9 komentāri

Partiju reklamēšanos avīzēs, žurnālos, ielās, uz autobusiem un tramvajiem partiju tēriņu uzraugam KNAB ir iespējams izkontrolēt salīdzinoši vienkārši. Medijiem pirms kampaņas sākuma ir jāiesniedz ziņas, cik maksās reklāmas laukumi, partijām jāatskaitās, cik tās iztērē.

Ja rodas šaubas par šmaukšanos, birojs var sākt izmeklēšanu, visas iesaistītās puses saukt uz pratināšanām, pieprasīt papildus dokumentus, ar tiesneša sankciju pat caurskatīt banku kontus.

Interneta reklāmu uzskaite ir krietni sarežģītāka. Par pamatu ņemot ziņas, ko iesniegušas pašas politiskās apvienības, līdz šīs nedēļas piektdienai KNAB ieskatā absolūti līderi bija “KPV LV” un “Saskaņa”. Tām seko “PAR”, “Progresīvie”, Latvijas Krievu savienība, Jaunā konservatīvā partija, Reģionu apvienība, “nacionāļi”, “Jaunā Vienotība” un ZZS.

“Tie cipari, ko mēs publicējam mūsu mājas lapā, ir informācija, ko iesniegušas pašas politiskās partijas saskaņā ar likuma nosacījumiem, partijām noslēdzot līgumu par plānotu aģitācijas materiālu izvietošanu, tajā skaitā internetā, ja tas notiks par maksu, ir jāiesniedz paziņojums par noslēgto līgumu. Mēs šo informāciju apkopojam un šīs kopsummas, ko partijas ir pašas nodeklarējušas un otra puse reklāmas pakalpojumu sniedzēji, kas ir nodeklarējuši, mēs to publicējam mājas lapā,” norāda KNAB Politisko organizāciju finansēšanas kontroles nodaļa vadītāja Amīlija Raituma.

Partiju tēriņi reklāmām sociālajos tīklos (“Facebook”, “YouTube” un “Instagram”) Avots: KNAB (07.09.2018.):

  1. KPV LV: sociālajos tīklos – 45 726 eiro; internetā – 16 100 eiro;
  2. SASKAŅA: 37 377 eiro
  3. PAR: 14 380 un 2783 eiro;
  4. PROGRESĪVIE: 9734 eiro;
  5. Latvijas Krievu savienība: 6870 eiro;
  6. Jaunā Konservatīvā partija: 6410 eiro;
  7. Reģionu apvienība: 4292;
  8. NA: 1321 un 6995 eiro;
  9. Jaunā Vienotība: 2899 un 8536 eiro;
  10. ZZS: 2537,29 eiro.

Tēriņu līderi “KPV LV” apgalvo, ka KNAB aprēķini ir nepareizi. Lai arī partijas līderu reklāmas jau nedēļām griežas sociālajos tīklos, tam iztērēts esot maz.

Atbildīgais par “Saskaņas” kampaņu negrib atklāt, cik sakaņieši gatavojas tērēt sava tēla celšanai “YouTube” un “Facebook”. Netiek arī izpildīts “Nekā personīga” dotais solījums atsūtīt piemēru, cik vienas reklāmas izvietošana internetā partijai patiesībā izmaksā. Tāpat “Saskaņa” noraida “Re:Baltica” žurnālistu atklāto, kā vēl krietni pirms vēlēšanām Nils Ušakovs un citi saskaņieši tika pie milzīga sekotāju pulka sociālajos tīklos, kuri patiesībā bija neīsti, mākslīgi izveidoti profili, kas tiek saukta arī par “troļļu armiju”.

Pirms vēlēšanām partiju vidē klejojuši dažādi darboņi, kuri piedāvājuši puslegālus un neafišējamus pakalpojumus, kā audzēt popularitāti. Kādi aktīvisti pārdevuši nezināmā veidā iegūtu datu bāzi ar “Latvenergo” klientu kontaktiem un mobilo telefonu numuriem. Par to prasīti 80 000 eiro. Par krietni lielāku summu varēts nopirkt arī “troļļu fermu” pakalpojumus.

