1 komentārs

Piektdien uz savu pēdējo sēdi sanāca nodokļu reformas darba grupa Māra Kučinska vadībā. Finanšu ministrija ir aprēķinājusi nākamā gada budžeta robu – 460 miljonus eiro. Tik izmaksās uzņēmējiem un darba ņēmējiem tīkamie pasākumi. Ieņēmumu kritumu iecerēts kompensēt ar patēriņa nodokļu celšanu, kas robu samazinātu līdz 170 miljoniem.

Patīkamā daļa

Atcels nodokli reinvestētajai peļņai, samazinās iedzīvotāju ienākuma nodokli, pacels neapliekamo minimumu un minimālo algu. No nodokļiem atbrīvos pensijas līdz 300 eiro, kā arī palielinās atvieglojumus par apgādājamajiem.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

Nodokļos iezīmējas neliela progresivitāte. Finanšu ministrija aprēķinājusi, ka minimālās algas saņēmējam būs 69 eiro vairāk uz rokas, cilvēkam ar 910 eiro algu 25, savukārt strādājošais ar vismaz 1000 eiro lielu algu uz rokas saņems 19 eiro vairāk. Pensionāri pēc nodokļu reformas iegūtu aptuveni 15 eiro.

Nepatīkamā daļa

Valsts vēlas no 15-20% palielināt uzņēmumu ienākumu nodokli izņemtajai peļņai, noteikt griestus attaisnotajiem izdevumiem par ārstniecību, izglītību un ziedošanu, no autoratlīdzībām ieturēt 5% pensiju apdrošināšanai, ieviest jaunu 20% nodokli laimestiem virs 3000 eiro, kā arī palielināt akcīzi alkoholam, tabakas produktiem un degvielai. Akcīzes pieaugums cenu palielināšot ar 4,5 centiem litrā.

Pagaidām šiem nepopulārākajiem kompensējošajiem mehānismiem nav divu ietekmīgu spēlētāju – pašvaldību un tranzītbiznesa smagsvaru atbalsta. Īpaši tie iebilst pret nodokļa celšanu dīzeļdegvielai.

Latvijas dzelzceļam Krievijas lēmums samazināt tranzītu caur Latvijas ostām radījis kritumu. Ja vēl valsts tagad palielinās akcīzi dīzeļdegvielai, uzņēmuma stāvoklis kļūs neapskaužams.

Nekā personīga kļuvis zināms, ka pašreizējā redakcijā neatbalstīt reformu solījis satiksmes ministrs Uldis Augulis, kurš gan partejiskās piederības dēļ kolēģes ieceres publiski nekritizēšot. Neapmierinātas ir arī pašvaldības, jo dīzeļdegviela ir būtiska daļa no sabiedriskā transporta izmaksām. Lielās pilsētas bija ieplānojušas palielināt līdzfinansējumu Eiropas fondiem. Nodoms mazināt pašvaldību ieņēmumus no iedzīvotāju ienākuma nodokļa šos sapņus sagrauj.

Reforma saasinājusi valdības attiecības ar pašvaldībām. Kučinskis, kurš pats iepriekš bija Lielo pilsētu asociācijas izpilddirektors, tagad sūdzas, cik spēcīgs ir pašvaldību lobisms. Lielo pilsētu asociācija pat noalgojusi auditorkompāniju, lai Finanšu ministrijai pierādītu, ka tās aprēķini par ieguvumiem valsts budžetā ir nepareizi. Ministrija apgalvo, ka tieši otrādi – struktūrfondu pieplūdums turpmākos pāris gadus ļaus pārvarēt ieņēmumu kritumu, ko radīs nodokļu mazinājums pensionāriem un strādājošajiem.

Un šis ir tikai viens no “Vienotības” iebildumiem. Partija uzskata, ka Kučinska iecerētie kompensējošie mehānismi budžeta ieņēmumus samazinās. Un, ja gadīsies krīze, valsts būšot spiesta ķerties pie budžeta bāzes izdevumiem, apdraudot skolotāju un policistu algas.

Arī Smiltēns premjerministram iesaka atmest ideju par akcīzes celšanu degvielai, jo, ja Latvijā būs dārgākā degviela Baltijā, mūsu benzīntankus neizmantos starptautiskie auto kravu pārvadātāji.

Bijušais Reformu partijas ekonomikas ministrs, tagad eksperts Vjačeslavs Dombrovskis cildina Kučinski un Reiznieci-Ozolu par reformas vērienu. Ja izdosies izmainīt nodokļus tā, kā iecerējuši autori, tas var paātrināt ekonomisko attīstību. Tomēr sākumā budžeta bedre var būt arī dramatiska.

Dombrovskis uzskata, ka, ja valdība ar pašvaldībām nevienosies par akcīzes nodokļa likmi, tad būs jādomā, kā celt PVN. Viņš pieļauj, ka tāds ir Danas Reiznieces-Ozolas un Kučinska variants B.

Pašreizējais valdības plāns paredz nākamtrešdien par nodokļu reformu diskutēt ar pašvaldībām. Un jau piektdien pieņemt valdībā. Savukārt vasarā vairākās ārkārtas sēdēs izskatīt Saeimā, lai tas varētu stāties spēkā no 2018. gada 1.janvāra.

TOP komentāri

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Lasi vēl