Rīgā 10 gadus nav noteikumu, kā tramvajiem un trolejbusiem iziet tehnisko apskati. Arī vadītājiem nav atbilstošu tiesību

2 komentāri

2010. un 2011.gadā mainījās ceļus satiksmes likumi par tramvaju un trolejbusu vadītāju tiesību iegūšanu un šo transporta līdzekļu tehnisko apskati.  Rīgas domei bija pienākums izveidot kārtību, kā pārbaudīt vadītāju prasmes un kā pārliecināties par transporta drošumu.

Partijas “Saskaņa” vadītā Rīgas dome tad šīs likuma izmaiņas palaida garām, līdz ar to ir apšaubāmas gan tramvaju un trolejbusu vadītāju iegūtās tiesības, gan tas, ka šiem transporta līdzekļiem ir veikta atbilstoša tehniskā apskate.  Atbildīgie ierēdņi gan uzskata citādāk. Esošajai situācijai esot tikai jāpieraksta klāt noteikumi.

Uzņēmums “Rīgas satiksme” gadā pārvadā  135 miljonus pasažieru. Vairāk nekā puse no tiem brauc astoņos tramvaju un septiņpadsmit trolejbusu maršrutos.

Tramvaju un trolejbusu vadītājus apmāca viens uzņēmums sadarbībā ar “Rīgas Satiksmi”. Paši arī organizē braukšanas prasmju pārbaudi, teorijas eksāmenu jaunie vadītāji kārto Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), kas beigās izsniedz atbilstošas apliecības. 161 tramvaja un 266 trolejbusu tehnisko apskati veic Rīgas satiksmē.

Pirms desmit gadiem mainījās likumi par tramvaju un trolejbusu vadītāju apmācību un tehnisko apskati. Rīgas dome, kur tikko bija sākusi saimniekot “Saskaņa”, šīs izmaiņas palaida garām. Līdz ar to desmit gadus vadītāju tiesību iegūšanas un tehniskās apskates kārtība nav īsti likumīga.

2009.gada vidū Rīgas domē varu pārņēma partija “Saskaņa”. Par mēru ievēlēja Nilu Ušakovu (S).  “Rīgas Satiksme” nonāca “Saskaņas” kontrolē, tāpat arī Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja, kur par vadītāju kļuva kādreizējas saskaņietis Vadims Baraņņiks un Satiksmes departaments, kur direktora vietnieka amatu dabūja Vitālijs Reinbahs.

2010.gada februārī valdība pieņēma izmaiņas noteikumos par transporta līdzekļu vadītāju tiesībām. Grozījumi paredz, ka tramvaju un trolejbusu vadīšanas eksāmenu var pieņemt vienīgi pašvaldības pilnvarotas apmācības iestādes komisija.  Rīgas dome jaunajiem noteikumiem nesekoja.

Saruna ar trolejbusa vadītāju

Nekā Personīga: Labdien!

Trolejbusa vadītājs: Labdien!

Nekā Personīga: Cik jūs sen braucat pa trolejbusa vadītāju?

Trolejbusa vadītājs: Es? Nu, jau trīs gadi.

Nekā Personīga: Ir tāda lieta, ka trolejbusu vadītāju tiesību nokārtošana no 2010.gada nav īsti likumīga. Vai jūs par to esat kaut ko dzirdējis?

Trolejbusa vadītājs: Es nezinu, vai es drīkstu kaut ko tādu komentēt. Tad jums jāvēršas preses centrā.

Nekā Personīga: Tur bija tā, ka pašvaldība nav pilnvarojusi eksāmenu komisiju. Teorētisko eksāmenu jūs CSDD kārtojāt, bet praktisko?

Trolejbusa vadītājs: To visu pats uzņēmums tur visu formēja.

Nekā Personīga: Nu, skaidrs

Ceļu satiksmes likums paredz, ka vadītāja tiesības var saņemt persona, kura normatīvo aktu noteiktā kārtībā nokārtojusi vadīšanas iemaņu pārbaudi.  Teorētiski vērtējot, fakts, ka pašvaldība nav izveidojusi komisiju, nozīmē arī to, ka tiesības ir apšaubāmas.

