Tiesu izpildītāja izsolē atklājas shēma, kā lēti tikt pie labiem auto

8 komentāri

Pagājušā gadā parādu dēļ bizness apstājās ilggadējam “Renault” un “Dacia” tirgotājam SIA “Euro-Auto”. Uzņēmumu tagad izpārdod. Šonedēļ tiesu izpildītāja izsolē nonāca automašīnas, kas bija palikušas autosalonā pēc tā slēgšanas. Gribētāju bija daudz, jo izsoles sākuma cenas bija četras piecas  reizes zemākas, nekā to tirgus vērtība. Tomēr izsoles dalībnieki palika vīlušies. Mašīnu pārdošana izrādījās shēma, kuras rezultātā tās, visticamāk, par sākuma cenu nonāks ar bankrotējošā uzņēmuma vadību saistītu uzņēmumu īpašumā.

SIA “Euro-Auto” vairāk nekā desmit gadus bija viens no automobiļu “Renault” un “Dacia” oficiālajiem dīleriem Latvijā. 2015. gadā uzņēmums ar auto tirdzniecību un servisiem apgrozīja 12 miljonus eiro. 2016. gadā uzņēmumam bizness negāja un sāka krāties parādi.

Pirms gada “Euro-Auto”  zaudēja tiesības pārdot abu marku automašīnas un uzņēmuma darbība apsīka. Bijušā auto tirgotāja maksātnespēju neviens kreditors neprasa, jo atgūt naudu nav cerību. Visi īpašumi ir ieķīlāti. Pagājušajā gadā sākās uzņēmuma mantas izpārdošana. Tiesu izpildītāji pārdod gan miljonus vērtus nekustamos īpašumus, gan firmas automašīnas. Uz izsolēs saņemto naudu pretendē bankas, Valsts ieņēmumu dienests un citi nodrošinātie kreditori.

Šonedēļ no “Renault” un “Dacia” salona ūtrupē nonāca deviņas automašīnas. Interese par spēkratiem bija ļoti liela, jo mašīnas ir vai nu nelietotas vai ar niecīgu nobraukumu, bet cenas bija pasakaini zemas.

2016. gada “Renault Megane” izsoles sākuma cena noteikta 2100 eiro, bet 2015. gada mašīnai 1800 eiro. Sludinājumu vietnē “SS.lv” redzams, ka lietoto auto tirgū šādas mašīnas maksā no 10 000 līdz 13 000 eiro. 3000 eiro sākumcena noteikta arī 1927. gada “Renault” retro automobilim. Veclaiku automobiļu sludinājumu vietnēs Francijā šādu modeli tirgo par 10 000 līdz 30 000 eiro.

1600 eiro sākuma cena bija noteikta  2015. gada izlaiduma automobilim “Dacia Dokker”. Lietoto auto sludinājumos šādus spēkratus pārdod sākot no 6000 eiro.

– 5920 eiro
– SIA “Iveko”
– 6080 eiro
– “RIX”
– 3X6240

“Tātad solījums neseko, šo te īpašumu, auto transportu ir iegādājies piedzinējs “RIX”,” sacīja Zvērināta tiesu izpildītāja Aija Kalniņa.

SIA “RIX invest group” augstāko cenu solīja par astoņiem spēkratiem, pārējiem gribētājiem neatstājot izredzes iegūt automašīnas. Vienas mašīnas izsolē tiesu izpildītājs uzņēmumu nepielaida. Izrādījās, ka firmas pilnvarotais cilvēks bija piedalījies automašīnas novērtēšanā.

SIA “RIX invest group” nav parasts izsoles dalībnieks. Tiesu izpildītāja rīkoja izsoli, lai ar “Euro Auto” mantas pārdošanā iegūto naudu segtu ap 80 000 parādu “RIX invest group”. Neparasti ir tas, ka firma solīja vislielākās summas, ko pati pēc tam saņems. Taču papildu tai būtu vēl jāsamaksā 16 000 pievienotās vērtības nodoklī un vēl jāsedz tiesu izpildītāja izdevumi.

– NP: Kāpēc jūs pārsolījāt to?
– Tāpēc, ka vajadzēja!
– NP: Un jūs maksāsiet to naudu?
– Maksāsim!
– NP: Un tad jau mēs rīt zināsim, ka jūs esat īpašnieks? Cik es saprotu, jūs vakar arī visu pārsolījāt?
– Nu jūs tak visu zināt, ko tad man prasāt?

Interese par izsoli bija ļoti liela. Zemās sākuma cenas bija pievilinājušas 15-20 dalībniekus.

Jautāta par to, kā skatās uz notikušo, izsoles dalībniece Valentīna saka: “Man liekas, ka cirks.”

“Katru izsoli nosolīja piedzinēja pārstāvis, uzsolīja katru augstāko summu. Vai viņš samaksās, to mēs tālāk skatīsimies. Vai tās automašīnas būs otrajā izsolē, vai nebūs. (NP: Jūs domājat, ka būs otra izsole?) Domāju, ka nebūs. Normatīvie akti paredz piedāvāt atkal piedzinējam, ja piedzinējs nesamaksā, un par sākuma cenu iegādāties šīs automašīnas visas izsolītās,” pauž izsoles dalībnieks Kaspars.

Kārdinošā izsole izrādījās shēma. Civilprocesa likums paredz, ka gadījumā, ja izsoles uzvarētājs naudu nesamaksā, automašīnas var paturēt parāda piedzinējs par sākuma cenu. Nesamaksājušais uzvarētājs zaudē iemaksāto drošības naudu.

