31 komentārs

Pirms gadumijas valsts uzņēmums “Latvijas Valsts ceļi” nolēma, ka turpmākos trīs gadus ar ceļu tehnisko aprīkošanu nodarbosies SIA “Reck”. Tā piedāvātā līguma cena ir 8,5 miljoni eiro, un tā divarpus reizes pārsniedz summu, kādu bija plānots šim pakalpojumam tērēt – 3 600 000 eiro.

Otru pretendentu – SIA “FIMA”, kas piedāvāja daudz zemāku cenu, – noraidīja. Pretendentam esot trūkusi pieredze, lai gan tieši ar šīs firmas apakšuzņēmumu SIA “KEMEK Engeneering” valsts ceļi bija sadarbojušies 12 gadus.

“Latvijas Valsts ceļi” nu jau 12 gadus ierīko satiksmes uzskaites punktus. Tie kontrolē, cik un kādas kravas automašīnas brauc pa ceļu, pāri braucošās mašīnas nosver.

Kopš 2005. gada konkursos par šo punktu ierīkošanu uzvarējis uzņēmums “KEMEK”. Darbības joma ir ļoti specifiska un konkurentu nebija. 2016. gadā situācijā mainījās, kad “Latvijas Valsts ceļi” izsludināja konkursu punkta aprīkošanai uz Tīnūžu šosejas.

Elmārs Pētersons
SIA “KEMEK Engeneering” valdes priekšsēdētājs

Pētersons: Bijām vienīgie, kas iesniedza piedāvājumu, bet saņēmām no “Latvijas Valsts ceļiem” atteikumu atzīt mūs par uzvarētājiem, ka it kā konkursa nolikums bija tāds, kas liedza konkursā piedalīties citām kompānijām.

NP: Viņu pašu uzrakstītā nolikuma dēļ?

Pētersons: Jā, viņu pašu uzrakstītā nolikuma dēļ, tieši tā.

Tad uzņēmumā “KEMEK” vērsās ZZS politiķis, bijušais Kandavas domes priekšsēdētājs Rolands Bārenis. Viņš bija kļuvis par konkurējošās firmas SIA “Reck” konsultantu. Izteica pārliecību, ka bez “Reck” virsvadības firmai “KEMEK” valsts pasūtījumos neveikšoties.

Elmārs Pētersons
SIA “KEMEK Engeneering” valdes priekšsēdētājs

Viņš gribēja uzzināt sīkāk, ar ko mēs nodarbojamies. Informēja, ka tas, ar ko mēs nodarbojamies, interesēja viņu un lika saprast, – lai cik ilgi mēs piedalītos konkursā, konkursi tiks noraidīti un konkursā uzvarēs tikai SIA “Reck”.

Uzņēmums “Reck” atzīst, ka pie viņiem Bārenis strādā, viņš arī esot runājis ar konkurentiem no “KEMEK”. Tomēr neesot apgalvojis, kas konkursā uzvarēs.

Iveta Dzērve
SIA “Reck” pārstāve

Rolands Bārenis ir “Reck” projektu vadītājs. “KEMEK” ir viens no daudziem apakšuzņēmējiem, kurš savulaik piedāvājis “Reck” savu sadarbību dažādu projektu ietvaros. Kā jau jebkura apakšuzņēmēja piedāvājumi, arī “KEMEK” piedāvājumi katru reizi tiek izvērtēti, ņemot vērā cenas un kvalitātes attiecības.

Uzņēmums “KEMEK” sadarbībai piekritis. “Reck” par pamatu savam konkursa pieteikumam ņēmis “KEMEK” 38 000 eiro vērto piedāvājumu, palielinājis to par 3000 eiro un konkursu par Tīnūžu punkta aprīkojumu uzvarējis.

Elmārs Pētersons
SIA “KEMEK Engeneering” valdes priekšsēdētājs

SIA “Reck” uzvarēja šajā konkursā, kaut gan arī bija vienīgais pretendents. Uzvarēja par cenu, kas bija lielāka par to cenu, ko mēs piedāvājām.

Pērnā gada sākumā “Latvijas Valsts ceļi” izsludināja konkursu par visu Latvijas autoceļu elektrifikāciju. Prasīja ierīkot ne tikai automašīnu svēršanas un uzskaites punktus, bet arī luksoforus, apgaismojuma stabus, meteostacijas, ātruma indikatorus un citas iekārtas. Šajā konkursā “KEMEK” nolēma ar “Reck” vairs nesadarboties, bet startēt kā Lietuvas uzņēmuma “Fima” apakšuzņēmums. “Fimas” piedāvātā cena bija 3 380 700  eiro, kas ir par 220 000 mazāk, nekā “Latvijas Valsts ceļi” šim iepirkumam bija plānojuši (3 600 000 eiro). Tomēr valsts ceļi “Fimu” no dalības konkursā izslēdza.

