Pārsteidzošais Mākslas akadēmijas studentu darbu tirdziņš “JAUNmarkā”

Pievienot komentāru
Pārsteidzošais Mākslas akadēmijas studentu darbu tirdziņš “JAUNmarkā”
ZANE BITERE / LETA

Līdz pat 5. janvārim Latvijas Mākslas akadēmijā (LMA) notiek ikgadējais studentu mākslas darbu tirgus. Šogad studentu darbu tirdziņam gan dots nosaukums “JAUNmarka”, kas atgādinot iepriekšējo nosaukumu “Jarmarka”, taču pasākuma rīkotāji ir citi.

Līdzšinējie organizatori un LMA savstarpēji saplēsušies, norāda LMA pārstāve Sandra Liepiņa.

Savukārt LMA Komunikācijas un sabiedrisko attiecību speciāliste Laura Ozola informē, ka ikgadējā LMA studentu studiju darbu izstāde ir “daļa Latvijas Mākslas akadēmijas identitātes”. “Šis ir unikāls un lielākais šāda veida notikums Latvijā, kad tik lielā kopskaitā vienuviet iespējams iegādāties topošo mākslinieku darbus. Tā ir lieliska iespēja ne tikai iepazīties ar LMA un tās studiju procesiem, bet arī klātienē sastapt jaunos māksliniekus brīdī, kad tie vēl ir tikai ceļā uz lielajām galerijām un starptautiskām izstādēm,” teikts augstskolas paziņojumā.

LMA konfliktu ar iepriekšējiem tirdziņa rīkotājiem nepiemin, bet sola, ka “notikums šogad piedzīvo būtiskas, kvalitatīvas pārmaiņas”. “Šogad “JAUNmarkā” nozīmīga ir arī pašu studentu iesaiste – visas izstādes garumā apmeklētāji varēs klātienē sastapt darbu autorus. Savukārt uz mākslas darbu cenu zīmēm bez mākslinieka vārda un darba nosaukuma būs norādīta arī konkrētā LMK katedra, kurā šobrīd studē topošais mākslinieks. Tas apmeklētājiem radīs plašāku priekšstatu par LMA struktūru un konkrētā studenta veikumu,” akcentēja Ozola.

Tāpat būtisks jaunums būšot īpaši kūrētas ekspozīcijas, kuru veidošanā piedalīšoties gan sabiedrībā pazīstami cilvēki, gan mākslas nozares profesionāļi – mākslas zinātnieki, kolekcionāri un mākslas kuratori. Šo ekspozīciju paredzēts mainīt divas reizes nedēļā.

Starp iepriekšējiem tirdziņa organizatoriem un LMA “neatrisinātu problēmu dēļ” izveidojies konflikts un sadarbība pārtraukta. Kā aģentūrai LETA pavēstīja LMA prorektors Andris Vītoliņš, sadarbība ar “Jarmarkas” organizatoriem “netika pārtraukta, bet tā pārtrūka”. “Sadarbība pārtrūka 2018. gada 16. decembra plkst. 7, kad akadēmijas rektoram nācās pašrocīgi šķirot nekvalitatīvos mākslas darbus. Turklāt joprojām nebija ieviesta elektroniskā norēķinu sistēma. Diemžēl mūsu aizvadīto gadu lūgumus pēc formāta pilnveides “Jarmarkas” komanda neuzklausīja un pasākums bija kļuvis svešs LMA identitātei,” paziņoja Vītoliņš.

Pēc prorektora vārdiem, LMA personāla un studentu vidū esot briedusi neapmierinātība ar “Jarmarka” kvalitātes līmeni. Sākotnēji tirdziņš bija radies kā LMA studentu rīkots pasākums, bet, gadiem ejot, “studentiem bija atkritusi vairs tikai preces loma”.

Savukārt “Jarmarkas” idejas autore un ilggadēja organizatore Gundega Turnele, atbildot uz jautājumu, kāpēc tradicionālais tirdziņš šogad nenorisināsies ierastajā formātā, sacīja, ka LMA uzteica sadarbību, norādot, ka līdzīgu pasākumu vēlas rīkot paši saviem spēkiem. “Esam bijuši idejas autori un “Jarmarkas” organizatori sešpadsmit gadus, LMA ir jauna vadība un jauns skatījums, kā jauno mākslinieku darbu izstādei būtu jānotiek. Iebildumu no akadēmijas puses pret mūsu darbu nav bijuši, kā es saprotu, viņi vēlas kaut ko citādāku,” sacīja Turnele.

Viņa stāstīja, ka uzteikums “nekādā ziņā nebija gadījums, kad situāciju izrunā abas puses, sēžot pie viena galda”. “Par sadarbības pārtraukšanu mani informēja telefoniski oktobrī. Tas bija pārsteigums. Mūs nostādīja fakta priekšā, ka sapulcē ir pieņemts attiecīgs lēmums. Nešķita, ka akadēmija bija gatava situāciju apspriest,” sacīja Turnele.

Turnele pastāstīja, ka zīmols “Jarmarka” ir aizsargāts un tas ir patentēts. Komanda, kas 16 gadus organizējusi pasākumu, nolēmusi izmantot situāciju, kā iespēju, lai augtu un attīstītos. “Mēs plānojam šo pasākumu izvērst plašumā un piesaistīt lielāku mākslinieku loku. Ideja par “Jarmarku” radās, jo studentiem nebija platformas, kur savus darbus eksponēt. Mēs gribam turpināt šo ideju, lai visas puses būtu ieguvēji,” teica Turnele.