Tā kā “RIX invest group” vienlaikus ir izsoles uzvarētājs un piedzinējs, tam izdevīgāk ir nemaksāt solītos 80 000 plus 16 000 PVN. Uzņēmums zaudē samaksāto drošības naudu, taču rezultātā iegūst mašīnas par izsoles sākuma cenu 24 000 eiro.

Šajā shēmā izšķiroša nozīme ir mazai izsoles sākuma cenai. Tad mazāka ir arī iemaksātā drošības nauda. Arī parāds netiek dzēsts un uzņēmums var turpināt to atprasīt no parādnieka SIA “Euro-Auto”. Mašīnu vērtību noteica tiesu izpildītāja.

Aija Kalniņa
Tiesu izpildītāja

Viņām nebija iekšā akumulatori, nevar pārbaudīt automašīnas pat spidometra rādījumus, neko mēs nevarējām pārbaudīt, tādēļ, par cik tā ir piespiedu darbība, piespiedu izsolē šis transports jāpārdod, tādēļ mēs tādu vērtējumu devām šīm mašīnām. Mēs skatījāmies pēc sludinājumiem “SS.lv” tirgus vērtību un tad ņēmām nost tādas procentuāli, nu tādu.. nu.. Jo tiesu izpildītājs nosaka piespiedu pārdošanas vērtību. Mēs nosakām, bet puses var būt neapmierinātas un pieaicināt ekspertu atkārtotai novērtēšanai.

Aizdomas, ka izsole ir bijusi iepriekš izplānota shēma rada arī piedzinēja un parādnieka uzņēmumu amatpersonas un adreses. Bijušo “Renault” un “Dacia” tirgotāju SIA “Euro-Auto” līdz 2017. gada 28. decembrim vadīja Anatolijs Romaņuks. Parāda piedzinēja vienīgā īpašniece ir viņa dzīves biedre Viola Romaņuka, arī Anatolijs līdz pagājušā gada beigām ir bijis uzņēmuma valdē. “RIX invest group” ir reģistrēts Ganību dambī, kur reģistrēta arī parādnieka “Euro-Auto” īpašniece SIA “RGR grupa”.

Ar šīs shēmas palīdzību automašīnas no kreditoru vajātā bijušā dīlera par nelielu cenu nonāk “RIX invest group” īpašumā. Pārdodot pa tirgus cenu, firma nopelnīs desmitiem tūkstošus eiro.

Viens no Euro auto kreditoriem ir Valsts ieņēmumu dienests (VID). Firmas nodokļu parāds sācis augt no 2016. gada. Šobrīd tas sasniedzis jau 1,9 miljonus eiro. Publiskās datu bāzes liecina, ka ieņēmumu dienests jau 2016. gadā ir uzlicis mantas un kapitāla daļu atsavināšanas aizliegumus un hipotēkas uzņēmuma nekustamajiem īpašumiem. Pretendēt uz automašīnu izsolē iegūtajiem līdzekļiem VID nevarot, jo tās apķīlājuši citi kreditori.

Santa Garanča
VID Nodokļu parādu piedziņas pārvaldes direktore

Hipotekārie kreditori viņu prasījumi tiek sakārtoti hipotēku reģistrēšanas kārtībā. Ja valsts ieņēmumu dienesta hipotēka nav pirms citas hipotēkas, mēs viņai nevaram tikt garām. Tieši tas pats ar komercķīlām.

Ieņēmumu dienests cer nodokļu parādu atgūt no “Euro-Auto” nekustamo īpašumu izsolēm. Firmai tādu ir vairāki, patlaban izsolē pārdoti divi īpašumi – Raudas ielā 12 un Skanstes ielā. Tiesu izpildītājs neatklāj, kādas summas saņemtas par īpašumiem. Abiem sākuma cena bija noteikta ap miljonu eiro. Pēc īpašuma pārdošanas vispirms segs parādu bankai un ieņēmumu dienests var cerēt, ka nosolīta summa pārsniegs šīs saistības. Tad atlikums nonāks VID kontos.

Tiesu izpildītāju padomē skaidro, ka aizdomīgās auto izsoles procedūra atbilst likumam. Tiesu izpildītājam ir tiesības noteikt mantas vērtību neiesaistot ekspertus.  Cena var palikt zema, ja neiebilst ne parādnieks, ne piedzinējs. Piedzinējam ir tiesības piedalīties izsolē un paturēt izsolīto mantu, ja solītāji nesamaksā. Tie esot labi zināmi robi likumā. Likums mainīsies pēc mēneša.

Iveta Kruka
Tiesu izpildītāju padomes locekle

Ar 1. jūliju visas izsoles būs elektroniski, līdzīgi kā ir nekustamo īpašumu izsolēm. Otrs būtisks moments, kas procesu uzlabo, ir kārtība, ja nosolītājs noteiktā termiņā neveiks nosolītās summas apmaksu, tad tiks piedāvāts kustamo mantu paturēt pēdējām pārsolītajam solītājam, un ja arī viņš nevēlēsies paturēt, tad tiks rīkota tās pašas kārtas pirmā izsole.

Tas nozīmē, ka piedzinējs vairs nevarēs paturēt kustamo mantu par sākuma cenu. Tādu shēmu, kā ar šonedēļ notikušo “Renault” un “Dacia” automašīnu izsoli, vairs nevarēs izmantot.