Rīgas satiksme par 18 miljoniem pirks transportu, kas piemērots -40 grādu salam

4 komentāri
Rīgas satiksme par 18 miljoniem pirks transportu, kas piemērots -40 grādu salam
Foto: LETA

Rīgas satiksme grib būt moderns uzņēmums. Tā vadībai ļoti patīk inovatīvas tehnoloģijas. Tagad paredzēts iepirkt trolejbusus un autobusus ar ūdeņraža dzinēju. Iepirkums paredz, ka transportlīdzekļiem jākalpo arī ekstremālos apstākļos. Pat tad, ja temperatūra sasniedz 40 grādu aukstumu.

Latvijas galvaspilsēta jau ilgāku laiku izpelnās aizrādījumus par piesārņoto gaisu, tāpēc pilsētas vadība meklē risinājumus. Dome kopā ar Rīgas satiksmi un zinātniekiem izlēmusi, ka sabiedriskajam transportam jāpāriet uz dzinējiem, kas nepiesārņo gaisu.

Aivars Starikovs, Latvijas Zinātņu akadēmijas pārstāvis:

Skatoties kontekstā ar Rīgas gaisa kvalitātes problēmām, Rīgai ir uzstādījums par bezizmešu transportu. Savukārt divas degvielas, kas spēj nodrošināt bezizmešu transportu, ir ūdeņradis un elektrība.

Šādi plāni saskan ar Eiropas Savienības politiku, kas cenšas visā Eiropā iedzīvināt ūdeņraža izmantošanu transportā un veido pilsētu tīklu, kas šo procesu iekustinātu. Latvijā partneris ir Rīgas satiksme, kas būvēs arī ūdeņraža ražotni un ikvienam pieejamu uzpildes staciju. Šobrīd Rīgas satiksme ir izsludinājusi iepirkumu par desmit ar ūdeņraža elektrodzinējiem aprīkotiem trolejbusus. Ja saņems papildu naudu no Eiropas, tad pirks arī desmit autobusus.

Aivars Starikovs, Latvijas Zinātņu akadēmijas pārstāvis:

Mazliet argumentējot par to trolejbusu ideju, tas bija viens no mūsu pirmo interešu … Autobuss, tā ir pilnīgi jauna infrastruktūra. Trolejbuss it kā bija viena no esošajām ekspluatācijas …, ka Rīgā ir daudzi maršruti, kuros tā dīzeļa izmantošana notiek. Kaut vai pārbraukt pāri Akmens tiltam.

Paredzēts, ka projekts izmaksās 18 miljonus eiro. Lai gan iekārtas ir dārgas, Rīgai projekts ir izdevīgs, jo pusi naudas dos Eiropa. Rīgas satiksme jau ir izsludinājusi iepirkumu. Būs sarunu procedūra, kurā sākumā atlasīs atbilstošus pretendentus. Viena no prasībām ir, lai trolejbusos un autobusos visas sistēmas pilnvērtīgi strādātu arī tad, ja gaisa temperatūras ir mīnus 40 vai plus 40.

Didzis Stepe, RS Juridiskās daļas vadītājs:

(NP: Kad Rīgā pēdējoreiz bija – 40 grādu temperatūra, vai jūs varat pateikt?) Es to noteikti nevaru pateikt. Ja ir jautājums, kāpēc šāda prasība ir iekšā tehniskajā specifikācijā, tad tas nav tieši saistīts ar temperatūras lielumu, bet tas ir saistīts ar tehnoloģijām, kādas tiek izmantotas, lai izstrādātu šos tehniskos mezglus. Attiecīgi, ja tiek pielietota tehnoloģija tāda, lai viņa izturētu šo temperatūru, tad mēs esam pilnīgi droši, ka Rīgas pilsētā šie transporta līdzekļi ies. Iepriekš mums ir bijusi pieredze ar citiem transporta līdzekļiem, kuru ražošanā netika izmantotas šīs tehnoloģijas, un pie mīnus 20 grādiem šie transporta līdzekļi palika parkā.

