Rīgas Centrāltirgus 2019.gadā publicitātei un apmaksātam saturam tērēs 222 000 eiro

9 komentāri

Raidījums “Nekā personīga” iepriekš jau vēstījis par šaubīgu Rīgas Centrāltirgus izsludinātu iepirkumu. Tajā pašvaldības uzņēmums bija nolēmis maksāt 200 000 eiro, lai īpaši izraudzīti mediji raidītu un rakstītu par uzņēmumu tikai labas ziņas.

Iepirkumu uzraudzības birojs (IUB) tajā saredzēja negodīgu pretendentu izraudzīšanos, tāpēc ieteica noteikumus mainīt. Tomēr tirgus vadība iebildes vērā nav ņēmusi, un maija vidū konkurss noslēdzies. Par uzvarētājiem kļuvušas tieši tās radiostacijas, televīzijas un preses izdevumi, par kuru īpašu atlasi TV3 izteica bažas pirms pusotra mēneša.

Kopš februāra sākuma Rīgas Centrāltirgus konkursā meklēja piecus radio, divas televīzijas, trīs laikrakstus un vienu žurnālu, kas varētu publicēt nekritisku un tikai pozitīvu informāciju par centrāltirgū notiekošo. Protams, konkursa nolikumā tas nebija rakstīts, bet dīvaini būtu, ja mediji, kam naudu dod Rīgas pašvaldības uzņēmums, mestos kritizēt naudas maksātājus.

Kritēriji mediju atlasē bija īpaši specifiski un radīja bažas, ka tie uzrakstīti jau iepriekš zinot, kam konkursā vajadzētu uzvarēt. Piemēram, tika meklēts radio, kam ir gan populārās krievu mūzikas, gan popmūzikas kanāls. Tam atbilst tikai firmai “Komunikatīvo risinājumu projekti” piederošais “Eiropas hitu radio” un “Krievu hiti”.

“Radio SWH” grupas radiostacijas kā vienīgās kvalificējās konkursa daļā, kur meklēja radio, kam ir rokmūzikas, aktuālās mūzikas, 70./80.gadu mūzikas un krievu mūzikas kanāls.

Aizķeršanās radās 50 000 eiro vērtajā konkursa sadaļā, kas bija īpaši piemērota “Pirmajam Baltijas kanālam” (PBK) un “Mix FM” jeb radio “Baltcom”. Abi atlasē pieteikumus neiesniedza. Tāpēc centrāltirgus sludināja jaunu pieteikumu. Tajā meklēja televīziju, kam biznesa ziņu auditorija sasniedz 80 000, kā tas ir PBK gadījumā. Bet radio, kam ir džeza un blūza, humora, ziņu un interviju kanāls. Atkārtotajā konkursā uzvarēja PBK un radio “FITFM” – firma, kas pieder tiem pašiem cilvēkiem, kam “MIX FM”.

Centrāltirgus turpina apgalvot, ka nekādā gadījumā konkursa atlases kritērijus nevar uzskatīt par īpaši piemeklētiem.

Pirms diviem gadiem Centrāltirgus rīkoja līdzīgu iepirkumu un sava tēla celšanai pirktiem rakstiem un sižetiem iztērēja 192 000 eiro. Aizvadītajā priekšvēlēšanu gadā tirgus pozitĪviem sižetiem  iztērēja salīdzinoši maz – 30 000, kas tika PBK. Šīs televīzijas agrākais jurists – tagad Rīgas vicemērs Vadims Baraņņiks – vērtēt konkursa lietderību izvairās. Ja Rīgas Centrāltirgus uzskata, ka vajag reklamēt iespēju nopirkt un arī pārdot kartupeļus, burkānus un bietes, tad tas noteikti esot jādara.

Iepirkuma uzraugi tomēr nepiekrīt, ka viss ir kārtībā. Rīgas domes uzņēmumam prasīti paskaidrojumi. Pretī saņemti desmitiem lapu ar papīriem, bet atbildes, kas pamatotu šādu negodīgu konkursu atlasi starp dokumentiem nebija.

