Skandālā iekļuvušās “Cambridge Analytica” mātes kompānija “SCL group” organizējusi astoņu nedēļu kursus NATO centrā Rīgā  

0 Komentāru

Lielbritānijas televīzijas “Kanāls 4” žurnālisti vairākus mēnešus ilgā pētījumā pierādījuši, ka polittehnologi no kompānijas “Cambridge Analytica” slēpti ietekmējuši vēlētājus ne tikai ASV. Zagti dati no sociālo tīklu lietotāju kontiem, kas izmantoti vēlēšanu kampaņās. 

“Cambridge Analytica” publiski savu darbu aizkulisēs un zādzības no soctīkliem noliedz. Bet slepeni ierakstītajās sarunās ar britu žurnālistiem viņi atklāti stāsta, kā sadarbojas ar specdienestiem, lai vāktu kompromātus, izmanto prostitūtas, lai diskreditētu vēlēšanu kandidātus, slēpti filmē, kā notiek politiķu uzpirkšanas mēģinājumi, lai materiālus publicētu internetā.

Aleksandrs Niks
“Cambridge Analytica” vadītājs

Mēs darām daudz vairāk. Dziļa pētniecība ir interesanta, bet tik pat efektīva var būt arī vienkārši iet pie politiķiem un piedāvāt darījumus, kas būtu neticami izdevīgi. Un to visu ierakstīt video. Šī taktika ir ļoti efektīva, nekavējoties iegūstot video pierādījumu par korupciju. Ielikt to internetā. Kāds uzdodas par nekustamo īpašumu attīstītāju… Jā, es esmu pārģērbšanās meistars.Jā, viņi piedāvās lielu naudu kandidāta kampaņas finansēšanai apmaiņā pret īpašumu, piemēram. Mēs to visu nofilmēsim, aizsegsim mūsu cilvēka seju un ievietosim internetā. Nosūtīsim kādas meitenes uz kandidātu māju. Mums tajā ir liela pieredze.

Šobrīd mediji raksta par “Cambridge Analytica” iespējamos saistību ar “Brexit” kampaņas organizatoru Naidželu Farāžu. Firma to noliedz. Divus gadus senā Aleksandra Niksa rakstā vienā no vadošajiem mārketinga un reklāmas izdevumiem viņš izstāsta, kā palīdzējuši pārliecināt britus nobalsot par izstāšanos no Eiropas Savienības (ES).

Līdzīgi Aleksandrs Niks noliedza, ka viņa firma būtu izzagusi datus no sociālo tīklu lietotāju kontiem. Šobrīd pat “Facebook” vadītājs publiski atvainojies, ka šāds fakts ir noticis.

Uzņēmums “SCL group” jeb “Stratēģiskās komunikācijas laboratorija” ir “Cambridge Analytica” mātes organizācija. Tā dibināta 90. gadu sākumā. Tolaik firma apkalpo tirdzniecības kompānijas. “SCL group” vadībā strādā vairāki bijušie militāristi. Izveidojas cieša sadarbība ar NATO. Kā noskaidroja “Nekā personīga”, pirms trim gadiem “SCL group” rīkojusi astoņas nedēļas garus kursus Rīgā, tobrīd nesen dibinātajā NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centrā.

Jānis Sārts
NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra direktors

Apmācīti tika NATO valstu militārpersonas un ministriju amatpersonas, šajā metodē, viņa gan nebija nekādā veidā saistīta ar digitālām lietām. Toreiz tā bija tīri tāda socioloģiska pieeja, ko viņi toreiz mācīja, nedaudz savādāka kāda viņa ir, teiksim, ikdienā, parasti šeit Latvijā, bet nekas tāds, kas radītu mega jaunas atziņas.

NATO centrs pirms trim gadiem nav zinājis par “SCL group” meitas kompānijas iesaisti politisko kampaņu organizēšanā. Firmas pakalpojumi bijuši dārgi un tāpēc sadarbība nav turpinājusies.

