12 komentāri

Jau vairākus gadus “Rīgas satiksme” un pašvaldība lepni stāsta par plāniem ieviest pilsētā ūdeņraža sabiedrisko transportu. Ar ūdeņradi darbināmajiem trolejbusiem jau pērn rudenī vajadzēja kļūt par Rīgas kā inovāciju pilsētas simbolu. Taču tas nenotika.

Novembrī uz Rīgu atveda pirmo miljonu vērto trolejbusu, taču līdz šim tas no depo joprojām nav izbraucis. 16 miljonus vērtais projekts ir iestrēdzis. To solīja pabeigt pavasarī, tad – vasarā, tagad jau trolejbusu parādīšanos ielās sola tikai rudenī. Projektu kavē tehniskas ķibeles. Var izrādīties, ka vēl pamatīgāk ūdeņraža trolejbusu projektu nobremzēs nesakārtoti likumi.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti
Vadims Baraņņiks
Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs (“Saskaņa”)

Uzstāšanās “Saskaņas” kongresā

Šogad “Rīgas satiksme” plāno atvērt pirmo Austrumeiropā ūdeņraža ražošanas un uzpildes staciju. Kas būs paredzēta gan sabiedriskā transporta vajadzībām, gan privāto mašīnu uzpildei. Rīgā jau notiek ar ūdeņradi darbināmo sabiedriskā transporta testi, un drīz tie sabiedriskā transporta līdzekļi parādīsies Rīgas ielās, un rīdzinieki tos varēs izmantot.

Sabiedriskais transports ir “Saskaņas” vadītās Rīgas domes lepnums. Pilsētas vadība rūpējas, lai rīdziniekus pārvadātu jaunākie un modernākie tramvaji, trolejbusi un autobusi, ik gadus tam no pilsētas budžeta atvēlot vairāk nekā simts miljonus eiro. Tagad izaicinājums ir pāriešana uz videi nekaitīgiem trolejbusiem un autobusiem.

Pirms vairāk nekā diviem gadiem “Rīgas satiksme” paziņoja par saviem ambiciozajiem plāniem rīdziniekus pārvadāt ar ūdeņradi darbināmos trolejbusos. Patlaban ūdeņraža uzpildes stacijas ēka ir uzbūvēta, iekārtas atvestas, taču teritoriju joprojām apjož žogs un zālāja vietā aug nezāles.

Rīga pirmā izvēlējās ieviest ar ūdeņradi darbināmos trolejbusus. Tā varēja piesaistīt Eiropas naudu, kas paredzēta inovācijām. Nekur citur pasaulē neviens vēl nebija iedomājies, ka trolejbusam var uzmontēt ūdeņraža iekārtu, kas ražos elektrību. Lai gan Eiropas ierēdņiem ideja likās atbalstāma, projekta efektivitāti apšauba zinātnieki.

Oskars Krievs
RTU Enerģētikas un elektrotehnikas fakultātes dekāns, inženierzinātņu doktors, profesors

Trolejbusam taču ir kontakttīkls. Man nav skaidrs, kāpēc būtu vajadzīgs ar ūdeņradi darbināms trolejbuss. Autobuss – jā.

“Nekā personīga”: Viņiem tā doma tam trolejbusam, ka viņš var kaut kādu gabalu var braukt bez stangām.

Priekš tā tieši? Nu, es neredzu arī, tā uz sitienu grūti pateikt, es neredzu, ka tas atmaksātos, ja tas gabals ir relatīvi neliels, tad tie varētu būt vienkārši litija akumulatori, kas jau ir dārgi, bet noteikti ir lētāki par ūdeņraža degvielas šūnu.

Baraņņika pārliecību, ka projekts ir pamatots, tas nemazina.

Vadims Baraņņiks
Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs (“Saskaņa”)

Absolūti pamatots. Atkārtošu to, ka mēs vēlreiz pasvītrosim, ka tas ir testa projekts arī priekš Rīgas un trolejbuss ir ņemts, jo trolejbuss var darboties gan kā parastais trolejbuss ar vadu palīdzību, gan kā transportlīdzeklis ar ūdeņraža degšanu. Elektriskais dzinējs, kas darbināms ar ūdeņraža degšanu. Līdz ar to mēs to ūdeņraža aprīkojumu testēsim, sliktākajā gadījumā, kam es neticu, sliktākajā gadījumā mums paliks trolejbusi, kuri kalpos Rīgas ielās.

2016. gada pavasarī “Rīgas satiksmes” īpaši sasauktā preses konferencē paziņoja, ka par 16 miljoniem eiro būvēs ūdeņraža uzpildes staciju Vienības gatvē un pirks desmit trolejbusus.  Astoņus miljonus maksās Eiropa, astoņus – “Rīgas satiksme”. Projektu solīja pabeigt līdz 2017. gada rudenim.

Būvniecībai “Rīgas satiksme” izvēlējās firmas “Velve” un SIA “Hydrogenis” apvienību. “Velve” būvē sienas,  bet “Hydrogenis” atbild par ūdeņraža ražošanu, uzglabāšanu un uzpildi.  Firmas pie darba ķērās pagājušā gada pavasarī. 15. maijā Rīgas domes un uzņēmuma vadība svinīgi iemūrēja kapsulu stacijas pamatos. Septembrī jau gandrīz gatavo staciju apmeklēja arī Nils Ušakovs. Divus mēnešu vēlāk viņš savā tvitera kontā ziņoja par pirmā trolejbusa piegādi.

