Pedagogi sašutuši par iespējamu bērnudārzos strādājošo slodžu dalīšanu

22 komentāri

Asi uzņemts vēl kāds ar bērnudārziem saistīts priekšlikums. Izglītības ministre Ilga Šuplinska aicinājusi diskutēt par iespēju dalīt bērnudārzu audzinātāju slodzes, daļu no tās definējot kā pedagoģisko darbu, bet daļu – kā bērnu pieskatīšanu.

Bērnudārzu pedagogi, kuri jau tagad saņem mazāk nekā viņu kolēģi skolās, par šādām diskusijām ir sašutuši.

Izglītības ministres rosinātā diskusija par bērnudārzos strādājošo slodžu dalīšanu izraisa pedagogu sašutumu.

Izglītības ministre Ilga Šuplinska patlaban darba darīšanās atrodas ārzemēs, tāpēc TV3 Ziņām ceturtdien intervēt viņu nebija iespējas, taču jau trešdien ministre, paziņojot, ka vēlas rosināt diskusiju par slodzēm bērnudārzos, atzina, ka piedāvājums ir provokatīvs.

Šuplinska ir pārliecināta, ka vidējās un augstākās izglītības posmā pedagogu gatavošanās mācībām ir krietni sarežģītāka nekā bērnudārza pedagogam. “Nebūt nenoliedzu, ka psiholoģiskā spriedze bērnudārzā, strādājot ar dažāda vecuma bērniem, ir izaicinājums, bet, man šķiet, ka pedagoģiskā līdziesaiste tomēr tur nav tik aktīva. Viens no provokatīvajiem piedāvājumiem ir šķirt pedagoģisko slodzi bērnudārzus, neuzrādīt, ka tās ir 36 tikai pedagoģiskā darba stundas, bet nodalīt. Varbūt puse ir pedagoģiskais darbs, puse – pieskatīšanas darbs.”

Rīgas bērnudārza “Ābecītis” vadītāja vietniece un ilggadēja audzinātāja Līvija Balčūne stāsta, ka šis piedāvājums bijis kā sniegs uz galvas. Bērnudārzā pedagogam neesot tādas stundas vai nestundas, ar bērniem mācību process turpinās visu dienu. “Kuru kuru, bet pirmsskolas izglītības skolotājus? Kuri ir visos laikos novērtēti viszemāk, visvairāk ir dabūjuši ciest par to, ka viņi dara savu darbu. Tos vēl tagad paņems… Es pat nezinu, kā nodalīs un sadalīs. Jau trešdien, skatoties visus komentārus, bija skaidrs, ka cilvēki ir ārkārtīgi sašutuši. Arī mēs, cik paspējām šorīt parunāt ar meitenēm… Viena otra audzinātāja pasaka, ka nu nav vairāk ko teikt.”

Arī pedagogu arodbiedrības nostāja ir kategoriska. Tajā nenoliedz, ka jomā ir daudz vakanču un trūkst naudas, taču jautājums esot arī par bērnu drošību – kopumā atšķiras zināšanu līmenis auklītēm un audzinātājām. “Es atļaušos teikt, šāda satura paziņojums no nozares ministres… Tā ir vardarbība. Pret pedagogu, pedagogu palīgu, vecāku un arī bērniem,” uzskata pedagogu arodbiedrības vadītāja Inga Vanaga.

Pašvaldību savienībā norāda, ka teorētiski jautājums ir diskutējams, taču pirmsskolas izglītības vadlīnijas, kas stājušās spēkā no 1. septembra, paredz rotaļnodarbības – visas dienas garumā. “Arī jāsaprot šādu grozījumu ietekme uz pašu bērnu, uz viņa labsajūtu. Pedagogi tomēr ir ar attiecīgu izglītību, taču pieskatīšana ir tikai pieskatīšana,” piebilst LPS padomniece Ināra Dundure.

Neizpratnē par ministres piedāvājumu ir arī vecāku organizācijas “Mammām un tētiem” vadītāja Inga Akmentiņa-Smiltdziņa. “Nu… Es labprāt iesaistītos diskusijā ar ministriju par šo jautājumu, lai saprastu, kas tieši ar to domāts. Ir tiešām nopietns jautājums, kāpēc pirmsskolas pedagogiem alga ir zemāka nekā citiem pedagogiem?”

Izglītības ministre norādījusi, ka diskusiju par slodzēm varētu sākt novembrī.

22 komentāri