Juris Radzevičs
Rīgas domes izpilddirektors (GKR)

Praktiski šobrīd šī pilnvarojuma nav un tas nozīmē ka tas jautājums par tiesisko stāvokli uz kāda pamata tiek izdotas tramvaja trolejbusa vadītāju tiesības, ir diezgan apšaubāmas.

2011.gadā  pašvaldībai bija jāizdod  arī  noteikumi par tramvaju un trolejbusu tehniskā stāvokļa kontroli. To prasīja izmaiņas Ceļu satiksmes likumā.

Juris Radzevičs
Rīgas domes izpilddirektors (GKR)

Likumā ir iekļauta prasība, ka pašvaldība nosaka kārtību, kāda veidā tiek pārbaudīts tramvaju un trolejbusu un arī tūrisma transporta tehniskais stāvoklis. Proti, ka faktiski pašvaldībai būtu jādarbojas kā CSDD, tātad jāpārbauda tramvaju trolejbusu tehniskais stāvoklis vai kāds jādeleģē, šobrīd šāda deleģējuma nav.

Tiesības piedalīties ceļu satiksmē ir tikai tiem transporta līdzekļiem, kam veikta tehniskā apskate. Ja nav noteikumu un pilnvarotas iestādes,  paredzēto tehnisko kontroli iziet nav iespējams.

Tramvaju un trolejbusu vadītāju tiesības nav starptautiskas kategorijas, tāpēc katra valsts var noteikt savu, īpašu kārtību. Lai tās iegūtu Latvijā, personai ir autoskolā jāapgūst teorija un prakse, pēc tam  Ceļu satiksmes drošības direkcijā jākārto teorijas eksāmens, bet praktisko braukšanu pārbauda īpaša komisija. Ja abi eksāmeni ir bijuši sekmīgi, CSDD izdod apliecību.  Direkcijai līdz šim nav radušās aizdomas, ka sistēmā ir problēmas.

Juris Teteris
CSDD Kvalifikācijas departamenta vadītājs

Juris Teteris: Tramvajs un trolejbuss, tās nav starptautiskās kategorijas, tās ir nacionālās kategorijas, līdz ar to katra valsts nosaka sev iekšējo kārtību, kādā tiek iegūtas šo kategoriju vadītāju apliecības. Mūsu likumdošana nosaka to, ka cilvēkam ir jāpabeidz apmācība attiecīgi tramvaja vai trolejbusa vadīšanai. CSDD šī persona kārto teorētisko eksāmenu, savukārt praktisko eksāmenu viņa kārto tanī pašvaldībā, pie pašvaldības izveidotas komisijas, kas pieņem eksāmenu un nodod mums ziņas par nokārtoto eksāmenu un ja  abi šie eksāmeni, gan teorētiskais, gan vadīšana eksāmens ir nokārtoti, tad mēs izsniedzam attiecīgi cilvēkam, tramvaja vai trolejbusa vadītāja apliecību.

Nekā Personīga: Rīgas pašvaldība pēkšņi ir konstatējusi , ka nav pilnvarojusi nevienu pieņemt šos eksāmenus.

Juris Teteris: Jāsaka, ka mums arī tas bija sava veida pārsteigums, jo mēs paļāvāmies uz ka Rīgas pašvaldība šis jautājums ir pilnībā juridiski sakārtots.

Desmit gadu laikā tramvaju un trolejbusu vadītāju apliecības izsniegtas 270 personām. Rīgas satiksmē uzskata, ka šo cilvēku tiesības vadīt sabiedrisko transportu ir spēkā.

