IUB lūdz policijai izmeklēt iespējamu krāpšanos LVC 8,5 miljonu konkursā

5 komentāri
IUB lūdz policijai izmeklēt iespējamu krāpšanos LVC 8,5 miljonu konkursā
KASPARS KRAFTS, F64

Vasaras beigās VAS “Latvijas Valsts ceļi” (LVC) noslēdza 8,5 miljonu eiro līgumu ar kompāniju “Reck”. Summa bija divarpus reižu lielāka par izsludināto, un Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) uzraugi šonedēļ lūguši sākt kriminālprocesu par iespējamu krāpšanos. IUB konstatējis, ka uzvarētājs atsaucies uz apakšuzņēmēju pieredzi, kāda tiem nav bijusi. Ja tas atklātos ātrāk, “Reck” nebūtu ticis pie lielā pasūtījuma.

LVC apsaimnieko 20 000 kilometru ceļu un uz tiem esošos luksoforus, svarus, meteostacijas un citas satiksmes uzraudzības iekārtas. 2016. gadā uzņēmums nolēma rīkot iepirkumu, lai tās savienotu vienotā uzraudzības sistēmā. Tam bija atvēlēti četri miljoni eiro.

Konkursā pieteicās divi pretendenti. Firma “Fima” solīja darbus paveikt pa 3,5 miljoniem eiro. Uzņēmuma “Reck” piedāvājums bija 8,5 miljoni eiro.

Konkurss vairākkārt apstrīdēts IUB. 2018. gada augustā pie līguma tika “Reck”, jo otrs pretendents savu sūdzību atsauca.

Lai arī strīdi bija beigušies, IUB turpināja pārbaudi, vai LVC iepirkumu komisija par paviršu darbu nav pelnījusi administratīvo sodu. Šonedēļ pārbaude pabeigta. Pārkāpumus komisijas darbā birojs neatrada, taču konstatēja, ka SIA “Reck”, iespējams, nav sniegusi patiesu informāciju par pieredzi darbos ar svariem. Tāpēc policijai nosūtīts lūgums sākt kriminālprocesu par iespējamu krāpšanu.

Jānis Lange
VAS “Latvijas valsts ceļi” valdes priekšsēdētājs

Ja gadījumā šāds fakts par iespējamu krāpšanu vai maldināšanu tiks konstatēts un tas arī tiks atzīts, tad mēs nekavējoties šo līgumu lauzīsim. Tas izriet arī no mūsu savstarpējā līguma – ir konkrēts punkts, ja ir bijusi maldināšana, lai iegūtu šo līgumu, tad mēs kā pasūtītājs arī šo līgumu lauzīsim.

LVC prasīja, ka konkursā var piedalīties firma, kas uzstādījusi automātiskos svarus, kam ir OIML sertifikāts. “Reck” apgalvoja, ka viņu apakšuzņēmējs atbilstošus svarus uzstādījis Valsts ieņēmumu dienestam (VID) Silenes, Pāternieku un Terehovas muitas punktā. VID saka, ka viņiem svaru ar šādu sertifikātu nav.

Antra Gremzde
VID Nodrošinājuma pārvaldes direktore

Valsts ieņēmumu dienests, iegādājoties šos svarus, prasībās norādīja atbilstību tobrīd spēkā esošiem Ministru kabineta noteikumiem par neautomātiskajiem ass svariem, un tajos nav atsauce uz šo sertifikātu.

Gan “Reck”, gan viņu apakšuzņēmējs kompānija “ARKA Technologies” apgalvo, ka uz robežas esošie svari atbilst LVC prasītajiem, bet VID to vienkārši nezina.

“Apakšuzņēmējs mums ir piestādījis visus nepieciešamos pieredzes apliecinājumus, kā arī ģenerāluzņēmēja atsauksmi. Rakstiski apliecinot, ka visa iesniegtā informācija ir patiesa,” norādīja SIA “Reck” pārstāve Iveta Dzērve.

Ivars Sokolovskis
”ARKA Technologies OU” pārstāvis

“Nekā personīga”: Tiem svariem, kas atrodas uz austrumu robežas, tas sertifikāts nav.

