Kur Eiropai virzīties pēc “Brexit”: Eiropas Parlaments iezīmē nākotnes scenārijus Eiropai

1 komentārs

Eiropas Savienība (ES) šobrīd atrodas krustcelēs. No visām pusēm atskan aicinājumi nopietni padomāt, kādā virzienā savienībai vajadzētu tālāk attīstīties, lai nepiedzīvotu nākamos tādus satricinājumus kā “Brexit”.

Tuvākajā laikā tiks sasaukta pamatīga sapulce, lai to apspriestu: Konference par Eiropas nākotni. Problēma gan tā, ka idejas par Eiropas nākotni mēdz būt radikāli atšķirīgas un nesavietojamas.

Jautājumi par to, kāda būs nākotnes Eiropa ir daudz. Īpaši domājot par Eiropu pēc “Brexit”, kas notiks jau pēc divām nedēļām. Eiropas amatpersonas neslēpj, Eiropas saskaras ar daudzām problēmām – lēnu ekonomisko izaugsmi, pastāvīgi augstu bezdarba līmeni un populistisku, pret pastāvošo iekārtu vērstu politisko spēku popularitātes pieaugumu vairākās Eiropas Savienības dalībvalstīs, kā arī citām krīzēm, kas raisa bažas par Eiropas Savienības nākotni

“Pirmā lieta, kas ir jādara, lai saglabātu Eiropas projektu ir nepieciešama lielā politiskā reforma, kura izveidos Eiropu par tādu, kas var atbildēt uz iekšējiem un ārējiem izaicinājumiem, ir nepieciešams ģeopolitiskais līdzsvars, jābūt vienotai ārlietu politikai, vienotai aizsardzības un tirdzniecības politikai,” uzskata Eiropas Parlamenta deputāts no Itālijas Antonio Tajānī.

Iepriekšējā Eiropas Parlamenta sasaukuma priekšsēdētāja Antonio Tajānī ideja par vienotu ārlietu, aizsardzības un tirdzniecības politika – būtībā nozīmē virzīšanos Eiropas federalizācijas jeb Eiropas Savienoto valstu virzienā, kas nozīmē arī atbrīvošanos no nepieciešamības saskaņot visu dalībvalstu interesēs. Pret šādu Eiropas modeli kategoriski iestājas Polija, Ungārija un arī Latvijas nostāja šajā jautājumā ir kritiska.

“Es esmu diezgan pesimistiskā skatā uz Eiropas nākotni. Tas ir tas, kas ved Eiropu šajā federalizācijas virzienā. Es domāju, ka katrā brīdī šī divkosība, gan naudas jautājumos, gan politiskās varas sagrābšanā,  neiet roku rokā. Jāsaprot, ka tas kopējais ES budžets būtu vismaz 20% no IKP vai vismaz 20%,un es domāju, ka ļoti daudzas valdības ne tikai Polija un Ungārija nepiekritīs šādam modelim,” uzskata EP deputāts Roberts Zīle (NA).

Ņemot vērā globālās politiskās vides transformāciju, varas maiņu Baltajā namā, kas raisījusi bažas par ASV kā uzticamu sabiedroto,  Eiropas Savienības dienaskārtībā uzvirmoja jautājums par nepieciešamību virzīties uz  Eiropas stratēģisko autonomija, sevišķi drošības jautājumos.

“Jau pirmās divas šī gada nedēļas mums ir skaidri parādījušas, ka šobrīd globālā drošība stāv krustcelēs starp mieru un karu. Un šis ir jautājums, kas skar ikvienu no mums. Mēs redzam, kas notiek Tuvajos austrumos, kas turpinās Ukrainai. Eiropai ir jāmostas un jādomā par savu aizsardzības spēju stiprināšanu, lai Eiropas balsi padarītu skaļāku uz globālās arēnas,” pauž EP deputāts no Vācijas Manfrēds Vēbers.

Ideja par Eiropas stratēģisko autonomiju pirmo reizi tika izvirzīta 2013. gadā. Tagad jaunā Eiropas Komisijas prezidente to aktualizējusi no jauna, norādot, ka Eiropas Savienības valstīm jābūt gatavām reaģēt, “nelūdzot, lai palīgā nāk ASV”. Tam piekrīt arī bijušais Lietuvas premjerministrs.

“Eiropas drošībai ir neatsverami svarīga. Bet nevienam nav noslēpums, kādi ieroči ir Krievijas rīcībā un cik tuvu mūsu valstu robežām tie ir izvietoti. Tāpat es un arī jūs zināt, ka jebkurš ierocis kādreiz izšaus. Eiropiešiem ir jāsaprot, ka mēs nevaram paļauties tikai uz to, ka NATO aizsargās mūs no Krievijas agresijas, tāpēc mums ir jādomā par to, ko sauc par stratēģisko autonomiju. Mums pašiem ir jāspēj nodrošināt drošību Eiropas kontinentā,” norāda Andrjus Kubiļus.

Tiesa, vēlme veidot atsevišķu aizsardzības organizāciju kritiski tiek uztverta no sabiedroto puses. Tomēr Eiropas līderi norāda, ka Eiropas militārās autonomijas veidošana ir savietojama ar NATO stiprināšanu un Eiropas mērķis ir arī turpmāk būt transatlantiskai. Sagaidāms, ka konkrēta vīzija par nākotnes Eiropas modeli iezīmēsies maijā, kad bloka augstākās lēmējinstitūcijas pulcēsies uz Eiropas nākotnei veltītu konferenci.