“Rīgas satiksmes” degvielas piegādātāja patiesā labuma guvēji – divi Monako dzīvojoši itāļi

12 komentāri

“Rīgas satiksme” ir viens no lielākajiem degvielas patērētājiem valstī. Un pēdējos gadus pie šiem izdevīgajiem līgumiem izdevies tikt firmai, kam īpašnieki slēpjas ofšoros Maltā un Britu Virdžīnu salās.

Jau iepriekš raidījums “Nekā personīga” vēstīja par aizdomām, ka “Rīgas satiksme” krietni pārmaksā un pērk degvielu par augstākām cenām, nekā to varētu nopirkt citur. Pēc auditoru revīzijas atklāts, ka degvielas pirkšana Rīgai nav bijusi izdevīga. Tomēr “Rīgas satiksme” šo sadarbību joprojām turpina. Turklāt kāds starptautisko pētniecisko žurnālistu organizācijas publicēts dokuments atklāj, ka iespējams ofšoros paslēptajiem uzņēmējiem varētu būt saites ar noziedzīgo pasauli Itālijā un Krievijā. Firmas pārstāvji Latvijā gan to kategoriski noliedz.

Ieriķos šosejas malā kādreiz bija degvielas uzpildes stacija ar prozaisku nosaukumu ”Ramockas dzirnavas”. Pirms desmit gadiem firmu pārpirka uzņēmējs Māris Āriņš. Viņa bizness uzplauka strauji. Drīz vien firma ieguva iespēju piegādāt degvielu “Rīgas satiksmei”. Pēc tam arī “Latvijas Dzelzceļam”.

Uzņēmējam paveicās arī tikt pie savas naftas bāzes. Savulaik teritorija Slokā Jūrmalā piederēja “Rīgas satiksmes” meitas kompānijai ”Degvielas apgāds”. Kad Rīgas mēra amatā pirmos divus gadus bija nostrādājis Nils Ušakovs (“Saskaņa”), “Rīgas satiksme” nolēma, ka par pašvaldības naudu uzlabotā un sakārtotā naftas produktu bāze tai nav vajadzīga un to pārdeva ”Ramockas dzirnavu” jaunajam īpašniekam. Šobrīd te saimnieko Māra Āriņa vadītais uzņēmums, ko nu sauc “RDZ Energy”. Un “Rīgas satiksme” turpina pirkt viņa piegādāto degvielu.

Pirms pieciem gadiem “Nekā personīga” rīcībā nonāca degvielas piegādes pavadzīmes “Rīgas satiksmei”. Tajās varēja redzēt, ka pašvaldības uzņēmums iepērk degvielu par augstāku cenu nekā to tirgoja konkurenti. Rīgas mērs solīja, ka meklēs vainīgos.

“Tas būtu ļoti liels kompliments man, ja es atcerētos, kādas bija cenas degvielai, pērkot “Rīgas satiksmei” un kas bija citās vietās. Līdz ar to es, ja jums nav iebildumu un ja tā nav īpaši slepena jūsu informācija, es varbūt nokopēšu tos papīrus un pēc tam to izmantošu, uzdodot jautājumus attiecīgi Bemhena kungam,” tā 2013. gadā raidījumam pauda Ušakovs.

Tomēr pēc Ušakova jautājumiem Bemhenam “RDZ Energy” tika pie nākamā 60 miljonus eiro vērtā degvielas iepirkuma līguma “Rīgas satiksmei” vēl uz pieciem gadiem.

Līdzās tam uzņēmums uzvarējis Ekonomikas ministrijas iepirkumos par naftas rezervju glabāšanu. Kad ministrija sludināja pirmo konkursu, jau tobrīd bija zināms, ka firmas īpašniekos ir ofšori no Maltas un Britu Virdžīnu salām.

Ministrija aizbildinājās, ka tos pētīt nebijis laika, jo Eiropas komisija iepirkumu steidzinājusi. Bet, ka nākamajos ofšorus rūpīgi izanalizēs.

Tomēr arī pēdējā konkursā pagājušogad Ekonomikas ministrija degvielas stratēģisko rezervju glabātājus atlasīja ofšorus nemaz nepētot.

“Nekā personīga”: Jūs tapāt gudrāki par to, kas ir šie cilvēki, kas ir patiesā labuma guvēji šim uzņēmumam. Tāpēc, ka tie ir parādījušies tikai šajā nedēļā, un tie ir divi itāļu izcelsmes Monako dzīvojoši cilvēki.

Ekonomikas ministrijas Enerģētikas politikas administrēšanas departamenta direktors Kārlis Piģēns: Šāda informācijas nebija mūsu rīcībā, un arī atbilstoši likumam mums tas nebija jāvērtē. Mēs vērtējām atbildīgās amatpersonas, nevis īpašniekus vai patiesā labuma guvējus.

Pagājušā gada decembrī “RDZ Energy” ieguva iespēju piegādāt degvielu arī Rīgas brīvostas uzņēmumam “Rīgas brīvostas flote”, kas ostā sniedz velkoņu pakalpojumus. Līguma vērtība – 2 miljoni eiro. Brīvostas pārvaldnieks par ofšoru izcelsmi neko neesot dzirdējis.

