VID audits atklāj, ka caur mākslīgi piesaistītām Honkongas un Krievijas firmām “Rīgas satiksme” par biļetēm pārmaksājusi piecas reizes

10 komentāri

Pašvaldības dotētajam uzņēmumam “Rīgas satiksme” valstij jāatdod 14 miljoni. Šāds finansiāls trieciens nācis pēc Valsts ieņēmumu dienesta (VID) auditā atklātajiem pārkāpumiem par laiku, kad galvaspilsētā vara bija “Saskaņa” un “Gods kalpot Rīgai” rokās. VID uzskata, ka “Rīgas satiksme” un tās darījuma partneri ir piedalījušies nodokļu slēpšanas shēmās, kas valsts budžetam radījuši ievērojamus zaudējumus. Lēmums vēl nav stājies spēkā, bet tas pārsūdzēts VID ģenerāldirektorei, un gada iznākums būs zināms pēc aptuveni diviem mēnešiem.

VID pārbaudi par darījumiem “Rīgas satiksmē” sāka vēl laikā, kad Rīgas domē valdīja Ušakova – Amerika tandēms. Lai pārliecinātos, vai darījumi tiešām notikuši, auditori prasīja informāciju ne tikai tajos iesaistītajiem, bet arī nodokļu administrācijām no 10 dažādām valstīm. Lēmums, ka “Rīgas satiksmei” ir jāatmaksā valsts budžetā izkrāptos nodokļus par turpat 14 miljoniem, ir pamatots uz 285 lapām.

“Rīgas satiksmes” darījumi ar “Rīgas karti”

“Rīgas satiksmei” un Francijas investoram “Conduent” piederošā “Rīgas karte” savā biznesā iesaistīja divas firmas, kuras, VID ieskatā, bija buferuzņēmumi. E-talona sistēmas apkalpošana jau no pirmsākumiem veidota necaurspīdīga, lai būtu grūti izsekot naudas tēriņiem. Tās izveidē bija klāt Aleksandrs Brandavs, kurš bija arī domē valdošās partijas “Gods kalpot Rīgai” biedrs. Viņam darbošanās “Rīgas kartes” valdē ienesa 150 000 gadā.

“Rīgas satiksmes” meitas uzņēmuma piesaistītās firmas “BMS Tehnoloģija” un “Burlat”,  kontrolēja ar Brandavu saistītais uzņēmējs Andrejs Blažko. VID ieskatā, šie uzņēmumi apzināti iesaistījās fiktīvu darījumu shēmā jeb tā dēvētajā pievienotās vērtības nodokļa (PVN) karuselī.

“Rīgas karte” ik gadu iekasēja e-biļešu sistēmas uzturēšanas maksu. Salīdzinājumam, ja ieņēmumi no biļetēm “Rīgas satiksmei” gadā vidēji bija 40 miljonus eiro, no kuriem 15 miljonus eiro bija jāmaksā “Rīgas kartei” par sistēmas apkalpošanu.

“Rīgas karte” mātes kompānijai katru mēnesi izrakstīja vienādus rēķinus par pakalpojumiem, kurus tā it kā nodeva apakšuzņēmumiem SIA “BMS Tehnoloģija” un SIA “Burlat”. Bet tie noformēja darījumus vēl ar citiem apakšuzņēmumiem, kurus drīz pēc tam izslēdza no PVN maksātāju reģistra.

VID uzskata, ka tā nebija nejaušība, ka “Burlat” un “BMS Tehnoloģija” un viņu apakšnieki atradās vienā adresē, šeit  – Raunas ielā 5. Tas atviegloja dokumentu noformēšanu par neesošajiem darījumiem. Arī valdes loceklis pamatā visur bija ar partiju “Gods kalpot Rīgai” saistītais Andrejs Blažko. Un arī grāmatvedību visiem uzņēmumiem kārtoja vieni un tie paši cilvēki.

VID uzskata, ka “BMS Tehnoloģija” un “Burlat” nebija materiāltehnisko, un darba spēku resursu e-biļešu sistēmas uzturēšanai. Tikai divos gados vien SIA “Burlat” darījumi ar “Rīgas karti” pārsniedza 17 miljonus, lai gan uzņēmumā strādāja pieci darbinieki, no kuriem neviens nebija informāciju tehnoloģiju speciālists. Arī  Francijas uzņēmums “CBS”, kas projektēja, izstrādāja un uzstādīja biļešu sistēmu sabiedriskajā transportā, VID norādījis, ka pirmo reizi dzird par “Burlat” un “BMS Tehnoloģija” un nekad nav veicis šo kompāniju darbinieku apmācību.

Ar uzņēmēju Blažko “Nekā personīga” neizdevās sazināties, bet bijušais “Rīgas kartes” valdes loceklis Brandavs VID audita secinājumus nekomentēja.

