Pētījums Latvijā: “Facebook” konstatētas maldinošas reklāmas par uztura bagātinātājiem un kosmētiku

Pievienot komentāru
Pētījums Latvijā: “Facebook” konstatētas maldinošas reklāmas par uztura bagātinātājiem un kosmētiku
PIXABAY.COM

Latvijā vairākās “Facebook” lapās konstatēti iespējami pārkāpumi par neatbilstošu komercpraksi uztura bagātinātāju un kosmētikas produktu reklāmās un distances tirdzniecības jomā, liecina Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pētījuma dati par patērētāju tiesību uzraudzību sociālajos tīklos 2018. gadā.

Saistībā ar maldinošu komercpraksi kosmētikas līdzekļu jomā PTAC visbiežāk konstatējis neatbilstošu informāciju, kas sniegta par reklamēto produktu īpašībām un to iedarbību, kā arī gadījumus, kad patērētājiem attiecīgā būtiskā informāciju par produktu noklusēta.

Savukārt saistībā ar pārkāpumiem uztura bagātinātāju jomā PTAC konstatējis neatļautu veselīguma norāžu izmantošanu, kā arī tādu produktu reklamēšanu, kas nav reģistrēti Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) uztura bagātinātāju reģistrā.

Vienlaikus distances tirdzniecības jomā PTAC konstatējis, ka sociālo tīklu vidē patērētājiem bieži netiek sniegta informācija par distances līguma noteikumiem, tostarp informācija par atteikuma tiesībām un atteikuma tiesību veidlapu.

Tāpat pētījumā konstatēti gadījumi, kad patērētājiem tiek sniegta maldinoša informācija par atteikuma tiesībām un to ierobežojumiem. Atklāti arī pārkāpumi, kuri saistīti ar to, ka patērētājiem nav nodrošināta iespēja saglabāt un saņemt līguma noteikumus pastāvīgā informācijas nesējā, kā arī ir noklusēta informācija par sūdzību izskatīšanas kārtību un ārpustiesas sūdzību izskatīšanas un atlīdzības iespējām un veidu, kā tām piekļūt.

PTAC aicina sociālo tīklu lietotājus kritiski vērtēt, vai reklamētajiem kosmētikas līdzekļiem un uztura bagātināju produktiem piemīt tādas īpašības, kādas tiek norādītas produkta reklāmā vai piedāvājumā, pirms iegādāties pārbaudīt vai tie iekļauti Pārtikas veterinārā dienesta (PVD) uztura bagātinātāju reģistrā, kā arī nepaļaujaties uz acīmredzami pārspīlētām produktu īpašībām.

Tāpat PTAC aicina iedzīvotājus izvērtēt vai ir nodrošināta skaidra un pietiekama informācija, kas nepieciešama, lai iegādātos attiecīgo produktu, pārliecināties, vai tiek sniegta nepieciešamā informācija par produkta pārdevēja nosaukumu, reģistrācijas numuru un juridisko adresi, pirms pasūtījuma veikšanas, būtu vēlams painteresēties par citu patērētāju pieredzi un atsauksmēm par produktu vai tā izplatītāju, kā arī atteikuma tiesībām.

PTAC pētījumu veica 2018. gadā, izpētot 52 Latvijā pieejamos sociālā tīkla “Facebook” lapas un profilus par reklāmām un preču, pakalpojumu reklamēšanas veidiem, īpaši attiecībā uz uztura bagātinātājiem un dažādiem kosmētikas līdzekļiem.

Lasi vēl