RTVI Latvijas ziņu veidošanā iesaistīti agrākie “Saskaņas” un Ušakova slavinātāji

17 komentāri

Cīņā par krieviski runājošo auditoriju iesaistījies pirms gada dibināts uzņēmums. Tas sola gatavot televīzijas ziņu programmas un sniegt analītisku izvērtējumu valstī notiekošajam. Par vienu no ekrāna sejām kļuvusi savulaik Nila Ušakova un Saskaņas vadītās Rīgas domes aktīva reklamētāja. Pētnieciskās žurnālistikas projekts ”Re:Baltica” viņu iekļāva sarakstā ar, tā saucamajiem, ”Nila jauniešiem”, kuri, it kā brīvprātīgi, slavināja Rīgas domes un tās vadības labos darbus. Jaunā projekta veidotāji apgalvo, ka tas būšot neatkarīgs un objektīvs.

Anna Vasiļjeva
”Labāk zināt. Latvija” vadītāja

”Kariņš ir atcēlis Līgo svētkus. Šodien Krišjānis Kariņš stāstīja par valdības aizvadītā gada darbu. Vēlreiz pierādīja teoriju, ka mūsu valdība dzīvo uz citas planētas.Daudziem sāk šķist, ka Latvijas valdība vienkārši ņirgājas par savu tautu. Viņi arī pagājušajā nedēļā neko neizlēma. Bet varbūt valstij tas ir arī labi. Jo visu aizvadīto gadu mēs esam noguruši no neloģiskiem un smieklīgiem Kariņa kabineta lēmumiem.”

“Latvijas Ziņas” un “Labāk zināt. Latvija”. Tie ir divi raidījumi, ko nu jau gandrīz mēnesi Latvijas teritorijā iespējams redzēt Krievijas televīzijas kanālā RTVI. Izveidots arī ziņu portāls “Latvijas ziņas”.

Anna Vasiļjeva
”Labāk zināt. Latvija” vadītāja

”Un tas viss izskatās ļoti slikti. Valsti vada cilvēki, kuri neapgrūtina sevi ar dokumentu lasīšanu un iedziļināšanos problēmās. Šeit jāatceras teiciens par to, ka jebkura mājsaimniece var vadīt valsti. Patiešām var, ja virtuvē uzmanīgi lasa receptes borščam un zirņiem ar speķi, bet ministra krēslā dokumentus.”

Īpašnieks šim projektam ir pirms gada dibināts uzņēmums “Global Entertainment”. Tā padomes loceklis Andžejs Pjateckis zināms kā dažādu interneta projektu attīstītājs. Uzņēmēja firmas retranslē arī vairākus Krievijas televīzijas kanālus. Tajā skaitā ”TNT”. Pjateckis raidījumam ”Nekā personīga” skaidro, ka pēc ”Pirmā Baltijas kanāla” krievu ziņu likvidēšanas niša esot tukša, tāpēc nolemts radīt kvalitatīvu produktu krieviski runājošajiem skatītājiem.

Andžejs Pjateckis
“Global Entertainment” padomes loceklis

”Ja jūs zināt, tad mums vislielākā problēma ir saistībā ar esošo situāciju, ka visi krievvalodīgie dzīvo citā mediju vidē. Manuprāt, šis ir tāds ļoti svarīgs un sociāli atbildīgs projekts kopumā saglabāt krievvalodīgo auditoriju Latvijas mediju vidē.”

Jaunās ziņu pārraides top studijā Rīgas centrā, pagrabstāvā mājai, kur izvietota ”Latvijas baptistu draudžu savienība”. Te strādā vairāki agrākie ”Pirmā Baltijas kanāla” darbinieki.

Par raidījumu vadītājiem atlasīti Jurijs Nikolajevs un Anna Vasiļjeva. Vasiļjevai šī nav pirmā pieredze strādājot ”kadrā”. Šie ir video, kas tapuši pirms vairākiem gadiem, kad Rīgu vadīja Nils Ušakovs. Sociālajos tīklos un portālos bija skatāmi raidījumi “Kak to Tak” un “Riga Online”, kuros Anna Vasiļjeva stāstīja, cik labus darbus paveikusi pilsētas dome un, cik sakopta Rīga ir Saskaņas vadībā kļuvusi.

Anna Vasiļjeva
”Rīga online” vadītāja

”Imantā noticis brīnums. Divreiz. Vispirms vientuļš stabs uzradās uz gājēju celiņa un nolēma, ka te dzīvos. Runā, ka viņam palīdzējuši strādnieki. Bet neatlaidīgie ”imantieši” to tā neatstāja. Un sūdzējās Rīgas mēram personīgi. Viņš apsolīja stabu saukt pie kārtības. Un lūk rezultāts. Otrs brīnums. Apmierinātie Imantas iedzīvotāji komentēja šo atgadījumu tā – puisis apsolīja.”

