43 komentāri

Šonedēļ Rīgas dome nobalsoja par 22 miljonu papildu dotāciju “Rīgas satiksmei”. Līdz ar to uzņēmums šogad pilsētai izmaksā 123 miljonus. Nākamgad dotācija pieaugs vēl vairāk. Papildu algām un degvielai uzņēmumam būs vairāk jāmaksā arī bankām.

Pirms pieciem gadiem “Rīgas satiksme” noslēdza līgumus par 175 autobusu un 125 trolejbusu iegādi. Līdz šim nopirkta mazāk nekā puse no pasūtījuma, lauvas tiesa atstāta uz līguma beigām. Vienlaikus “Rīgas satiksme” pērk arī 20 zemās grīdas tramvajus. Lai plānu izpildītu, uzņēmumam jāaizņemas ap 100 miljoniem eiro. Līdz ar to nākamgad uzņēmuma saistības, visticamāk, pārsniegs 300 miljonus. Lai arī brauciena pašizmaksa nākamajos gados stabili pieaugs, Rīgas mērs Nils Ušakovs biļešu cenas nepaaugstināšot. Tās subsidēs no Rīgas budžeta.

Rīgas mērs Nils Ušakovs un “Rīgas satiksme” lepojas, ka rīdziniekus un pilsētas viesus pārvadā glaunos autobusos, trolejbusos un tramvajos ar jaudīgām gaisa kondicionēšanas sistēmām, samazinātu trokšņu līmeni un iespēju braukt 40 grādu salā.

Aktīva veco autobusu un trolejbusu nomaiņa sākās 2013. gadā, kad uzņēmums noslēdza līgumus par 125 trolejbusu iegādi. Gadu vēlāk pasūtīja 175 autobusus.  Tos bija iecerēts pakāpeniski laist pilsētā piecu gadu laikā. Tagad piecu gadu termiņš tuvojas beigām.

Līdz šim piegādāti 50 no plānotajiem 125 trolejbusiem, arī lielākās autobusu piegādes atstātas uz pēdējo brīdi. Tagad pusotra gada laikā “Rīgas satiksme” jānopērk vairāk nekā 80 autobusi un 50 trolejbusi.

2016. gadā uzņēmums par 62 miljoniem vēl piepirka 20 zemās grīdas tramvajus. Trolejbusu līgums tagad esot samazināts par 25 vienībām, jo pēc tiem neesot vajadzības. Pilnu maksu piegādātāji saņem brīdī, kad viņu ražojums sāk Rīgā vadāt pasažierus. Lai samaksātu par visiem jaunajiem transporta līdzekļiem, Rīgas satiksmei jāaizņemas vairāk nekā 100 miljonus eiro.

2017. gadu “Rīgas satiksme” pabeidza ar 202 miljonu eiro ilgtermiņa parādiem. Likums liek “Rīgas satiksmei” publicēt pārskatus par katru ceturksni. Pirmā ceturkšņa atskaitē parāds izaudzis līdz 255 miljoniem.  Pusgada rezultāti bija jāpublicē jau augustā, taču tas nav izdarīts.

Elīna Epalte-Drulle

Elīna Epalte-Drulle
RS Administratīvo resursu pārvaldes direktore

Būtībā mums šobrīd jāstiprina ceturkšņa mūsu pārskats, tur arī atspoguļosies šie dati. (NP: Šodien nevar uzzināt?) Šobrīd mums vēl nav tie aprēķini, jo mēs katru ceturksni gatavojam, tad kad ir, tad mums tie aprēķini ir kopā savilkti. Šobrīd vēl nav. (NP: Bet tam ceturksnim nebija jau jābūt gatavam?) Vēl šobrīd notiek pēdējie sagatavošanās darbi. (NP: Tas cipars būs tik briesmīgs, ka to nevar teikt?) Nu, tas nebūs briesmīgs, tas jau ko es saku. Mēs plānojam sistēmā visu, lai nav pārsteigumu, ka pēkšņi cipars ir milzīgs, tagad mēs nezinām, ko tālāk ar to darīt. Mēs esam plānojuši šo te ciparu un attiecīgi plānojam šos te gada maksājumus. (NP: Kāds tad ir šis cipars?) Tas pārsniedz 200 miljonus, kā jūs redzat un šie gada cipari, arī, kā jau es minēju, pieaugs no 20 pāri miljoniem uz 30 miljoniem, bet tas lēciens nebūs milzīgs.