Ir!

“Nekā personīga”: Bet VID saka – nav! Viņi nav prasījuši nemaz, lai viņiem tādus svarus būvē!

Nē stop. Kāds sertifikāts nav? Ir. To jūs varat pārbaudīt oficiālajā OIML mājas lapā. Tur nav nekāda sakara ar Valsts ieņēmumu dienestu!

IUB “Reck” uzrādīto pieredzi svaru nozarē izvērtēja pēc uzņēmuma “KEMEK Engineering” sūdzības. “KEMEK” bija apakšnieks otram pretendentam, kas pie līguma netika. Uzņēmuma vadība ir pārliecināta, ka arī LVC iepirkumu komisijai vajadzējis saprast, ka norādītā pieredze neatbilst prasītajai.

“Vērsām Iepirkumu uzraudzības biroja uzmanību un galu galā arī “Latvijas Valsts ceļu” uzmanību uz to, ka viņu pašu divi iepirkumu komisijas locekļi ir vērsušies ieņēmumu dienestā un uzdevuši jautājumu, bet kas jums tur īsti ir uzstādīts? Un Valsts ieņēmumu dienests viņiem arī atbildēja, ka viņiem ir uzstādīti tāda ražotāja “Avary Weigh Tronix” ražotie auto svari, nu un attiecīgi modelis. Un no tā principā ir diezgan tieši secināms, ka tie svari neatbilst OIML standartam,” komentēja SIA ”KEMEK Engineering” pārdošanas vadītājs Ivars Javaitis.

Ja LVC iepirkumu komisija būtu  konstatējusi, ka “Reck” apakšuzņēmējam nav prasītās pieredzes, līgums ar uzņēmumu nebūtu noslēgts un būtu jārīko jauns konkurss. Tagad LVC sola līgumu lauzt, ja krāpšanu pierādīs kriminālprocesā. Ar Latvijas izmeklēšanas un tiesu sistēmas spējām rezultāta var nebūt arī pēc desmitiem gadu, kad trīsgadu līgums jau sen būs beidzies.

Viens no SIA “Reck” apakšuzņēmējiem līgumā ar LVC ir SIA “Lucidus”. Šis uzņēmums apņēmies apkalpot visus LVC luksoforus.

“Rīgas satiksmes” kukuļošanas lietā apcietinātā uzņēmēja Māra Martinsona ģimenei daļēji piederošais uzņēmums ir Austrijas luksoforu ražotāja “Swarco” pārstāvis Latvijā. Firmai “Lucidus” līdz šim ir ļoti veicies ne vien LVC luksoforu iepirkumos, bet arī lielākā luksoforu pārvaldītāja – aģentūras ”Rīgas gaisma” konkursos.

Par šo veiksmi interesi izrāda Eiropas Komisija (EK). Tā šobrīd vērtē, vai sākt pārkāpuma procedūru pret Latviju par godīgas konkurences neievērošanu.

Eiropas Komisijas 2018. gada 8. novembra paziņojums:

Komisija uzskata, ka konkursos, kas attiecas uz satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu (piemēram, luksoforu, kameru un vadības ierīču) iepirkumu, nav ievēroti vienlīdzīgas attieksmes un nediskriminācijas principi. Turklāt Komisija ir nobažījusies par to, ka bez atklāta konkursa ir piešķirts līgums par mākoņdatošanas attālinātas kontroles sistēmas apkalpošanu saistībā ar satiksmes organizācijas tehnisko līdzekļu darbību.

Atbildes uz EK jautājumiem jāsniedz Satiksmes ministrijai (SM). Ministrs Uldis Augulis (ZZS) ir pārliecināts, ka EK viss ir izskaidrots un problēmu nebūs.

“Tas ir kaut kāds iepriekšējais vecais iepirkums, kur – nevis par pašu iepirkumu, bet par procedūru, kas nav bijusi, iespējams, atbilstoša. Bet, nu, šī ir ierobežotas pieejamības informācija, un vairāk es neko nevaru nokomentēt,” sacīja satiksmes ministrs.