IUB direktore Zaiga Gaile norāda: “Tas, ko mēs varam nākamo darīt, tas ir vēlreiz vērst Centrāltirgus uzmanību uz to, ka, mūsuprāt, pamatojums nav atbilstošs. Iepirkums nav noticis tā, kā tam būtu jānotiek. Un mēs arī pieprasīsim šo te ziņojumu precizēt un pamatojumus normāli norādīt, ja viņiem tādi ir. Vai arī domāt par līgumiem. Un otrs – pie viena sūtīsim Rīgas domei ar ieteikumu, kā citādāk varētu veikt šos iepirkumus. Ir cits iepirkumu veids jāatrod, kurā var piedalīties visas radiostacijas. Dažādām, nevis vienai, kas var nodrošināt visu. Ir jākonsultējas ar ekspertiem un jebkurā ziņā šis ziņojums nav sagatavots atbilstoši likumam. Tas pamatojums tam, kāpēc šis piegādātājs tur ir tikai viens, un cik tas ir bijis objektīvi, šī pamatojuma dokumentos nav.”

IUB direktore skaidrojas, ka viņas vadītā iestāde šādos gadījumos var tikai rakstīt vēstules. Pretējā puse to var neņemt vērā un ar šaubīgos konkursos atlasītiem pretendentiem netraucēti slēgt līgumu. Kā tas noticis šajā gadījumā. Kopā šogad Rīgas Centrāltirgus gatavs sevis popularizēšanai tērēt pēdējos gados rekordaugstu summu – 220 000 eiro.

Rīgas Centrāltirgus pirmā iepirkuma rezultāti (kopā 148 960 eiro)

  • SIA “Komunikatīvo risinājumu projekti” – 15 000 eiro;
  • AS “Radio SWH” – 15 000 eiro;
  • SIA “XO.fm Production” – 5000 eiro;
  • SIA “Sales House” – 4960 eiro;
  • AS “Mediju nams” – 14 000 eiro;
  • AS “TV Latvija” – 20 000 eiro;
  • SIA “Media profile” 5000 eiro;
  • SIA “Media Service” 25 000 eiro;
  • SIA “Media reklama” 30 000 eiro;
  • SIA “Izdevniecība Dienas mediji” 15 000 eiro.

Rīgas Centrāltirgus (kopā 50 000 eiro)

  • SIA “FITFM” – 20 000 eiro;
  • SIA “Pirmais Baltijas Kanāls” – 30 000 eiro;

Rīgas Centrāltirgus iepirkums par sižetiem LNT

  • 23 100 eiro – SIA “Letmo Ltd” (700 eiro par sižetu)

Centrāltirgus ir ne tikai gatavs par teju ceturtdaļu miljonu gadā pirkt rakstus un sižetus medijos, lai stāstītu par domes uzņēmuma labajiem darbiem. Tirgus administrācija tradicionāli bijusi vieta, kur pie algas tikuši “Saskaņas” un “Gods Kalpot Rīgai” biedri un atbalstītāji. Tā savulaik direktora amatā nonāca “Saskaņas” līdera Jāņa Urbanoviča uzticamības persona Anatolijs Abramovs, kurš šobrīd tiek tiesāts par korupciju. Viņa pēctecis amatā – arī “saskaņietis” Andrejs Morozovs, kurš nu kļuvis par Saeimas deputātu. Morozova laikā pie Gaļas paviljona direktora amata tika Arturs Zolotihs. Viņš tā pat kā Morozovs ir saistāms ar tā saucamajiem ”Maskačkas sportistiem”, kuri savulaik solīja rīkot nekārtības ielās, lai izteiktu atbalstu Nilam Ušakovam. Gaļas paviljona direktors gan pirms 10 gadiem ticis sodīts ar nosacītu cietumsodu uz pusotru gadu par darbošanos noziedzīgā grupējumā, kas izjauca un iztirgoja detaļās vairākas zagtas automašīnas.

Bet Piena paviljona direktora amatā no 2016.gada maija strādā Ivars Jermolovičs. Viņš ir dēls pirms nedēļas KNAB aizturētajai nu jau bijušajai Rīgas tūrisma un attīstības biroja vadītājai Vitai Jermolovičai. Aleksandrs Šuņins apgalvo, ka visi ar Jermoloviča darbu tirgū esot apmierināti un viņa mātei ar dēla nonākšanu amatā neesot nekādas saistības.