3 komentāri

Vientuļi bija pirmais robežpunkts, ko atjaunoja 90. gadā. Visu šos gadus muitnieki un robežsargi sēdējuši mazā būdiņā. Dabiskās vajadzības kārtojuši sausajā tualetē ap stūri. Tāpēc ar īpašu lepnumu stāsta un rāda jaunās ēkas un iekārtas.

Vientuļos jaunā robežpunkta būvniecība un aprīkošana izmaksāja 17 miljonus eiro. Izbūvēti vairāki pievadceļi. Plaša māja, kur strādā muita un robežsardze. Atsevišķa ēka, kas aprīkota ar kravas automašīnu skeneri, kam iztērēti 2,36 miljoni. Ja skeneris atklāj ko aizdomīgu, tad auto iedzen īpašā jaunizbūvētā angārā papildu pārbaudēm. Tomēr, lai arī Vientuļi ir tehniski modernākais robežpunkts, tā aprīkojums netiek izmantots tiem apjomiem, kam paredzēts.

Krievijas puses slikto ceļu un tiltu dēļ robežu šķērso tikai vieglās mašīnas. Braucēji galvenokārt vietējie, kuri Krievijā iepērk pārtiku un degvielu. Vientuļos oktobrī dienā vidēji robežu abos virzienos šķērsoja ap 250 vai arī mazāk auto. Lai arī robežpunkts būvēts krietni lielākam automašīnu skaitam.

 

RKP Vientuļos robežu šķērsojušo auto skaits:

  • 3.oktobris iebrauc – 127 / izbrauc – 104
  • 4.oktobris iebrauc – 107 / izbrauc – 125
  • 5.oktobris iebrauc – 135 / izbrauc – 139
  • 6.oktobris iebrauc – 139 / izbrauc – 156
  • 7.oktobris iebrauc – 149 / izbrauc – 130
  • 8.oktobris iebrauc – 121 / izbrauc – 109
  • 9.oktobris iebrauc – 134 / izbrauc – 140

 

 

Kopš jaunā Vientuļu punkta atvēršanas aprīlī to šķērsojušas vairāk nekā 56 000 automašīnu. Mēnesī vidēji 7-8 tūkstoši. Bet caur noslogoto Terehovu mēnesī izbrauc līdz 45 000 auto. No aprīļa līdz oktobrim – vairāk nekā 292 000. No tām 152 tūkstoši bijuši kravas auto, kuru pārbaude prasa krietni vairāk laika un darba.

Nekā personīga jau iepriekš stāstīts par nebūšanām ar skeneriem, kas atsevišķos robežpunktos bieži lūst, vai tos, kā pirms pusotra gada Zilupē, sasper zibens. Arī šobrīd ne visur iekārtas darbojas. Indras robežpunktā dzelzceļa kravas vagonu skeneris, ko solīja jau iedarbināt maijā, tikai tagad ir uzstādīts, bet nedarbojas, jo esot kādas nepilnības būvniecībā. Tās mēneša vai ilgākā laikā muita sola atrisināt.

Bet viskritiskākā situācija ir noslogotākajā robežpunktā Terehovā. Tur iepriekšējais mobilais skeneris nedarbojās vairāk nekā 2 gadus. Tad to norakstīja. Kad Silenes robežpunktā uzstādīja jauno stacionāro skeneri, veco pārveda uz Terehovu. Bet arī tas kopš pārvietošanas šā gada 20. aprīlī tehnisku problēmu dēļ nav darbojies 71 dienu. Un arī pēdējās 3 nedēļas tas atkal ir salūzis. Muita šobrīd rēķina, vai vispār ir jēga to remontēt. Jo kaut kad nākamgad varētu būt gatavs par 2,57 miljoniem eiro būvētais stacionārais skeneris – līdzīgs kā Vientuļos.

To, ka pie Vientuļiem Krievijas pusē ir problēmas ar ceļiem un tiltiem Latvija zinājusi visu šo laiku, kamēr gatavots Vientuļu projekts, sludināti iepirkumi, veikti apjomīgi būvdarbi un iepirktas iekārtas. Nekā personīga rīcībā ir pagājušā gada martā Krievijas robežas dienesta atrakstīta vēstule Finanšu ministrijai, ka viņiem kā arī vietējai pašvaldībai, naudas ceļiem un tiltiem nav.

Lauris Krivāns, Muitas pārvaldes Muitas kontroles organizēšanas daļas Muitošanas organizācijas nodaļas vadītāja vietnieks, vadītājs

Šobrīd mums atbildes nav. Katrā ziņā plāni viņiem kaut kādi ir. Bet es nevaru pateikt precīzi. Viņiem arī notiek savas iekšējās reorganizācijas, kas notiek šobrīd, un tie ir tādi procesi, kurus mēs nevaram ietekmēt. Mēs varam vērst uzmanību, ko arī darām. Bet ātrumu ietekmēt nevaram.

Kā noskaidroja Nekā personīga, Latvijas pusē neviens no atbildīgajiem nav gribējis grozīt projektu un Vientuļiem paredzēto naudu no valsts budžeta un Eiropas novirzīt, piemēram, ātrākai Terehovas punkta sakārtošanai.

Ēnu ekonomikas apkarošanas padomi, kas gatavo plānus krāpnieku un noziedznieku noķeršanai, tostarp pierobežā, vada Ministru prezidents. Kā mums teica Māra Kučinska birojā, arī šajā padomē neviens nereizi neesot pacēlis jautājumu par iespēju Vientuļos tik daudz naudas un laika netērēt, bet resursus atvēlēt, lai pēc iespējas ātrāk sakārtotu citus svarīgākos robežpunktus.

Video

Foto

Lasi vēl