Uldis Augulis
satiksmes ministrs (ZZS)

“Nekā personīga”: Jūs jau varat pateikt, kas tiek darīts, lai tas vairs neatkārtotos, un par kuru laika periodu tas ir.

Tas vairs nevar atkārtoties. Šobrīd neatceros precīzi, bet tas ir kaut kāds 13., 14. gads vai 15. gads.

“Nekā personīga”: Un tas pēdējais konkurss, kur bija Latvijas valsts ceļi…

Tas nav saistīts. Tas nav saistīts ar jauniem konkursiem, tā kārtība jau sen ir izmainīta.

“Nekā personīga”: Tad viss ar tiem konkursiem ir kārtībā?

Tā vajadzētu būt.

EK pārbauda gadījumus, kad iepirkumos prasīta tikai konkrēta prece bez iespējas piedāvāt alternatīvas. Cik šādi gadījumi konstatēti, neatklāj ne EK, ne SM.

“Eiropas Komisija ļoti strikti skatās, ka pasūtītājs nedrīkst pateikt, pirkšu tikai šo. Un šajā gadījumā Eiropas Komisijas rīcībā bija informācija, ka atsevišķos iepirkumos, kurus viņi arī minēja, un lūdza sniegt paskaidrojumus, vai valstij tā ir tāda normāla prakse, vai tomēr valstij ne normatīvie akti, nedz uzraugošās iestādes tomēr šādu praksi nepieļauj,” skaidroja Iepirkumu uzraudzības biroja direktore Dace Gaile.

EK interesējas arī par līgumu, ar ko vienai kompānijai bez konkursa ir piešķirtas tiesības apkalpot mākoņdatošanas attālinātas kontroles sistēmas.  Tā dod iespēju tiešsaistē datorā regulēt luksoforu darbību, uzzināt par tā kļūmēm. “Šis mākoņdatošanas iepirkums, kā es saprotu, arī saistīts ar ceļu organizācijas vai kustības organizācijas jeb uzraudzības līdzekļiem, šeit gan es detalizētu informāciju nevarēšu pastāstīt, cik man ir zināms, līgums, kas ir minēts Eiropas Komisijas oficiālajā paziņojumā, ir slēgts zem līguma sliekšņiem kā pagaidu līgums,” piemetina IUB pārstāve.

Līdz šim prasību uz ceļiem uzstādīt tikai tādus luksoforus, kas ir savietojami ar “Lucidus” pārstāvētās austriešu firmas “Swarco cloud” sistēmu, bija noteikusi sabiedrība LVC. Tas nozīmē, ka būvfirmas, kas pārbūvē ceļu posmus ar luksoforiem, nemaz nevar izvēlēties cita ražotāja luksoforus, bet tai jāpērk iekārtas no “Lucidus”.

Anna Kononova
VAS ”Latvijas valsts ceļi” Komunikācijas nodaļas vadītāja

14., 15. gadā parādījās pirmie luksofori, kuriem bija iespēja šai te tālvadībai. Tā kā tie kontrolieri bija “Swarco” ražotāja, tad ražotājs piedāvāja arī savu mākoņdatu pakalpojumu, un 15. gadā tas arī tika izmantots – tika noslēgts līgums ar piegādātāju par summu 2000 eiro. 17. gadā līgums tika pagarināts uz trīs gadiem ar iespēju pārtraukt to ātrāk.

Tagad līgums esot pārtraukts, jo LVC esot sava sistēma. Piecus gadus “Lucidus” ar “Swarco” dominē Rīgas luksoforu iepirkumos. Arī Rīgā uzstādīta “Swarco cloud” pārvaldības sistēma un ielu pārbūvētāji luksoforus pērk no “Lucidus”.

Jānis Drulle
aģentūras ”Rīgas gaisma” direktors

Luksoforu komponentes mums piegādā SIA “Lucidus”.

“Nekā personīga”: Pēdējo piecu gadu laikā jums cita firma ir piegādājusi, vai ir tikai “Lucidus” un “Swarco”?