Aleksandrs Brandavs, SIA “Rīgas karte” valdes loceklis (No 2007.decembra līdz 2019.jūnijam)

 SIA”Rīgas satiksme” Elektronisko norēķinu un projektu daļas vadītājs (No 2005.maija līdz 2019.martam.)

“Es neko nekomentēšu. Visu labu!”

VID pārbaudē pārkāpumus konstatēja arī biļešu iegādē.  Šajos darījumos mākslīgi iesaistīti apakšnieki, un “Rīgas karte” par tām pārmaksājusi piecas reizes.

Auditā pierādīts, ka dzeltenās papīra viedbiļetes Honkongā reģistrēts uzņēmums “T-Ursim Limited” iegādājies no Somijas (“Confidex OY”) un Francijas uzņēmumiem (“Paragon Identification SAS”) par 10 centiem gabalā. Tālāk tās pārdotas Krievijas uzņēmumam “UNIMAX OOO” jau par piecas reizes dārgāku cenu – 50 centiem. Un tad caur trīs Latvijas uzņēmumu ķēdi ( SIA “BMS Tehnoloģija”, SIA “Burlat”, SIA “Rīgas karte”) biļetes nonākušas pie gala saņēmēja “Rīgas satiksmes”. Deviņus miljonus eiro par biļetēm Krievijas uzņēmums aizskaitījis Honkongas kompānijai caur kredītiestādi Lietuvā, kur ar kontu bija tiesīga rīkoties Latvijas jau zināmās starpniekfirmas “BMS Tehnoloģija” grāmatvede. Savukārt Honkongas uzņēmums izmantojis banku Lihtenšteinā. Sākoties VID pārbaudei, Krievijas uzņēmuma konts Lietuvā, ar kuru dīvainā kārtā bija tiesīga rīkoties “BMS Tehnoloģijas” grāmatvede, slēgts. Bet naudas saņēmējs Honkongā, kurš saistīts ar kādu citu Blažko uzņēmumu, miris.

Kas bija shēmas patiesie labuma guvēji “pastkastīšu uzņēmumu” darījumu ķēdē ar “Rīgas karti”, tagad noskaidros divās kriminālizmeklēšanās – VID muitas un nodokļu policijā un nesen ierosinātajā kriminālprocesā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā.

Auditā secināts, ka “Rīgas satiksme”, ko tobrīd vadīja Leons Benhems, nevarēja nezināt par šo shēmu. Un valdes locekļiem bija vienošanās par naudas plūsmas organizēšanu uzņēmumu starpā.

Iespaidīgais 13 822 552 eiro uzrēķins “Rīgas satiksmei” pamatā ir par darījumiem ar “Rīgas karti”, ko VID uzskata par fiktīviem. Arī  “Rīgas kartei” piemērots identisks uzrēķins un šā gada augustā arestēti kompānijas konti.

“Rīgas satiksmes” darījumi ar “Alkom Trans”

“Rīgas satiksme” ir lielākais tramvaju un trolejbusu tīklu uzturētājs Latvijā. Un tajā strādā vairāk nekā 4000 autoatslēdznieku, elektromontieru un citu speciālistu. Tik pieredzējušam pašvaldības uzņēmumam vajadzētu būt visai informācijai par rezerves daļām un to piegādes cenām.

2013.gadā pašvaldības uzņēmums vienojās par 125 jaunu  trolejbusu iegādi ar Čehijas uzņēmumu “Škoda Electric”, bet trīs gadus vēlāk – par 15 jauniem zemās grīdas tramvajiem no “Škoda Transportation”. Rezerves daļas piegādāt un remontdarbus veikt jaunajiem tramvajiem, trolejbusiem trīspusējā līgumā apņēmās Aleksandram Krajčekam piederošais Latvijas uzņēmums “Alkom”.

Auditā apšaubīts, vai garantijas un ārpus kārtas remontus jaunajiem transportlīdzekļiem tiešām veica “Alkom”, jo darbi notika “Rīgas satiksmes” telpās.

Daudz skaidrāki pārkāpumi ieraugāmi darījumos ar  rezerves daļām. Pārbaudot rēķinus un sazinoties ar ražotājiem, VID konstatējis, ka vairākām  rezerves daļām tādām kā tahogrāfs, durvju vadības bloks, vilcēja dzinējs “Alkom” “Rīgas satiksmei” pārdod ar 20% līdz pat 50% lielu uzcenojumu.

Ievērību pelna speciālā transportlīdzekļa tramvaja sliežu uzturēšanai – “Unimog U423″” darījums.

