Vadims Baraņņiks palīdz glābt sankcijām pakļauto Krievijas televīzijas kanālu biznesu

16 komentāri

Uzņēmums “Tet”, kura kontrolpakete pieder valstij, pārtraucis Pirmā Baltijas kanāla jeb PBK, ”NTV Mir” un ”Ren TV Baltija” retranslēšanu. Lai arī pēdējos piecus gadus “Tet” vadība apgalvoja, ka tieši šāds solis radītu būtisku robu biznesā un nokaitinātu klientus. Šāda radikāla soļa iemesls – ar kanāliem saistītais uzņēmējs Krievijā iekļauts Eiropas sankciju sarakstā. Tikmēr bijušais “saskaņietis” un Rīgas vicemērs Vadims Baraņņiks nolēmis palīdzēt glābt sankcijām pakļauto Krievijas televīzijas kanālu biznesu Latvijā.

Pirms gada Valsts drošības dienests izkratīja kompāniju Baltijas mediju alianse. Tās līdzīpašnieks Oļegs Solodovs gadiem Latvijā pārstāvējis ap padsmit Krievijas televīzijas kanālu. Izmeklēšana skaidroja vai Solodovs palīdzējis apiet Eiropas sankcijas Krievijas prezidentam pietuvinātam baņķierim Jurijam Kovaļčukam. Viņu 2014.gadā Ukrainas notikumu dēļ Eiropas savienība iekļāva sankciju sarakstā. Kovaļčuks ir “Bank Rossija” lielākais akcionārs. Bankai savukārt pieder Nacionālās mediju grupas akcijas, kas pārvalda vairākus Kremļa kontrolētus televīzijas kanālus.

Noskaidrojās, ka Kovaļčukam, pateicoties Krievijas TV kanālu pārstāvjiem Latvijā, pārkāpjot sankciju noteikumus, esot nodoti vismaz 10 miljoni eiro. Zināms, ka Baltijas mediju alianses līdzīpašnieks Solodovs nolēmis vienoties ar prokuratūru par sodu – tas nozīmē Solodovs savu vainu noziegumā atzinis un sodam piekrīt. Bet vienošanās arī paredz, ka lieta netiek izskatīta tiesā un publiski faktus par notikušā būtību uzzināt nav iespējams.

“Nekā Personīga” zināms, ka tuvākajā laikā vienošanās stāsies spēkā. Visticamāk tas ir iemesls, kāpēc pēkšņi uzradusies pirms dažām nedēļām dibināta firma, kas turpmāk gatava pārstāvēt Krievijas TV kanālus, ko līdz šim veica Solodova Baltijas mediju alianses meitas kompānija “TEM LV”. Jaunā firma raksta vēstules gan “Tet” un “Baltkom”, gan citiem operatoriem, lai tie pārslēgtu līgumu ar viņiem.

Kamēr nav skaidrs, kas īsti ir jaunais Krievijas televīziju pārstāvis “FoxVision” un vai tam patiešām ir vajadzīgie dokumenti, kas šādas tiesības firmai ļauj pildīt, “Tet” beidzis kanālu ”Pirmais Baltijas Kanāls”, “REN TV Baltic”, “NTV Mir Baltic”, “Kinokomediya” un ”Kinomikss” pārraidīšanu. Zibenīgi noreaģēja Tatjanas Ždanokas Latvijas krievu savienība – tā esot vardarbīga cenzūra un pret to jāveršas radikāli. Visiem aizliegtie kanāli turpmāk jāskatās internetā.

Miroslavs Mitrofanovs

Miroslavs Mitrofanovs
Latvijas krievu savienības pārstāvis

“Ej uz mežu bezkaunīgais “Tet”, izvēlamies internetu. Šis skaitāmpants kļuva aktuāls pēc tam, kad uzņēmums, kas piedāvā kabeļtelevīzijas pakalpojumus “Tet”atteicās no vairāku interesantu un svarīgu krievu valodā raidošu televīzijas kanālu izplatīšanas Latvijā. Tā ir diskriminācija, tā ir nodevība, tā ir bezkaunība.”

