Obligāta prasība palielināt biodegvielas īpatsvaru, visticamāk, radīs cenu kāpumu

9 komentāri
Obligāta prasība palielināt biodegvielas īpatsvaru, visticamāk, radīs cenu kāpumu
Foto: ITAR-TASS / LETA

Degvielas tirgotāji sašutuši par valdības ieceri uzlikt viņiem par pienākumu katru gadu pārdot noteiktu daudzumu biodegvielas, kas lieltirgotājiem radīšot miljoniem eiro zaudējumus un, galu galā, vēl palielinās jau tā augošo degvielas cenu.

Vides apsvērumu dēļ “zaļās” degvielas kvotas ir saistošas visām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm. Valdībā gan atzīst, ka jāmeklē kompromiss starp degvielas patērētāju vajadzībām un vides aizsardzību.

Ekonomikas ministrijas (EM) izstrādātais Transporta enerģijas likums nosaka obligātu pienākumu degvielas tirgotājiem katru gadu pārdot noteiktu “zaļās” degvielas īpatsvaru. Paredzēts, ka 2 gadu laikā biodegvielas piejaukumam pie parastās degvielas jāaug no 2% līdz 10%.

Ja tirgotāji nespēs pārdot pietiekamu daudzumu ”zaļās” degvielas, tiem var draudēt soda nauda 0,1% apmērā no apgrozījuma par naftas produktiem.

Jānis Patmalnieks
EM valsts sekretāra vietnieks

Tas ir mehānisms, kas debatējams. Aprobēts visā ES, atzīts par labāko, kāds ir, lai sasniegtu ANO mērķus un ražotu enerģiju pašu zemēs.

Savukārt biodegvielas ražotāji par iniciatīvu ir ļoti apmierināti – tā ļaus labi nopelnīt. “Zaļo” degvielu pirks arvien vairāk, to izmantos arī darbinot kuģus, lidmašīnas, dzelzceļu, iekšzemes transportu.

Arnis Janvars
Latvijas Biodegvielu un bioenerģijas asociācijas pārstāvis

Šis var radīt labu signālu, ka Latvijas iedzīvotāji ir gatavi lietot to degvielu, kas videi rada mazāku kaitējumu. Šis ir tas instruments, ar kuru mērķus varētu sasniegt.

Degvielas tirgotāji par gaidāmajām izmaiņām ir neapmierināti, jo finanšu slogs būs tieši uz viņu pleciem. Nāksies celt cenas, un par to maksās degvielas pircēji.

Degvielas tirgotāju asociācijas vadītājs Ojārs Karčevskis: Es negribētu spekulēt, jūs ziniet, kā tas ir. Tie ir miljoni, jebkurā gadījumā!

Finanšu ministre Dana Reizniece-Ozola (ZZS): Tas vienmēr ir tas grūtais kompromiss, kas jāatrod starp vides mērķu sasniegšanu un konkurētspēju. Līdz šim uzvarējusi tautsaimniecība, mazāk sekojam vides mērķiem, kas mums uzliktas no ES vienošanām.

Paredzams, ka karstas debates par biodegvielas īpatsvara palielināšanu būs Saeimā, teorētiski Transporta enerģijas likums varētu stāties spēkā no nākamā gada sākuma.