2017.gada decembrī stājās spēkā likums, ka visām firmām, kam īpašnieki ir ārvalstīs reģistrēti uzņēmumi, tajā skaitā arī ofšori, Uzņēmumu reģistrā jāiesniedz ziņas, kas ir to patiesie labuma guvēji. Tas bija jāizdara līdz pagājušā gada martam. Tomēr aptuveni 2000 firmas šo informāciju turpināja slēpt. Tajā skaitā arī degvielas piegādātājs “Rīgas satiksmei”.

“Apskatoties konkrēto uzņēmumu, mēs redzam, ka viņa īpašnieks ir ārvalstīs reģistrēts uzņēmums, tātad 100% kapitāls pieder ārvalstniekiem un viņiem noteikti šīs prasības arī bija jāizpilda jau līdz 2018. gada 1. martam…Viņi ir starp tiem 2000 uzņēmumiem, kuriem Uzņēmumu reģistrs ir izsūtījis aicinājumu sniegt informāciju par patiesiem labuma guvējiem, un tad viņi ir reaģējuši uz šo mūsu aicinājumu,” norāda Uzņēmumu reģistra Galvenā valsts notāre Guna Paidere.

5.martā Uzņēmumu reģistrs ir fiksējis, ka patiesie labuma guvēji “RDZ Energy” īpašniekiem – diviem ofšoriem no Maltas un Virdžīnu salām (”BHC Investment Limited” un ”Galaxy Energy Group Ltd”) ir Monako dzīvojoši itāļi Massimo Filosa un Giangiacomo Serena di Lapigio. Viņu vārdi figurē kādā Itālijas policijas dokumentā, ko publicējusi pētniecisko žurnālistu Korupcijas un organizētās noziedzības izpētes organizācija jeb OCCRP.

Tas galvenokārt veltīts ukraiņu izcelsmes mafijas darbonim Leonīdam Miņinam. Viņš turēts aizdomās par kontrabandu, narkotiku un ieroču tirdzniecību, naudas atmazgāšanu. Vairākas valstis viņu ir izraidījušas vai iekļāvušas melnajos sarakstos. Miņins tiek uzskatīts par vienu no galvenajiem Odesas mafijas vadoņiem, kas kontrolē šīs ostas pilsētas naftas rūpalu. Dokumentā teikts, ka viņš ir daudzu uzņēmumu īpašnieks, kas darbojas naftas produktu biznesā. Starptautisko žurnālistu organizācijas publicētajā dokumentā minēta virkne ar firmām Monako, Luksemburgā, Šveicē un citviet, kas tiek saistītas ar šo mafijas darboni. Starp tām arī “Galaxy Energy”.

E-pastā “Nekā personīga” Āriņš iesaka neaizrauties ar centieniem viņa firmas patiesā labuma guvējus no Monako saistīt ar stāstiem par itāļu mafiju, jo to varot uzskatīt par nomelnošanu un apmelošanu. Abi Monako dzīvojošie kungi ar ukraini Miņinu neesot bijuši pazīstami, viņiem neesot bijis kopīgs bizness un nekad neesot bijuši aizdomās turētie vai kādā citā statusā jebkādā kriminālprocesā.

Par Rīgas transportu atbildīgās domes komitejas agrākais un arī jaunais vadītājs apgalvo, ka neko nezinot par “Rīgas satiksmes” sadarbību ar ofšoriem.

Rīgas vicemērs Oļegs Burovs no “Gods kalpot Rīgai” uzskata, ka viņu partnera Saskaņieša – mēra Ušakova, kā “Rīgas satiksmes” pārrauga, pieļautā prakse sadarboties ar ofšoriem nav laba. Līdzīgi domā arī no amata aizgājušais “Rīgas satiksmes” vadītājs Anrijs Matīss.

“Tas absolūti nav normāli, ja pa pašvaldības vai valsts naudu tiek slēgti līgumi, kas saistītas ar dažādām ofšoru kompānijām, kurām pat nav zināmi īpašnieki. Agrāk, kad es strādāju “Rīgas satiksmē”, nebija šis patiesā labuma guvējs atklāts. Bet, manuprāt, tas ir arī pretēji likumam – ka nevar slēgt līgumu, nezinot, kas ir patiesā labuma guvējs. Jo tik pat labi viņš var būt saistīts ar Ziemeļkorejas vai kādām citām sankcijām. Un uzņēmums maksā naudu un tādējādi pārkāpj Eiropas Savienības noteiktos ierobežojumus. Noteikti nedrīkst būt līgumi, kuriem nav skaidrs, kas ir īpašnieki un nav skaidrs, kas ir šīs kompānijas reālie akcionāri,” norāda Matīss.

Savukārt Burovs norādīja: “Es varu pievienoties tiem, kas uzskata, ka sadarboties ar ofšoriem – tas ir amorāli.”