To es nemācēšu komentēt. Šādu jautājumu jūs man iepriekš neuzdevāt. Man jāpārbauda ir. Es zinu, ka pēdējais līgums, kurš pašlaik ir spēkā esošs, ir ar SIA “Lucidus”, un tas neparedz tikai “Swarco” produkcijas piegādi. Jo luksoforu komponenti ir ļoti dažādi. Gan kontrolieri, gan lēcas.

“Nekā personīga”: Kurā brīdī jūs nonācāt līdz tai mākoņdatu servisam “Swarco cloud”?

Mēs esam izvirzījuši prasību, ka luksofori – ir jāspēj tos monitortēt attālināti, jo tas samazina to ikdienas uzturēšanas izmaksas. Vai tāda programma, viena, otra vai trešā – tas mums nav svarīgi. Mums ir svarīgs pats fakts. Šajā gadījumā ir uzvarējusi šāda programma un mēs tehniskajā ziņā esam ar to apmierināti.

“Nekā personīga”: Kurā brīdī jūs izvēlējāties to “Swarco cloud” programmu?

Mēs neizvēlējāmies “Swarco cloud” programmu,. Mēs pērkam iekārtas, luksoforu kontrolierus, un programmu nodrošina kontrolieru ražotājs, tā ir daļa no viņa produkta.

“Lucidus” savus panākumus valsts un pašvaldību iepirkumos skaidro ar lielo pieredzi satiksmes organizācijas ierīču tirdzniecībā un uzstādīšanā. Uzņēmuma vadība saka, ka līgumu par luksoforu uzraudzības programmu ar LVC un “Rīgas gaismu” firmai neesot.

Tomēr “Nekā personīga” secina, ka abi uzņēmumi līdz šim ir devuši priekšroku “Lucidus” luksoforiem tieši tāpēc, ka to rīcībā ir “Swarco” iekārtu uzraudzības programma, kurai nevar pieslēgt citu firmu ražojumus.

Juris Zinkevičs
“Lucidus” valdes loceklis

Licence izmantot “Swarco cloud” vidi tiek iegūta, iegādājoties satiksmes vadības kontrolierus, līdzīgi kā iegādājoties viedtālruni, tam komplektā ir licence vairāku programmu izmantošanai. Satiksmes vadības kontrolierus vairumā gadījumu iegādājas elektromontāžas vai ceļu būves uzņēmumi ceļu izbūves vai rekonstrukcijas projektu ietvaros.

SIA “Lucidus” nav spēkā esošu līgumu par “Swarco cloud” vides vai servisa iznomāšanu ar pašvaldības aģentūru “Rīgas gaisma” un VAS “Latvijas valsts ceļi”.

SIA “Lucidus”, kuras iepriekšējais nosaukums ir “Moduls Interjers”, veicas arī citos Rīgas pašvaldības iepirkumos. Firma pilsētai piegādā “Vizulo” gaismekļus, rūpējas par Ziemassvētku rotājumiem. Kopš 2017. gada tai ir 40 miljonu līgums arī ar “Rīgas satiksmi”.

Vai Eiropas Komisija sāks pārkāpuma procedūru, atkarīgs no tās vērtējuma par Latvijas likumiem. Taču problēmas nav tik daudz likumiem, kā ar to piemērošanu. Uzņēmēji atrod arvien jaunus veidus, kā ar sadārdzinātiem iepirkumiem izvairīties no godīgas konkurences.

TOP komentāri

  • Agris Greenbergs
    +3 +3 0

    Agris Greenbergs

    Ērika Krimska nepieciešama liela "tīrīšana" visā valsts pārvaldē, savādāk nekas uz labu nemainīsies. 😡🤬
  • Raimonds Melderis
  • Ērika Krimska
    +1 +1 0

    Ērika Krimska

    Ak šausmas! Kādi miljoni ir izzagti...izkrāpti un galvenais tas,ka neviens nedz redzēja nedz dzirdēja un......atpakaļ arī nedabūs!😱😡

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Lasi vēl