No konkursa komisijas sēžu protokoliem redzams, ka “KEMEK” neesot varējis uzrādīt pieredzi darbam ar specifiskām svēršanas iekārtām. “KEMEK” apgalvo, ka Latvijā tādu iekārtu nemaz neesot un nolikums ļaujot uzrādīt analoģiskas ierīces.

Komisija par uzvarētāju šajā konkursā atzina SIA “Reck”. Tā piedāvātā cena sākotnēji bija 9 miljoni, bet komisija secināja, ka firma kļūdījusies aprēķinos un ļāva “Reck” samazināt cenu līdz 8 529 380 eiro.

Derējusi arī “Reck” uzrādītā pieredze – uzstādītie svari robežpunktos. Komisiju nav mulsinājis tas, ka šo svaru uzstādītājs ir “KEMEK”, kurš pieredzes trūkuma dēļ diskvalificēts. Dažas dienas pirms Ziemassvētkiem komisijas lēmumu apstiprināja “Latvijas Valsts ceļu” valdes loceklis Edgars Strods.

Edgars Strods
VAS “Latvijas Valsts ceļi” valdes loceklis

Strods: Rezultāts ir paziņots, bet viņš ir apstrīdēts.

NP: Bet kādēļ jūs paziņojāt šādu rezultātu?

Strods: Tāpēc, ka iepirkumu komisija izvēlēja pretendentus un lētākais pretendents neatbilda kvalifikācijas prasībām.

NP: Lētākais pretendents gan saka, ka tieši otrs nav atbildis kvalifikācijas prasībām, jo viņam ir lielākā pieredze, 20 gadu pieredze šādos iepirkumos esot.

Strods: Nu tas jājautā iepirkumu komisijai, kāpēc viņi tā izvērtēja.

NP: Vai nemulsināja iepirkumu komisiju un Jūs kā gala parakstītāju tas, ka ir par 5 miljoniem dārgāks, nekā budžetā paredzēts finansējums?

Strods: Protams, šis skaitlis ir diezgan ievērojams. Ja es nemaldos, tad ir tā, ka tika izvērtētas arī šīs otras cenas, tika pieaicināti eksperti, kas konstatēja, ka cenas ir atbilstošas tirgus situācijai.

Situācija, ka pretendents iesniedz piedāvājumu, kura cena divarpus reizes pārsniedz plānoto, ir ārkārtēja un nav bieži sastopama iepirkumos, stāsta Iepirkumu uzraudzības biroja vadītāja Dace Gaile.

Tomēr “Latvijas Valsts ceļi” izvēlējās nevis iepirkumu pārtraukt, bet algot ekspertu. Tika piesaistīts Rīgas domes uzņēmuma “Rīgas gaisma” speciālists Edmunds Krēsle. Divu nedēļu laikā sagatavoja analīzi, ka “Reck” iesniegtais 8,5 miljonu eiro vērtais piedāvājums atbilst tirgus situācijai.

Taču tad izrādījās, ka “Reck” apakšuzņēmējam SIA “Interum Technologies” ir nodokļu parāds, kas liedz saņemt valsts pasūtījumu. Arī šis apstāklis “Latvijas Valsts ceļiem” nebija šķērslis vienoties ar “Reck”. Tam ļāva apakšuzņēmēju nomainīt.

Uldis Augulis
satiksmes ministrs (ZZS)

Augulis: Nu, ieplānotā budžeta ietvaros tam būtu jābūt. Tiešām neesmu lietas kursā par to, ka būtu dārgāks.

NP: Uzvarētājs 8,5 miljoni, ieplānotais budžets 3,5. Jums nav informējuši valdes locekļi par šādu rezultātu?

Augulis: Nē, šobrīd nē. Bet, iespējams, ka informēs.

Lietuvas uzņēmums “FIMA” uzskata, ka “Latvijas Valsts ceļi” rīkojušies diskriminējoši un iesniedzis sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojā. Kamēr tas nav izskatīts, iepirkums ir apturēts.

Uzņēmums “Reck” ir īsts valsts konkursu veiksmes stāsts. Pirms pusotra gada tam izdevās uzvarēt CSDD konkursā par radaru uzstādīšanu ar piedāvājumu, kas bija par trim miljoniem dārgāks, nekā otram pretendentam. Ar policiju ir 600 000 eiro līgums par radaru datu pārraidi. Uzņēmums par 2,5 miljoniem uzstādīs elektromobiļu ātrās uzlādes stacijas. “Reck” ir arī viena no trim firmām apvienībā, kas uzvarējusi 110 miljonu sarunu procedūrā par Kurzemes loka elektropārvades līniju pārbūvi. Paredzēts, ka šajā iepirkumā luksoforus uz ceļiem uzstādīs “Reck” apakšuzņēmums “Moduls Interjers”.

Pēc raidījuma “Nekā Personīga” intereses Satiksmes ministrija piektdien izplatīja paziņojumu, ka 8,5 miljoni ir “Latvijas Valsts ceļu” konkursā akceptētā paredzētā maksimālā cena, kas varot arī samazināties.

TOP komentāri

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Lasi vēl