaidro, ka par fondu projektiem atbildīgajā Centrālajā finanšu un līguma aģentūrā elektrifikācija jūlijā apstiprināta sākotnēji paredzētajā apmērā – saglabājot gan Daugavpils, gan Rēzeknes atzaru.

LDz attīstības direktore Sandra Caune norāda: “Darbs ar kravu nosūtītajiem notiek katru dienu. Elektrifikācija ir izdevīga posmos, kur ir liela kravu un pasažieru plūsma. Šie faktori ir vērtēti, un, protams, būs atdeve.”

Par projektu gan izskan pretrunīga informācija no LDz un satiksmes ministra, starp kuriem pēdējos mēnešos nav tās labākas attiecības. Linkaits uzsver, ka projekts tikšot dalīts lotēs. Sākumā elektrificēšot virzienu uz Daugavpili un tikai maz ticamā variantā vispār tikšot domāts arī par Rēzekni.

Arī pirms gada paustā JKP retorika, kad tika aicināts elektrifikācijas projektu apturēt vispār, nu kļuvusi maigāka.

“Ļoti daudz ir mainījies gada laikā. Mums satiksmes ministra amatā ir mūsu ministrs, kurš daudzus riskus, kurus izteicu šajos video, ir novērsis vai tie tiek menedžēti. Esošais projekts ir būtiski samazināts. Politiskā vienošanās ir tikai par Rīgu-Daugavpili. Ar to mēs primāri ejam uz priekšu,” norāda JKP pārstāvis Gatis Eglītis.

Tikmēr Valsts dzelzceļa administrācijas vadītājs Juris Iesalnieks norāda, ka projekta samazināšana būtu apsveicams solis, taču oficiāla informācija viņam par to neesot. Attiecīgi projekta īstenošana joprojām nesot sev līdzi risku.

“Aprēķini, uz kuriem balstīta visa projekta virzība, bija ar ļoti lielām kļūdām, nepamatotiem pieņēmumiem, mītiem un noklusējumiem. Tam ir liels risks uz valsts budžetu. “Latvijas dzelzceļš” no 2019.gada 1.jūlija ir valsts subsidējams uzņēmums. Jebkurš zaudējums, kas būtu jācieš, gulsies uz valsts budžeta pleca,” saka Iesalnieks.

LDz prognozē, ka elektrifikācijas iepirkums varētu noslēgties līdz gada beigām, bet faktiska būvniecība sākties ap 2021.gadu.

3 komentāri