Vladimirs Baraņņiks, Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs:

Pa lielam es nevaru teikt, ka mums bija – 40, bet pāris laikus mīnus 30 es atceros, tā kā diemžēl mūsu klimatā viss ir iespējams. (NP: Jā, bet – 40 tā tāda ekstremāla temperatūra, tur jau zināma starpība vai -40 vai -30.) Ja mēs prasīsim -25 un pie -30 viņi sasals, ja, tad vainīga atkal būs Rīgas satiksme. (NP: Lai nebūtu vainīgi, tad -40?) Lai nebūtu tā, ka viņi apstājas.

Citiem transporta uzņēmumiem Latvijā nav tik konkrētu prasību piegādātājiem. Galvenais, lai neizrādās, ka piegādāti dienvidu klimatam paredzēti transporta līdzekļi, kas nespēj strādāt pie mīnus 30 grādiem. Bijušais nu jau darbību izbeigušā autobusu ražotāja ”Amo plant” komplektēšanas speciālists Jānis Freibergs uzskata, ka šī prasība nepamatoti sašaurina pretendentu loku. Pasūtītājam, iespējams, ir zināms kāds ražotājs, kas šo prasību spēj izpildīt. Mīnus 40 grādi sadārdzina pirkumu.

Jānis Freibergs, Bijušais AMO PLANT speciālists:

Tur varētu būt nozīme materiālu izvēlē. Piemēram, tās pašas smērvielas, dzeses šķidrumi. Ja nemaldos antifrīzam zemākā robeža ir mīnus 37 grādi, attiecīgi tur vajadzīgs cits dzeses šķidrums. Tāpat varbūt plastmasu izvēlē, apdares materiāli un nešaubīgi siltumizolācijā liela nozīme, tā ka skaidrs, ka visas šīs te lietas sadārdzina. Piemēram, motoreļļa, kas paredzēta mīnus 40 grādiem ir par 20 – 30 procentiem dārgāka par to, kas der -35 grādiem. To, ka Rīgai ir bijušas īpašās prasības, uzsver arī tramvaju un trolejbusu ražotājs Škoda, kas Rīgai jau piegādā tramvajus un trolejbusus: “Tramvaji ir gatavoti no augstas kvalitātes materiāliem, jo viena no pircēja prasībām bija, ka tiem ir jāstrādā temperatūrā no plus 40 līdz mīnus 40.” Šī Rīgas satiksme prasība ir krietni pārspīlēta. Rīgā nekad gaiss nav iesilis līdz +40 grādiem. Arī aukstums ne tuvu nav bijis tik ekstrēms, kādam gatavojas Rīgas satiksme.

Andris Vīksne, Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centra Prognožu un klimata daļas vadītājs:

Konkrēti Rīgā zemākā gaisa temperatūra, kas ir fiksēta ir bijusi mīnus 35 grādi, pēdējoreiz šāda temperatūra sasniegta 1985 gadā. Faktiski kopš novērojumu sākuma, tas ir kopš 1882.gada Rīgā zemāka gaisa temperatūra nav fiksēta. To nevar teikt par visu Latviju, jo, piemēram, 1956.gadā Daugavpilī ir fiksēti -43 grādi, bet nu kopumā Latvijā, kad gaisa temperatūra pazeminās līdz – 40 grādiem šādi ir bijuši tikai 7 gadījumi, kopš pagājušā gadsimta sākuma. Un arī skatoties tendenci, ka vidējā gaisa temperatūra pakāpeniski paaugstinās, un šajā gadsimtā jau, kopš 2000. gada zemākā gaisa temperatūra Rīgā ir bijusi – 28 grādi. Šī tendence jau ir vērojama no pagājušā gadsimta sākuma, un arī nākotnē, skatoties uz nākotnes klimata scenārijiem, tieši vidējā gaisa temperatūra stabili paaugstināsies, un Latvijā kopumā tas notiek tieši uz ziemas rēķina, tā ka varētu gaidīt, ka ziemas kļūs ievērojami siltākas arī turpmākā gadsimta laikā.

Uzņēmums tomēr nespēja izskaidrot, kāpēc vispirms ar modernajiem, videi nekaitīgajiem dzinējiem tiek aprīkoti trolejbusi, kas tikai retumis izmanto dīzeļmotoru, nevis autobusi, kas gaisu piecūko pastāvīgi.

Foto

Video

4 komentāri