“Alkom” to nopircis no Vācijas uzņēmuma “Zwiegoff” par turpat pusmiljonu eiro (493 816 eiro) . Tālāk pārdevis čehu “Škoda” ar 70 000 lielu uzcenojumu. Bet “Rīgas satiksme” pēc mēneša no čehu kompānijas iegādājas to vēl par 160 000 dārgāk (724 882 eiro). Finālā pašvaldības uzņēmums par tramvaju sliežu transportlīdzekli samaksā tikpat, cik Aizsardzības ministrija par jaunu bruņutransportieri. Kopumā tā vērtība šai darījumu ķēdē pieauga par vairāk nekā 230 000. (231 066)

VID vērtē, ka “Rīgas satiksmes” darījumi ar “Alkom” kā starpnieku bijuši fiktīvi.

Auditori arī pārliecināti, ka  “Rīgas satiksme” zināja par piedalīšanos  nodokļu krāpšanas shēmās.

“Nekā personīga”: Vai jūs bijāt gala saņēmējs kukuļa summām?

Bijušais SIA “Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens (2018.gada decembrī): Arī starpnieks visdrīzāk, VID ieskatā, nebija izvēlēts nejauši, jo “Alkom” īpašnieks Krjačeks bija tolaik domē pārstāvošā spēka “Gods kalpot Rīgai” biedrs.

No “Rīgas satiksmes” puses līgumus par tramvajiem un trolejbusiem ar čehiem parakstīja Leons Bemhens, Igors Volkinšteins, bet no Čehijas uzņēmuma vairākas amatpersonas, tai skaitā Vladislavs Kozaks. Viņus un arī uzņēmēju Māri Martinsonu KNAB apcietināja 2018.gada nogalē aizdomās par korupciju tramvaja un trolejbusa iepirkumos. VID auditā aprakstītie darījumi ar “Alkom Trans” pievienoti arī šajā KNAB lietā.

Andrjejs Lisenko, KNAB 2. pārvaldes 2.nodaļas priekšnieks

“Kā jau norādīja VID, auditori neatzīst šos darījumus. Tie darījumi nebija nepieciešami un tas uzcenojums nebija pamatots. Un ar to uzskatāmo piemēru mēs redzējām, ka sadārdzinājums ir četras reizes.”

“Nekā personīga”: Bet pierādījumi tam, kurš varēja būt šīs gala starpības saņēmējs joprojām tiek meklēti?

KNAB 2. pārvaldes 2.nodaļas priekšnieks Andrejs Lisenko: “Mēs skatāmies, kur nauda aiziet tālāk un notiek sadarbība ar ārvalstīm.

Tas, ko prasa no dažādām ārvalstu bankām, tie konti, kuros analizē finanšu plūsmas. Un meklē gala saņēmēju. Un kur tā nauda aiziet. Un, vai tā atgriežas Latvijā kādai no amatpersonām. Daļa (informācijas ) ir saņemta no Kipras, Polijas un Apvienotās Karalistes, bet joprojām tiek gaidīta informācija no tām jurisdikcijām, kur nauda tika aizskaitīta – Ķīnas tautas republika, Honkonga.

Nodokļu shēmās lielākoties figurē “Gods kalpot Rīgai” biedri, vai ar bijušo Rīgas vicemēra Ameriku saistīti cilvēki. Daļa aizdomās turēto  izmeklēšanas laikā miruši.

Akcionāra pārstāvis “Rīgas satiksmē” pieļauto pārkāpumu un iespējamo noziegumu laikā bija Rīgas mērs Nils Ušakovs.

Nils Ušakovs, Rīgas domes priekšsēdētājs,  SIA  ”Rīgas satiksme” akcionāra pārstāvis (No 2009.gada jūlija līdz  2019.gada aprīlim)

“Atbildēt uz jūsu jautājumu varu tikai, vadoties no ziņām, kas izskanēja medijos. Man ir grūti iedomāties, kā kapitāldaļu turētāja pārstāvis jebkurā valsts, pašvaldības vai privātajā uzņēmumā, var uzņemties jebkāda veidā atbildību par to, kas notiek ar apakšuzņēmumiem, ar kuriem kādam no meitas uzņēmumiem ir bijušas attiecības.”

Sākoties kriminālizmeklēšanai “Rīgas satiksmē”, Ameriks no sava posteņa atkāpās, Ušakovu no mēra amata atstādināja pašvaldības lietu ministrs. Gan Ameriks, gan Ušakovs kandidēja Eiroparlamenta vēlēšanās un abi patlaban ir deputāti Eiropas Eiropas Parlamentā.

VID auditā vērtēti arī uzņēmuma līgumi ar aptuveni pussimt “Rīgas satiksmes” konsultantiem. “Nekā personīga” jau ir stāstījis, ka vairākus tūkstošus mēnesī par izdomātiem darbiem saņēma Saskaņai un “Gods kalpo Rīgai” pietuvinātie, arī daži domes deputāti un pat Rīgas vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs.

“Rīgas satiksmes” jaunā vadība par uzņēmumam radītajiem zaudējumiem šo uzņēmuma līgumu sakarā vērsusies tiesā pret iepriekšējiem valdes locekļiem.

10 komentāri