Ušakovs un citi partijas biedri aktīvi izplatīja video savos sociālajos tīklos. Un apgalvoja, ka šie aktīvie jaunieši tos gatavojot paši uz savu galvu.

Anna Vasiļjeva savulaik darbojusies saskaņiešu Ušakova, Vadima Barraņika, Svetlanas Savickas dibinātajā jauniešu organizācijā ”YOUNG.LV”. Tajā gatavoja sabiedriski aktīvus partijas atbalstītājus, kuri prastu izmantot jaunākās tehnoloģijas, sociālos tīklus. Apgūtu žurnālistiku.

Nils Ušakovs
Bijušais Rīgas mērs, Eiropas parlamenta deputāts (Saskaņa)

”Bet ja mēs teiktu, ka Anna Vasiļjeva bija kādā veidā saistīta arī ar Saskaņas jauniešiem, tad mēs nekļūdītos? Nu, tas nebūtu pārspīlējums.”

Kā vēlāk atklāja pētnieciskās žurnālistikas projekts ”Re:Baltica” – ”YOUNG.LV” jaunieši izmantoti partijas slēptā popularizēšanā. Un par Rīgas valdošo partiju un politiķu slavinātāju pētnieki nosauca arī Vasiļjevu.

Inga Spriņģe
Pētnieciskās žurnālistikas centra ”Re:Baltica” līdzdibinātāja

”Tas, ko viņa darīja toreiz – viņa ļoti klaji nomelnoja, ”izņirgāja” un izsmēja Ušakova konkurentus. Un no vienas puses, man pat nebūtu problēmas ar to. Ja ir vārda brīvība, katrs var teikt to, ko grib. Bet problēma bija tajā, ka viņi slēpa, ka viņi to dara Ušakova interesēs. Man nav tiešu pierādījumu, ka Ušakovs viņiem par to maksāja, bet no satura analīzes, kā viņi darīja un ko viņi mums toreiz atbildēja, ka nē – viņi vienkārši brīvprātīgi, nu tā nejauši izdomāja pasmieties par Ušakova konkurentiem un tā nejauši Ušakovs šos raidījumus lika savos sociālajos medijos un popularizēja tos. Rādīja tos savai auditorijai. Saviem potenciālajiem vēlētājiem. Kas man rada ļoti lielas aizdomas, ka patiesībā viņi strādāja Ušakova labā. Un viņi to publiski noliedza. Man ir problēmas ar cilvēkiem, kuri savā laikā ir, kā izskatās, melojuši, un tagad uzdodas par profesionāliem žurnālistiem un mediju pārstāvjiem un stāsta citas lietas. Es esmu ļoti kritiska pret kaut ko tādu. Ja vienreiz cilvēks ir darījis lietas, kas nav ētiski un pareizi un tagad uzdoties, ka tu esi ļoti godīgs un objektīvs.”

Anna Vasiļjeva
”Labāk zināt. Latvija” vadītāja

”Plus, vainīgs ir pats ministrs Pavļuts un viņa kolēģi valdībā. Viņi tā arī nespēja uzrunāt tautu. Un jo īpaši krievvalodīgos. Nespēja laikā iepirkt vakcīnu, ne laikā sākt masveida vakcināciju. Un vainot tautu savās kļūdās ir bezjēdzīgi. Jo valdību taču var arī nomainīt.”

RTVI ēterā redzamo jauno Latvijas ziņu raidījumu redaktors ir Alekss Aļohins. Savulaik viņš bija redaktors laikrakstam ”Pastnieks”. Pirms 9 gadiem ”Nekā personīga” stāstīja kā kāds Krievijas pilsonis Dmitrijs Glotovs Latvijā mērķtiecīgi nodibinājis uzņēmumu. Viņš esot pamanījis, ka Rīgai nav pašai savas avīzes, un nolēmis šo nišu iekarot. Izdevumus par laikraksta radīšanu un iespiešanu pilnībā sedza uzņēmējs, sakot, ka tās esot investīcijas, lai nostiprinātu savas pozīcijas un sāktu pelnīt vēlāk. Pirms 11. Saeimas vēlēšanām bezmaksas laikraksts ”Pastnieks” ar 200 000 lielu tirāžu aktīvi stāstīja par Rīgas domes labajiem darbiem. Bet pēc vēlēšanām beidza pastāvēt. ”Pastnieka” krievu versijas redaktors Aļohins apgalvo, ka šī esot bijusi kvalitatīva žurnālistika un pārmetumus domes reklamēšanā noraida.

RTVI televīziju, lai tā varētu raidīt Eiropā, reģistrējis Spānijas mediju regulators. Apraidei Latvijas teritorijā izdota atļauja šo kanālu retranslēt viens pret vienu tam, kā tā redzama citās valstīs. Bez Latvijā radīta satura. Tāpēc par jauno mediju projektu ieinteresējusies Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP).