“Lursoft” pieejamie dati liecina, ka šobrīd ilgtermiņa parāds varētu būt no 270 līdz 280 miljoniem eiro. Parāds arvien pieaug, jo “Rīgas satiksme” pakāpeniski sāk izmantot 70 pirms gada uz Rīgu atvestos autobusus.

Elīna Epalte-Drulle

Elīna Epalte-Drulle
RS Administratīvo resursu pārvaldes direktore

Attiecīgi nākamgad mēs plānojam, ka būs nākamās piegādes, tad kad būs jau nodots ekspluatācijā, tad būs nākamie maksājumi. (NP: Tad jau tur sanāks tie 300 miljoni. Jautājums vai šogad, vai nākamgad?) Jā, tāpēc es jums nevaru nosaukt konkrētas summas, jo tas ir atkarīgs no piegādēm. Kaut kādā brīdi jau mēs palielināsim šo saistību apjomu.

Lai gan parāda pieaugumam par vismaz 80 miljoniem gada laikā būtu jāatstāj būtisks iespaids arī uz uzņēmuma regulārajiem izdevumiem, Epalte-Drulle to noliedz. Maksājumu grafiki esot veidoti tā, ka pieaugums būšot, bet krietni mazāks, nekā piemēram, par algām vai degvielu.

Ar algu, degvielas un apdrošināšanas izmaksu pieaugumu “Rīgas satiksme” pamatoja nepieciešamību pēc papildu dotācijas no Rīgas domes vēl šim gadam. Četri miljoni un 750 000 vajadzīgi, lai samaksātu par atlaižu braucējiem. 17,7 miljoni ir starpība starp paredzēto brauciena pašizmaksu un reālajām izmaksām. Gada dotācija uzņēmumam sasniedz 123 miljonus eiro. Rīgas mērs Nils Ušakovs uzskata, ka ar “Rīgas satiksmi” viss ir kārtībā.

Nils Ušakovs

Nils Ušakovs
Rīgas domes priekšsēdētājs (Saskaņa)

Bez sociālās funkcijas ārkārtīgi svarīga ir arī mobilitātes funkcija, kad cilvēki tieši izmanto sabiedrisko transportu Rīga, nevis citu. Lai cilvēki izmantotu “Rīgas satiksmi” gan sociālo funkciju, gan arī vienkārši kā sabiedrisko transportu, nepieciešams, lai šis uzņēmums attīstītos un lai transports būtu jauns. Uz 20. gadu būs jauni visi trolejbusi, visi autobusi un puse no tramvajiem. Uzņēmums strādā labi.

Lai mazinātu izmaksas par transportu, dome varētu samazināt atlaides, pasažieru ērtības vai pacelt biļešu cenas. Tomēr pašvaldība to nedarīs.

Nils Ušakovs

Nils Ušakovs
Rīgas domes priekšsēdētājs (Saskaņa)

Nu, šeit ir visu laiku koks ar diviem, vismaz diviem galiem. Jo, no vienas puses, mums ir svarīgi, lai rīdzinieki un Rīgas viesi izmantotu sabiedrisko transportu, no otras puses, ir svarīgi, lai tarifs būtu pēc iespējas tuvāk pašizmaksai. (NP: Cik ilgi saglabāsies tarifs 1,15 eiro?) Cik vajag? Šajā situācijā vēlreiz – 1,15 ir zem pašizmaksas, celt tarifu būtu absolūti nepareizi, jo tas neveicinās lielāku sabiedriskā transporta izmantošanu. Līdz ar to mēs, vismaz tuvāko gadu, gadu – es gribētu pasvītrot, daudzskaitlī, neredzu nekādu loģisku pamatojumu, lai tarifu celtu.

“Rīgas satiksme” aprēķinus par brauciena pašizmaksu  un nepieciešamo dotāciju nākamajām gadam domē iesniegs līdz Ziemassvētkiem. “Nekā personīga” rīcībā esošās ziņas liecina, ka viena brauciena pašizmaksa varētu sasniegt vismaz 1,35 eiro. Tas nozīmē, ka Rīgas domes dotācija uzņēmumam nākamgad pieaugs vēl par 10 miljoniem.

TOP komentāri

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Pagatavosim rozā maizītes! Recepte biešu briošmaizītēm

Pagatavosim rozā maizītes! Recepte biešu briošmaizītēm

Pavisam vienkārša recepte gardām maizītēm, kas būs pārsteigums gan ģimenei, gan viesiem to krāsas dēļ. Un tie, kuriem bietes negaršo, nesatraucieties, jo bietes receptē galvenokārt pilda krāsošanas funkciju un to garša maizītēs teju nav jūtama.

Lasi vēl