Edvards Smiltēns
Saeimas deputāts (LRA)

Ir piedāvājumi uz decembri, janvāra periodu. Mēs pat neielaidāmies tālākās sarunās, jo nosauktās summas svārstījās no 130 līdz 180 000 eiro par šādu vienu pakalpojumu, kad nodrošina “troļļu fermas”, “troļļu armijas”, nodrošina ļoti izvērstu kampaņu internetā, bet mums, ņemot vērā to, ka šāda finansējuma nav, tad mēs uzreiz šādus pakalpojumus atteicām.

Tomēr pierādīt partiju slēptus maksājumus internetā ir ļoti grūti. Parametri, pēc kuriem tiek aprēķināta reklāmas cena, ir ļoti dažādi – cik liela būs auditorija, kas to redzēs, kādas vecumu grupas cilvēkiem to novirzīt. Vai to rādīt tikai kādas mazpilsētas, vai visas Latvijas iedzīvotājiem.

Tas būtiski ietekmē to, cik partijām katras konktrētās reklāmas izvietošana izmaksā. Šāda informācija ir pieejama tikai cilvēkiem, kas reklāmu ievieto, un konkrētās platformas, piemēram, “YouTube” uzturētājiem. KNAB šos datus neredz. Kas arī neļauj aprēķināt patiesos partiju tēriņus internetā.

Kristaps Kalniņš
aģentūras “Inspired eCommerce” vadītājs

Iespējas ir ļoti, ļoti limtētas. Vienīgais, kas ir kaut cik objektīvi rādītāji, ir “Facebook” kontekstā ar ASV vēlēšanām, un tur bija skandāls, kāda bija sociālo mediju ietekme, kā tika auditorija uzrunāta, viņi ir ieviesuši papildus rīku, kur katrai lapai var skatīties ”info and ad’s” jeb informācija un reklāmas sadaļu, kurā tu vari redzēt, kas šajā konkrētajā dienā šajā lapā tiek reklamēts. Un šo informāciju vācot un apkopojot, tas, ko mēs varam iegūt, ir objektīva bilde par to, kas tiek reklamēts un cik tā reklāma dienas gājusi. Par izmaksām – tur vairs neko nevar pateikt. Par to, uz ko tā reklāma ir mērķēta vai kam viņu gribēja atrādīt, arī tā informācija sāk kļūt krietni knapāka. Un, ja mēs ejam ārpus “Facebook”, tad tajā pat “Google” nav vispār nekādu risinājumu, pēc kuriem varētu noteikt kaut kādus aptuvenos apjomus. Vienīgais variants, ja ir kāds cilvēks, kas ikdienā skatās un meklē, kur parādīsies šīs reklāmas un var kaut kādā veidā novērtēt to skaitu. Bet investīcijas – nav īsti iespējams.

 

Pētnieciskās žurnālistikas centra “Re:Baltica” žurnālisti šobrīd veic savu partiju interneta reklāmu monitoringu portālā “Facebook”. Izskaitļotie rezultāti rāda, ka visvairāk reklāmu izvieto “Saskaņa” un partijas plašs atbalstītāju tīkls.

Inga Spriņģe
Pētnieciskās žurnālistikas centra “Re:Baltica pētniece

Es ļoti apšaubu KNAB spēju pārbaudīt, cik daudz partijas dara sociālajos tīklos, tāpēc ka KNAB saka, ka viņiem ir kāds nezināms superierocis, ar ko viņi to var izdarīt. Kāpēc es par to šaubos, tāpēc, ka viņi neatklāj, kas tas par rīku ir, un es nezinu nevienu citu pasaules valsti, kuriem būtu šādi rīki, un tā ir globāla problēma. Tā nav tikai Latvijas problēma. Nākamais, kāpēc to ir ļoti grūti izdarīt, nav tā, ka, uztaisot reklāmu, viņa tur mūžam paliek internetā. Piemēram, kā varētu televīzijā izkontrolēt. Līdz ar to, ja reklāma kādu laiku parādās, viņa tiek apmaksāta un pēc tam viņa pazūd. Līdz ar to es neticu, ka KNAB pēc vēlēšanām varēs nākt atpakaļ, iet cauri internetam, atrast kādu šo reklāmu. Un pēc tam vēl noskaidrot, cik par to ir maksāts, cik ilgi viņa bija parādījusies un kādai auditorijai viņa bija mērķēta – tā vispār ir neiespējamā misija.