Jānis Golubevs
SIA ”Rīgas satiksme” valdes loceklis

Jānis Golubevs: Fiziskās personas, kuras ir ieguvušas tiesības, ir paļāvušās uz tiesiskuma principu, ka valstī viss ir sakārtots, viņi tiesības ir ieguvuši un viņi šīs tiesības var izmantot. Un tas pilnīgi noteikti tā ir un šeit ir jāuzņemas atbildība tām institūcijām, kuras līdz galam šo juridisko procedūru nav noteikušas ar saistošiem dokumentiem, ko prasa likums.

Nekā Personīga: No kurienes vajadzēja nākt tai iniciatīvai, ka noteikumi ir jāsakārto?

Jānis Golubevs: Shēma ir skaidra. Atbildīgajiem bija jārīkojas, šajā gadījumā es domāju, tie bija attiecīgie Rīgas domes departamenti, kuriem bija jārīkojas jau tajā brīdī, kad likumā tika izdarītas izmaiņas. Vienā gadījumā likumā, otrā – ministru kabineta noteikumos. Ja runājam par kvalifikāciju, tad līdz 2010.gadam Tramvaju trolejbusu pārvalde izsniedza šīs apliecības.

Tehnisko apskati tramvajiem un trolejbusiem Rīgas Satiksme nodrošina saviem spēkiem. Neatkarīgi eksperti netiek iesaistīti. Uzņēmumā uzskata, ka tas nav nepieciešams un var izmaksāt ļoti dārgi. Visu atrisinātu noteikumi, kas legalizētu esošo kārtību.

Pasažieru pārvadājumi un līdz ar to arī “Rīgas satiksmes” uzmanīšana ir Rīgas domes Satiksmes departamenta pārziņā. Departamentu  2010.gadā vadīja Edgars Strods, bet viņa vietnieks bija Vitālijs Reinbahs. Reinbahs par departamenta direktoru kļuva 2015.gadā, bet gadu vēlāk Nils Ušakovs viņu atstādināja.  Reinbahs attiesājās atpakaļ amatā un nu  atkal ir departamenta direktors.

Vitālijs Reinbahs
Rīgas domes Satiksmes departamenta direktors

Vitālijs Reinbahs: Esošā situācija praktiski ir droša. Šobrīd padziļinātāk jāpēta, vai atbilst tas likumam vai nē, jo likums deleģē pašvaldībai tiesības dot izstrādāt noteikumus ar kuriem noteikts, kādā veidā tiek kontrolēts tehniskais stāvoklis.

Nekā Personīga: Bet šādu noteikumu tad nav?

Vitālijs Reinbahs: Šobrīd pašvaldībā tādu noteikumu nav, ja mēs runājam par departamenta darba plānu, tad 20 gadā plānā mums ir šo noteikumu izstrāde.

Nekā Personīga: Kā tas varēja notikt, ka 2010.gadā paslīdēja garām šīs likuma izmaiņas, kas jūsprāt par to ir atbildīgs?

Vitālijs Reinbahs: Es nevaru pateikt kurš par to šodien ir atbildīgs, varu pateikt tikai droši ka, faktiskā situācija paliktu tāda pati, jo vienīgie speciālisti kas var pārbaudīt to tehnisko situāciju, strādā Rīgas Satiksmē.

Izpilddirektors Radzevičs, kurš ārkārtas domes vēlēšanās gatavojas kandidēt no GKR saraksta, par likuma nepildīšanu  uzrakstījis iesniegumu prokuratūrai. Rīgas tiesas apgabala prokuratūrā noziegums nav saskatīts, un iesniegums pārsūtīts Vides un reģionālās attīstības ministrijai.

Šobrīd Rīgas dome ir atlaista un tās pienākumus  pirms nedēļas sāka pildīt Saeimas iecelta administrācija. Jaunie Rīgas vadītāji sola, ka jautājumu apspriedīs ar izpilddirektoru, kad tas atgriezīsies no atvaļinājuma un tad lems, kā noteikumus sakārtot.

Tramvaji  pasažierus pārvadā arī Liepājā un Daugavpilī. Arī šajās pilsētās 10 gadus spēkā esoši regulējumu pamanījuši tikai tagad un nu steidz tiem pielāgoties.