 

Jānis Sārts
NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centra direktors

Šī kompānija ļoti spēcīga sava paša produkta mārketingā, bet tas, ka viņa ir reāli panākuši tos efektus, kur bieži viņi apraksta, nu tur ir daudzas jautājuma zīmes. Tur katrā ziņā mēs, acīmredzami, nebijām pārliecināti, ka tas ko viņi dara un kā viņi dara ir attiecīgi šī te pakalpojuma cenas vērtē, gan arī reizēm arī standartu ziņā – mums ir citi standarti nekā mēs redzējām šajā kompānijā. Dārga kompānija, bet es teiktu – tā bija vienīgā reize, kad mēs sadarbojāmies, tātad šobrīd, līdz 2018. gadam, mēs atkārtotu sadarbību neesam veikuši.

Internetā atrodama informāciju par kādu apmācību centru Lietuvā ar daiļskanīgu nosaukumu “Valkīra”. Tas dibināts 2009. gadā sadarbībā ar britu “SCL group”. Pirms astoņiem gadiem “Valkīra” apgalvoja, ka gatavojas piedāvāt stratēģiskās komunikācijas kampaņas valdībām un militārajām organizācijām visā pasaulē. Centra specialitāte esot psiholoģiskās, informācijas, mediju un maldināšanas operācijas. Tiek minēts, ka 2009. gada 27. novembrī centra speciālisti pasnieguši nodarbību Latvijas Aizsardzības akadēmijā. Kā “Nekā personīga” skaidroja akadēmija un arī Aizsardzības ministrija – visticamāk šādas nodarbības nav notikušas. Šobrīd ziņas par šo mācību centru Lietuvā publiski vairs nav atrodamas.

“SCL group” kā lieliski savas jomas eksperti pieminēti Latvijas Nacionālās aizsardzības akadēmijas paspārnē dibinātā drošības un stratēģiskās pētniecības centra 2014. gada pētījumā. Tā autori – divi militāristi no Kanādas un Lielbritānijas. Pētījuma secinājumu daļā pētnieki iesaka NATO sadarboties ar “SCL group”, jo tās rīcībā esot unikālas metodes mērķauditorijas analizēšanai.

Sākoties Donalds Trampa vēlēšanu skandālam, “SCL group” no mājas lapas internetā izdzēsa daudzus no saviem sasniegumiem. Tomēr “Nekā personīga” izdevās tos restaurēt. Uzņēmums iepriekš lepojās, ka 15 gadu laikā piedalījies trijās vēlēšanu kampaņās Lielbritānijā. Neprecizējot kādus politiķus analītiķi pārstāvējuši. Albānijā, kur notikusi aktīva cīņa ar organizēto noziedzību, “SCL group” valdošajai partijai palīdzējusi atkārtoti uzvarēt vēlēšanās. Rumānijā 2008. gadā rīkota valdošās partijas kampaņa. Vēlāk arī Valsts prezidenta vēlēšanas. Ukrainā 2004. gadā “SCL group” palīdzējusi Oranžajai koalīcijai. 2012. gadā sniegtas konsultācijas kādai partijai Itālijā.

Un izdzēstajos failos no “SCL group” mājaslapas 2017. gada marta ekrānuzņēmumā redzama arī sadaļa ar nosaukumu “Latvija”.

Teksts no ekrānuzņēmuma: “Bijušais premjerministrs Ainars Šlesers un viņa kampaņas līdzgaitnieks Andris Šķēle firmai “SCL vēlēšanas” pasūtīja Latvijas iedzīvotāju mērķauditorijas analīzi. Papildus visaptverošai kvantitatīvai valsts līmeņa programmai vietējā pētniecības grupa veica vairāk nekā 200 padziļinātas intervijas un vairāk nekā 50 fokusgrupas piecos vēlēšanu apgabalos. “SCL vēlēšanas” identificēja galvenos uzvedības kritērijus, kas ietekmētu vēlēšanas un varētu tikt izmantoti, lai organizētu kandidātu kampaņas stratēģiju.”

0 Komentāru