Ivars Āboliņš
Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes priekšsēdētājs

”Šī Spānijā reģistrētā programma raida Spānijā un citās valstīs, kur nu viņi raida. Bet Latvijā šo programmu drīkst retranslēt tikai nemainīgā formā – tieši tādu pašu kā tā tiek sagatavota orģināli. Neko nedrīkst mainīt. Un šobrīd mēs skaidrojam, vai tas tiešām tā ir. Otrs ir, ka šis portāls, kur šīs ziņas arī tiek ievietotas, mēs esam lūguši viņus reģistrēties kā pakalpojums pēc pieprasījuma. Respektīvi, mēs esam saskatījuši, ka tur ir visas pazīme, ka šis portāls ir pakalpojums pēc pieprasījuma. Viņiem ir jāreģistrējas un, tad viņi pakļausies NEPLP regulācijai. Šobrīd viņi to vēl nav izdarījuši, bet šobrīd mēs viņus esam lūguši to darīt. Mums ir jāgaida kā šī situācija beigsies. Ja viņi to neizdarīs, tad par nelegālu ”pakalpojums pēc pieprasījuma” darbību var tikt piemērots sods līdz 14 000 eiro. Ja viņi reģistrēsies, tad viņi darbosies kā jebkurš ”pakalpojums pēc pieprasījuma” un pakļausies likumdošanai.”

RTVI kanāls līdz šim ticis uzskatīts par liberālu daļēji opozicionāru mediju Kremlim. Bet Krievijas pētniecisko žurnālistu apvienība ”Projekt media”  atklājuši saites, kas RTVI pēdējos gados aizvien ciešāk saista ar Vladimira Putina studiju biedru un vēlāk ciešu sabiedroto milzīga valsts koncerna ”ROSTEH” (Ростех) vadītāju Sergeju Čemezovu.

Aleksejs Navaļnijs
Krievijas opozīcijas politiķis

”Viņš ir kā pieticīga Pelnrušķīte. Reti kuram zināms, reti kurš viņu aprunā. Bet patiesībā šī cilvēka pārvaldībā atrodas puse Krievijas. Viss bruņojums, militārā rūpniecība, rūpnīcas un mašīnrūpniecība atdota Sergejam Čemezovam. Viņš tajā neko nesaprot, bet tas nav svarīgi. Galvenais, ka viņš vēl 1980.gados kopā ar Putinu dzīvojis blakus istabās VDR. Un tagad šis kaimiņš vada Valsts korporāciju ”Rostehnologiji”.”

Pētnieki atklājuši, ka RTVI redakcijā strādājuši cilvēki no ”ROSTEH” impērijas. To apliecina arī agrākais televīzijas galvenais redaktors Aleksejs Pivovarovs. Viņa laikā RTVI par nedraudzīga satura izplatīšanu aizliedz raidīt Ukrainas mediju regulators. Un šogad televīzijas kanālā sākusi strādāt žurnāliste, kura vēl pagājušā gada nogalē darbojās Kremļa kontrolētajā ”Rossija 24” Tina Kandelaki. Viņas vīrs ir valsts koncerna ”ROSTEH” direktors Vasīlijs Brovkovs. Vieni no pirmajiem šīs žurnālistes interviju viesiem bija Valsts domes deputāts Pjotrs Tolstojs, kurš paziņoja, ka ”Krima ir Krievija”. Atnāca arī Krievijas ārlietu ministrs.

Tās nav vienīgās izmaiņas, kas pēdējā laikā skārušas RTVI. Tās ģenerālproducenta krēslā iesēdies grupas ”Ļeņingrad” solists Sergejs Šnurovs.

Dziedātājs arī ķēries pie Kremlim draudzīgu politiķu intervēšanas, devās uz Krievijas Tālo austrumu pilsētu Habarovsku, kur tika arestēts režīmam nedraudzīgs gubernators, izsaucot plašus iedzīvotāju nemierus. Šnurovs draudzīgi tērzēja ar Putina personīgi iecelto pēcteci gubernatora amatā.

Mihails Degtjarjovs
Habarovskas gubernatora pienākumu izpildītājs

”Ko es teicu un kā teicu. To vienkārši izgrieza. Es teicu vienu vienīgu lietu kā atbildi Viena liberālā žurnālista jautājumam. Par ”liberālajiem” es saucu visas tās medūzas, ”Amerikas balss”. BBC. Viņi arī pie mums jau nedēļu dzīvo.”

Pirms gada RTVI ģenerālproducentam bija iespēja uzrunāt Valsts prezidentu viņa slavenajā vairāku stundu garajā preses konferencē. Interneta ”blogeri” pēc tam viņu izsmēja, ka Šnurovam pietrūcis drosmes pajautāt Putinam to, ko viņš agrāk esot solījis.

17 komentāri