Pirms 35 gadiem, uz pusi pārsniedzot tilta noslodzi, sabruka Ķeguma HES tilts

7 komentāri

Šī diena, 20. septembris, ir traģiskas nelaimes gadadiena Latvijā. Šajā datumā pirms 35 gadiem sabruka tilts pār Ķeguma hidroelektrostaciju. Lai arī pagājis jau ļoti ilgs laiks, joprojām nav atbilžu uz vairākiem jautājumiem par šīs traģēdijas apstākļiem, stāsta TV3 Ziņas.

1986. gada 20. septembrī tiltam pār Ķeguma HES veica noslodzes pārbaudi, uzdzenot uz tā kravas automašīnas pielādētas ar smiltīm. Brīdī, kad uz tilta uzbrauca 14. kravas automašīna, konstrukcijas neizturēja, viena no dzelzs arkām ieliecās, drīz pēc tam tilts pilnībā sagruva. Bojā gāja 11 cilvēki, vēl 13 tika smagi ievainoti.

Visas mašīnas, kas bija uz tilta, nobruka lejā. Tām virsū sagāzās viss arku metāls.

”Citi palika zem ūdens, viņiem viss gāzās virsū – gan citas automašīnas, gan citas konstrukcijas, tie gāja bojā,” notikušā apstākļus skaidro bijušais Daugavas HES kaskādes direktors Harijs Jaunzems.

Harijs Jaunzems bija Daugavas visu trīs HES direktors un notikuma vietā ieradās tūlīt pēc traģēdijas. Pierakstu kladi ar fiksētajiem faktiem un sajūtām Harijs saglabājis līdz pat šodienai: ”Pierakstīti bojāgājušie, kas tobrīd jau bija zināmi.”

Foto: ULDIS ĀBOLIŅŠ, TV3 ZIŅAS

Foto: ULDIS ĀBOLIŅŠ, TV3 ZIŅAS

Foto: ULDIS ĀBOLIŅŠ, TV3 ZIŅAS

Foto: ULDIS ĀBOLIŅŠ, TV3 ZIŅAS

Mira ne tikai kravas auto vadītāji un tilta noslodzes mērītāji, bet arī HES viens darbinieks, kas, intereses vadīts, vēlējās paskatīties šos testus, un kāds steidzīgs vietējais iedzīvotājs.

”Mēģinājis tikt uz autobusu vai vilcienu, lai tiktu pie ārsta, un izlūdzās, lai viņu pārlaiž pāri. Sardze palaida, trāpījās, gāja bojā,” atceras Jaunzems.

Tilta normatīvā nestspēja bija noteikta 180 tonnas, pārbaudes laikā uz tilta uzbrauca divas reizes vairāk – 360 tonnu.

Tilta noslodzes pārbaudes kritērijus noteica Rīgas Politehniskā institūta speciālisti docenta Žaņa Salcēviča vadībā. Vai viņam radās pārrēķinu kļūda, neizdevās pēc tam uzzināt, jo pats Salcēvičs gāja bojā šajā traģēdijā.

Bija tiesa. To izbeidza, jo dzīvs vairs nebija pats galvenais aizdomās turamais. Ja viņš būtu dzīvs, noteikti būtu notiesāts. Palika vien tikai spekulācijas.

”Nebija, kas pasaka, un vēl līdz šai dienai nevar pateikt galveno argumentu, kāpēc tika palielināta tā lielā slodze,” stāsta Jaunzeme.

Palika tikai spekulācijas. Viens no minējumiem – par tilta pārbaudi atbildīgais Salcēvičs gribējis pierādīt, ka tiltiem ir daudz lielāki nestspējas resursi, nekā uzrāda fizikas aprēķini. Cits variants, ka netika ņemts vērā, ka šajā tilta pārbaudē izmantoti cita veida kravas auto nekā iepriekšējā reizē. Ir arī variants, ka tilts testēts militārām vajadzībām.

Versija, ka to pieprasījuši armijas vadītāji, lai pārlaistu smago armijas tehniku, bet tanks toreiz svēra ap 70 tonnām, un to varēja tilts pārnest.

Lai arī HES darbinieki nekādi nebija vainojami traģēdijā, jo tilta testēšanu pasūtīja Rīgas Politehniskajam institūtam, tomēr padomju vara visu HES vadību pazemināja amatā. Bijušais direktors Harijs Jaunzems saka, ka traģēdijas pat smalkākās detaļas pēc 35 gadiem joprojām esot dzīvā atmiņā.

Pēc Ķeguma HES dzelzs arkveida tilta sagrūšanas tā vietā uzbūvēja jaunu, vienkāršāku, bet izturīgāku.

7 komentāri