Tomēr plāni nepiepildījās. Miljonu vērtais trolejbuss tika nolikts parkā un tur arī palika gaidīt pavasari. Pēc “Nekā personīga” ziņām, ziemā ar trolejbusu noticis incidents. “Rīgas satiksmes” darbinieku neuzmanības dēļ trolejbusam gandrīz sabojāts dārgais ūdeņraža dzinējs. Konkursa nolikumā bija prasība, ka trolejbusam jāiztur -40 grādu aukstums. Taču ūdeņraža iekārta ir daudz vārīgāka un to var sabojāt, ja temperatūra pazeminās zem +5 grādiem, tāpēc trolejbusam nepārtraukti jābūt pieslēgtam elektrībai.

Rolands Katkēvičs
SIA “Solaris Bus & Coach Latvia” vadītājs darbam ar klientiem Baltijas valstīs

Nebija vienkārši izlasījuši instrukciju, instrukcija bija. Mēs to uzzinājām momentā, tāpēc, ka mums trolejbuss ziņo par sevi katru minūti, katru sekundi, kas ar viņu notiek.

Šā gada martā “Nekā personīga” novēroja, kā speciālisti mēģina pievienot trolejbusu ūdeņraža uzpildes tankam. Process acīmredzami nesekmējās, un eksperimentētāji centās aizgaiņāt “Nekā personīga” filmēšanas grupu.

“Rīgas satiksmē” atzīst, ka ir problēmas ar ūdeņraža uzpildīšanu. To nevar izdarīt pietiekami ātri un droši. No gada sākuma uzpildīšanu testē poļu trolejbusu ražotāji, nīderlandiešu un dāņu ūdeņraža iekārtu speciālisti.

Viktors Zaķis
a/s ”Rīgas satiksme” preses sekretārs

Laikam tas galvenais iemesls ir šī projekta unikalitāte kā tāda. Jo šāds te projekts, kas saistās ar ūdeņradi un trolejbusiem, patiesībā ir pirmais pasaulē. Mācamies ne tikai mēs, bet arī Eiropa. Mēs esam informējuši Eiropu par visiem aizkavējumiem, kas saistīti ar projekta sarežģītību, Eiropa to ir sapratusi, nekādas sankcijas nav ieviesusi, nekādas sankcijas nesam ieviesuši arī mēs pret saviem partneriem, kas ar to nodarbojas.

“Rīgas satiksmes” sadarbības partneru eksperimenti ar ūdeņraža iedabūšanu trolejbusā var izrādīties nelikumīgi. Ūdeņradis ir bīstams – saskaroties ar skābekli, tas eksplodē. Ūdeņraža glabāšana un uzpildīšana notiek zem liela spiediena. Šādas iekārtas īpaši jāuzrauga. Latvijai saistoši Eiropas noteikumi paredz, ka neatkarīgai inspekcijai ūdeņraža stacijas drošība jāpārbauda ne vien pirms nodošanas ekspluatācijā, bet vēl pirms tiek testēta transporta uzpildīšana. “Rīgas satiksmes” uzpildes stacijas būvētāji to nav ņēmuši vērā.

Tomēr eksperimentētājus neviena iestāde nevar sodīt. Uzpildes stacijas ir Satiksmes ministrijas atbildība, taču tās izstrādātie un šī gada sākumā valdībā steigā pieņemtie noteikumi rada haosu.

Baiba Vītoliņa
Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore

Nu, piemēram, tur ir minēts standarts, kuram ir jāatbilst šīm iekārtām, bet tajā standartā cita starpā ir paredzēts, ka iekārtas regulāri jāpārbauda inspicējošajām institūcijām saskaņā ar nacionālajiem normatīvajiem aktiem, bet normatīvajos aktos nav nekādas prasības, kā to darīt. Līdz ar to tāds apburtais loks faktiski sanāk.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs uztur Bīstamo iekārtu reģistru. Par ūdeņraža uzpildes stacijas būvēšanu centru līdz šim neviens nav informējis.

Baiba Vītoliņa
Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore

“Nekā personīga”: Tas nozīmē, ka legāli uzpildīt trolejbusus un palaist viņus ielās nemaz nevar šobrīd?

Manā skatījumā nevar!

Šobrīd jau saražoti visi desmit Rīgas pasūtītie ūdeņraža trolejbusi. Deviņi atrodas Polijā pie ražotāja, kur gaida, kad Rīga būs gatava tos palaist ielās.

TOP komentāri

  • Aigars Šarpņicks
  • Christopher Dequaa
    +1 +1 0

    Christopher Dequaa

    Usi? Ko teiksi? Nevajaga iepirst baacinjaa gadiijumaa?
    Domaaju ka ir pienaacis laiks uzblieszt kaadu lidojosho skjiiviiti kas darbojaas uz pat nezinu ko. Ja par tiltiem un nano suudiem visz pasaule veel taa isti nav informeeta tad par sho gan buus 😉
  • Toms Kunakovs
    +1 +1 0

    Toms Kunakovs

    ''Pilsētas vadība rūpējas, lai rīdziniekus pārvadātu jaunākie un modernākie tramvaji, trolejbusi un autobusi, ik gadus tam no pilsētas budžeta atvēlot vairāk nekā simts miljonus eiro.'' un rīdziniekiem tā pat jāmaksā par sabiedrisko transportu :D

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Itālijas virtuve! Truša gaļas ragū ar pastu un gailenēm

Itālijas virtuve! Truša gaļas ragū ar pastu un gailenēm

Šī būs klasiska ragū recepte, kuras pamatā izmantosim truša gaļa. Jārēķinās, ka ragū pagatavošana prasīs salīdzinoši ilgu laiku, taču nekā sarežģīta šī ēdiena pagatavošanā nav, un zemāk esošajā video Uģis Veits no ”Gatavo 3” to parādīs.

Lasi vēl