Tas ir milzīgs melnais caurums, par ko mēs rakstījām jau šī gada sākumā, un mūsu uzstādījums bija, lai KNAB prasītu partijām, lai tās iesniegtu visas reklāmas, jo šobrīd KNAB prasa tikai, lai partija atskaitītos par reklāmām internetā. Ļoti vispārīgs un plašs jēdziens. KNAB to neizdarīja. Kāpēc – tā arī to neesmu sapratusi, lai gan laika bija, lai partijām ieviestu šādu prasību, viņiem pašiem būtu pēc tam bijis iespējams vieglāk to visu izkontrolēt. Viņi to nav izdarījuši.

Neoficiāli izskanējis, ka KNAB, iespējams, nav spējis iegūt visu nepieciešamo informāciju no “Facebook”, lai pilnvērtīgi varētu sākt partiju tēriņu uzskaiti. Biroja pārstāve šādus apgalvojumus noraida. Viņi kompānijai sūtījuši vairākas vēstules. Saņemta tikai viena atbilde. Kas tajā teikts un vai iegūts prasītais, KNAB gan skaidri nesaka.

KNAB redzes lokā šobrīd nonākusi partija “Saskaņa”. Tās priekšvēlēšanu reklāmu tēriņi mēnesi pirms vēlēšanām sasnieguši jau 80% no atļautā pusmiljona eiro. Un šobrīd kampaņošanā internetā aktīvi iesaistījušies partijas cilvēki Latvijas reģionos, kas reklāmu izdevumus tikai turpina audzēt lielākus. Raituma neizslēdz, ka limita pārsniegšanas gadījumā varētu tikt lemts par partijas kampaņas apturēšanu.

KNAB uzraugs premjers Māris Kučinskis uzskata, ka KNAB strādā labi un spēs iegūt informāciju, cik katra partija pirms vēlēšanām būs iztērējusi. Tomēr absolūti pelēkā zona palikšot “YouTube” platforma, kas ar Latviju sadarboties negrib.

Ministru prezidents un KNAB pārraugs Kučinskis domā, ka ir nepareizi mēnesi pirms vēlēšanām ierobežot reklāmas televīzijā, bet reklāmas internetā nē. Likuma izmaiņas premjers gan nav rosinājis. Tikmēr KNAB, kurš cenšas skaitīt un pētīt iespējamos partiju tēriņus, aicina ikvienu, kurš pamana aizdomīgas un iespējams negodīgas partiju reklāmas, par to ziņot birojam. Tieši tāpat savu uzskaiti par partiju reklāmām veic pētnieciskās žurnālistikas centrs : Re:Baltica”. Un arī reklāmas aģentūras darbinieki izveidojuši un šonedēļ padarījuši publisku pašu veidotu mājaslapu “partijuknabis.lv”, kurā tiek apkopotas politiķu publicētās reklāmas internetā.

TOP komentāri

  • Mārtiņš Vaicekauskis
    +2 +2 0

    Mārtiņš Vaicekauskis

    Jāni, Facebook sniedz ziņas KNAB par partiju tēriņiem. Tur būs grūti krāpties. Partijai jāsāk ar sevi! Vispirms skatīties uz saviem darbiem pirms lūkoties, ko citi dara.

    Piemēram, to, ka Saskaņa spēj reklamēties uz autobusiem, nodrošina viņu kontrole pār Rīgu, kas ļauj tikt pie samazinātas cenas reklāmas vietām.
  • Mārtiņš Vaicekauskis
    0 0 0

    Mārtiņš Vaicekauskis

    Janis Zilinskis Tas forši! :) Uz stulbumu/gudrumu nevēlējos norādīt, drīzāk uz ticību. Jo ir ļaudis, kas tic dažādiem dieviem vai tam, ka zeme ir plakana. 😂
  • Janis Zilinskis
    0 0 0

    Janis Zilinskis

    Mārtiņš Vaicekauskis JKP ir mans 2.favorīts, līdzīgi kā partija Progresīvie

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Lasi vēl