“Rīgas satiksmes” krimināllietā miris vēl viens aizdomās turētais uzņēmējs Aleksandrs Krjačeks

7 komentāri
“Rīgas satiksmes” krimināllietā miris vēl viens aizdomās turētais uzņēmējs Aleksandrs Krjačeks
EDIJS PĀLENS, LETA

Izmeklēšana “Rīgas satiksmes” korupcijas lietā ilgst jau divus gadus un tajā publiski nav  redzams progress. Šā gada pavasarī nomira “Rīgas satiksmes” darbinieks Igors Volkinšteins, kurš organizēja dārgos iepirkumus un kuram lietā bija ”savedēja” loma.

Raidījumam “Nekā personīga” zināms, ka pagājušajā mēnesī miris  vēl  viens aizdomās turētais Aleksandrs Krjačeks. Viņa kontrolē bija SIA ”Alkom serviss”. Firma kopā ar “Škoda Transportation” vinnēja “Rīgas satiksmes” konkursu par tramvaju piegādi un apkopi. Krjačeks bija arī  patiesā labuma guvējs speciāli šim darījumam izveidotajai firmai ”Tram Serviss”. Nodokļu parādu dēļ firmai patlaban uzlikts VID liegums. Krjačeka kolēģi mums skaidro, ka tramvaju apkalpošanas līgums ar Škoda Transportation vairs neesot spēkā. Un viņiem vairs neuzticoties arī ”Rīgas satiksme”.

SIA ”ALKOM -TRANS” izpilddirektors Sergejs Brikums norāda: “Protams, mēs gribējām turpināt to līgumu.  Viņš normāls līgums utt. Bet ”Rīgas satiksme” un “Škoda” izbeidza līgumu ar mums. Diemžēl, krimināllietā nekas nav pabeigts. Krjačeka vairs nav, vai krimināllieta noslēgta, vai nē, nemaz nezinu. Bija vainīgs, ne, mēs par to nezinām. Tiesas lēmuma nav.”

Pirms diviem gadiem  Volkinšteinu, Krjačeku, un ilggadējo “Rīgas satiksmes” vadītāju Leonu Bemhenu, “Škoda Transportation” pārstāvi Vladislavu Kozaku un uzņēmēju Māri Martinsonu aizturēja kā grupu, kuras uzdevums bija noorganizēt, lai daļa no “Rīgas satiksmes” iepirkumu miljoniem nonāktu konkrētu cilvēku kabatās kā kukulis. KNAB pieļauj, ka grupējums bijis iesaistīts vismaz trīs iepirkumos par jaunu trolejbusu, autobusu, tramvaju iegādi, kuru summa kopā pārsniedz 270 miljonus eiro.

Shēma darbojās  šādi – vispirms ar čehu un poļu ražotājiem bija jāpanāk vienošanās par sadārdzinātu līgumu. Kad nauda iemaksāta un sabiedriskais transports jau ripoja Rīgas ielās, starpību ražotājam bija jāmaksā ar “Rīgas satiksmi” saistītai privātfirmai, kas transportam sniedz garantijas remontu. Nauda bija jāatmazgā caur fiktīviem uzņēmumiem, lai nav izskaitļojams gala saņēmējs un kukuļa naudu vēlāk sadalītu starp iesaistītajiem. Katrs Rīgai piegādātais trolejbuss, autobuss, tramvajs rīdziniekiem visticamāk izmaksājis par pieciem līdz septiņiem procentiem dārgāk, jo šāda summa samaksāta kukuļos.

Par jauniem zemās grīdas tramvajiem  vairāk nekā 12 miljonus “Rīgas satiksme” čehu uzņēmumam “Škoda Transportation” maksāja avansā. Lai gan tramvaju piegāde kavējās par gadu, soda naudas “Škodai” neprasīja.

Vērienīgās aizturēšanas notika, kad Rīgā bija ieradies “Škodas” pārstāvis Kozaks. Un Valdemāra ielas bārā sarunas veda Kozaks, Volkinšteins un Martinsons.

Privātfirmu, caur kur visdrīzāk izgāja amatpersonām domātā kukuļa nauda, kontrolēja Aleksandrs Krjačeks, tobrīd Rīgas vicemēra Andra Amerika partijas “Gods kalpot Rīgai” dibinātājs  un liels ziedotājs. KNAB pārstāvis norāda, ka Krjačeka un Volkinšteina nāves būtisku ietekmi uz krimināllietas izmeklēšanu neatstās.

KNAB 2.pārvaldes 2.nodaļas priekšnieks Andrejs Lisenko norāda: “Tas nevar atstāt būtisku kaut kādu  ietekmi uz izmeklēšanas gaitu.”