Daudzstāvu māja Mārupē. Tās vienā no dzīvokļiem pavisam nesen – pagājušā gada 3.decembrī reģistrēta firma ”FoxVision”. Pamatkapitāls 3000 eiro. Vienīgais valdes loceklis un arī vienīgais īpašnieks – agrākais Rīgas domes deputāts no Nila Ušakova “Saskaņas”, tagad valdes loceklis citā politiskajā spēkā – Sergeja Mirska dibinātajā “Alternatīve” – Vadims Baraņņiks.

Pirms došanās politikā, Vadims Baraņņiks strādāja Solodova vadītajā mediju impērijā. SIA “Pirmais Baltijas Kanāls” viņš bija Juridiskās nodaļas vadītājs. “Baltijas mediju aliansē” jurists. Tā pat kā cits politiķis Vjačeslavs Stepaņenko. Šobrīd Baraņņiks apgalvo – viņa decembrī svaigi dibinātā firma ”FoxVision” no līdzšinējā Krievijas kanālu pārstāvja “TEM LV” saņēmusi apliecinājumu, ka turpmāk ”FoxVision” var pārņemt no Solodova firmas tiesības šos kanālus pārstāvēt Latvijā.

Pārrunās kā Baraņņika pilnvarotā persona ar vairākiem televīzijas apraides operatoriem vedis Valentīns Kurmangalijevs. Viņš joprojām pēc UR datiem ir arī valdes loceklis firmā “TEM LV”, kas līdz šim bija krievu kanālu pārstāvis.

Maijā “Nekā Personīga” jau vēstīja, ka Baraņņika kolēģis Vjačeslavs Stepaņenko arī savā veidā palīdz glābt Solodova biznesu Latvijā – viņš bija kļuvis par izpilddirektoru uzņēmumā, kas saistīts ar Krievijas mediju apraides nodrošināšanu – tā saucamo ”play out” pakalpojumu sniegšanu. Savukārt pagājušā gada 9.septembrī Stepaņenko kļuvis par Solodova Pirmā Baltijas kanāla prokūristu. Stepaņenko piešķirtas tiesības atsevišķi pārstāvēt šo uzņēmumu. Viņš ir prokūrists arī “PBK” meitas firmai ”REN TV BALTIC”. Barraņņika nolīgtais Valentīns Kurmangalijevs birojā nav sastopams. Vai te iegriežas arī pats Baraņņiks, biroja darbiniekiem versijas atšķiras.

Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) priekšsēdētājs Ivars Āboliņš “Nekā Personīga” norāda uz dīvaino situāciju, kad Valentīns Kurmangalijevs pārstāv gan “TEM LV”, gan arī ”FoxVision”.

Edgars Rinkēvičs (JV), kura ministrija ir galvenā atbildīgā sankciju jautājumā, norāda, ka iestādes Latvijā rūpīgi vērtēs vai formālas izmaiņas Krievijas kanālu pārstāvībā Latvijā tās apšaubāmā veidā no vienas firmas nododot citai, var uzskatīt par pietiekamu un tas novērš sankciju pārkāpumus.

Pagājušā gada jūlijā NEPLP padome sāka vēl cita TV kanāla RTR Rossija retranslācijas ierobežošanas procedūru. Notika sarunas ar kanāla cilvēkiem Maskavā, Zviedrijas mediju regulatoru, kur Latvijā raidošā “RTR” programma reģistrēta. Mums zināms, ka likumā noteiktā procedūra ir izieta un tuvākajās dienās padome varētu pieņemt gala lēmumu, kas ar šo kanālu Latvijā notiks. Rīt NEPLP sēdes darba kārtībā šis jautājums ir iekļauts.

Sarunā ar “Nekā Personīga” bijušais Valsts prezidents Valdis Zatlers un Saeimas Nacionālās drošības komisijas priekšsēdētājs Māris Kučinskis (ZZS) izteicās, ka Krievijas kanālu ierobežošana ir atbalstāms solis. Un Covid-19 pandēmijas laiks skaidri parāda, ko nozīmē dalīta informatīvā telpa, kur daļa sabiedrības skatās ziņas no Maskavas un gatavi vakcinēties tikai ar Krievijā izstrādāto vakcīnu “Sputnik V”.