Un tomēr daudz no iepirkuma niansēm gūlās uz Volkinšteina pleciem. Tās pašas tikšanās ar Martinsonu un Čehijas pārstāvjiem. Kā tagad nostiprināt šo pierādījumus, personai vairs neesot dzīvai?

Ir arī citi pierādījumi, kas norāda uz iespējamu noziedzīga nodarījuma izdarīšanu. Notiek finanšu plūsmas analīze, notiek arī darbs ar dokumentiem, kuros atspoguļotas tikšanās. Arī tika veiktas speciālās izmeklēšanas darbības, kurās ir piefiksēta daļa no ziņām.

Lai gan KNAB iepriekš uzsvēra, ka organizētās grupas noziegumi bijuši iespējami vienojoties ar vārdos neminētām domes amatpersonām, ne bijušajam  vicemēram Andrim Amerikam, ne “Rīgas satiksmes” īpašnieka kādreizējam pārstāvim Nilam Ušakovam šajā lietā nav aizdomās turētā statusa. KNAB pārmeklēja  abu dzīvesvietas un kratīšana notika arī darba kabinetos.

Ušakovs no liecinieka tomēr kļuva par aizdomās turēto.  KNAB, pārmeklējot viņa  kabinetu  rātsnamā atrada  “paštaisītu ierakstošu ierīci”, kas bijusi paslēpta albumā. Kādām vajadzībām šāda neatļauta videoaparatūra  atradās mēra kabinetā, izmeklētāji skaidros atsevišķā kriminālprocesā un prokuratūra jau vērsusies pie  Eiropas parlamenta  prezidenta ar lūgumu izskatīt jautājumu par imunitātes atcelšanu Ušakovam. Atbilde no Briseles pagaidām nav saņemta.

Lai gan “Rīgas satiksmes” lietā ir atcelta lielākā daļa drošības līdzekļu, tajā joprojām ir arestēta manta – zelta stieņi aptuveni 100 tūkstoš eiro vērtībā un nauda kādā ārvalstu bankā. Lietā izsūtīti 20 Eiropas izmeklēšanas rīkojumi un tiesiskās palīdzības lūgumi. Uz kuriem daļa atbilžu nav vēl joprojām saņemta. Veicot finanšu izmeklēšanu konstatēti aizdomīgi darījumi, kas norāda uz iespējamiem noziedzīgiem darījumiem citās valstīs.

Ja iepriekš šai lietā KNAB sadarbojās ar Polijas izmeklētājiem, tad tagad kriminālprocess ierosināts arī Čehijā.

“Kas attiecas uz izmeklēšanu, esmu pilnvarots jūs informēt tikai par to, ka attiecīgo lietu risina Čehijas Republikas Policijas Nacionālā organizētās noziedzības aģentūra kopā ar Latvijas tiesībsargājošām iestādēm, šajā lietā izveidotās apvienotās izmeklēšanas grupas ietvaros. Pagaidām nevaru jums sniegt papildu informāciju.”

Ar cieņu

Jaroslavs Ibehejs

Nacionālā organizētās noziedzības aģentūra, Čehijas Republikas policija

Kriminālizmeklēšana atstājusi ietekmi uz ”Rīgas satiksmes” reputāciju. No sadarbības atteicās Ziemeļu investīciju banka, kas bija plānojusi kreditēt jauno tramvaju iegādi.

SIA ”Rīgas satiksme” valdes priekšsēdētāja Džineta Innusa norāda: “Process bija gana izaicinošs un sarežģīts tieši šī kriminālprocesa dēļ un to izraisīto aspektu dēļ. Naudas neesamība, kreditoru neuzticēšanās utt. Bet arī šos jautājumus mēs visus esam atrisinājuši.

Mēs tūlīt beigsim sarunas par kredīta piešķiršanu. No čehu bankas “CESKA SPORITELNA”, kura arī ir pārbaudījusi visas iesaistītās puses. Jo arī čehu pusē šis skandāls nav palicis bez sekām.

Pagājušajā mēnesi Rīgas satiksmes vadība noslēgusi sarunas par  20 zemās grīdas tramvaju piegādi no tās pašas “Škodas”. Ar čehu ražotāju panākta vienošanās par dažu miljonu cenu samazinājumu.

Līgums par trolejbusu iegādi jau esot pilnībā izpildīts. Bet tā kā atlikušo autobusu daļa nebija ne saražota, ne piegādāta, nākamgad  lems, vai tos neaizstāt ar videi atbilstošākiem un modernākiem transportlīdzekļiem.