13 komentāri

Daugavpils domes konkursā par jaunu tramvaju piegādi uzvarējis Lietuvas uzņēmums, kas sola tramvajus no Tveras, Krievijā. Tramvaju ražo šīs pilsētas lokomotīvju rūpnīcā, kas pieder uzņēmumam “Transmašholding”.

Šī un citas koncerna rūpnīcas ir Krievijas ieroču ražotāji, kas izgatavo, piemēram, starta platformas starpkontinentālajām raķetēm.

Krievijas armijas televīzijas kanāls “Zvezda” janvārī stāstīja par Krievijas prezidenta vizīti Tveras lokomotīvju rūpnīcā.

Tā veic Krievijas armijas pasūtījumus, ražo speciālus vagonus apcietināto pārvadāšanai, platformas radioaktīvu vielu transportam un vagonus, ko var izmantot raķešu startam. Jau no 70. gadiem Tveras lokomotīvju rūpnīca ražo speciālus maskētus vilcienus, kas reizē ir arī starpkontinentālo raķešu palaišanas sistēmas.

Tveras lokomotīvju rūpnīca ir Krievijas koncerna “Transmašholding” sastāvdaļa. Koncerns plaši iesaistīts Krievijas militārajos pasūtījumos. Tā uzņēmums – “Metrovagonmaš” – ražo šasijas pretgaisa aizsardzības kompleksiem “BUK”, “TOR” un “Tugansk”.

Kolomenskas rūpnīcā top dīzeļdzinēji Krievijas flotes zemūdenēm.

Koncerna sastāvā ir arī separātistu kontrolē esošā Luhanskas lokomotīvju rūpnīca.

2016. gada nogalē par sakariem ar “Transmašholding” no amata vajadzēja aiziet Lietuvas dzelzceļa valsts uzņēmuma vadītājam Stasim Daļickim.

Lietuvas Seima Nacionālās drošības un aizsardzības komiteja sacēla skandālu, jo Lietuvas dzelzceļš no “Transmašholding” bija iepircis lokomotīves par 44 miljoniem eiro.

Lietuvas Seima deputātus bija uztraucis arī tas, ka “Transmašholding” īpašnieku vidū ir Andrejs Bokarevs, kurš no 2015. gada ir 25% īpašnieks koncernā “Kalašņikov”. Šo ieroču ražotāju savos sankciju sarakstos iekļāvusi gan Eiropas Savienība, gan ASV.

Lietuvā “Transmašholding” intereses pārstāv uzņēmums “Railvec”.

Šis SIA Daugavpilij piedāvā iegādāties “Transmašholding” koncernā ražotos tramvajus.

Aleksandrs Movčans
SIA “Railvec” komercdirektors

Ir vairākas šo tramvaju sērijas. Tie tagad strādā, cik es zinu, Rostovā, Maskavā, Pēterburgā, cik es zinu, ir parakstīti līgumi, ka Kazaņā gatavojas.

“Nekā Personīga”: Nav tā, ka šis holdings ražo arī kādas militāras preces?

Nē, cik es zinu, neko tādu viņi uz šodienu neražo.

Firma “Railvec” ar Tveras tramvajiem uzvarēja Daugavpils konkursā par videi draudzīgu tramvaju iegādi, izmantojot Eiropas struktūrfondu naudu.

Daugavpilī lieliski zina, ka jaunos tramvajus ražos Krievijas militāri rūpnieciskais komplekss, taču, tā kā drošības iestādes nav izvirzījušas nekādas pretenzijas, pirks vienalga, jo Krievijā ražotie ir divreiz lētāki, nekā tādi, ko piedāvā Eiropa.

Romans Savickis
PU Daugavpils satiksme valdes loceklis

Cik es zinu, mums ir Drošības policija, kas šitās lietas var pārbaudīt. Mums kā pasūtītāju tas principā neinteresē. Ja Drošības policijai vai speciālajiem dienestiem būs kaut kādas pretenzijas, mēs, protams, ka izskatīsim. Līdz šim brīdim tādu nav.

Tveras rūpnīcu pārstāvošais Lietuvas uzņēmums bija viens no diviem pretendentiem, kas startēja konkursā. Otrs bija Baltkrievijas uzņēmums, kas piedāvāja konkursa noteikumiem neatbilstošu eksperimentālu modeli. Daugavpils mērs Rihards Eigims uzskata, ka tramvaju izcelsme nav iemesls, lai konkursu apturētu, jo pilsētai vajag tramvajus.

Rihards Eigims
Daugavpils domes priekšsēdētājs (ZZS)

“Nekā Personīga”: Bet jums pašam neliekas savādi pirkt tramvaju no kompānijas, kas iesaistīta militārajos pasūtījumos?

Bet jūs saprotiet, cik es atceros, tā ir trešā konkursa, trešā reize tramvajiem. Bet, es nezinu, vai pieci, vai seši gadi tā iet. Nu… Kur mēs tagad ejam? Vai tad mēs atkal bremzēsim, tad būs citā reizē konkurss, nu man kauns būs, kāpēc šitā.

Lai Daugavpils tiktu pie Krievijas tramvajiem, nepieciešams vēl atrast papildus naudu. Šobrīd ir pieejami 2,5 miljoni no Eiropas struktūrfondiem. Tveras rūpnīca par tramvajiem prasa 4 miljonus. Dome grasās ņemt kredītu.

Jānis Lāčplēsis
Daugavpils domes deputāts (Latgales partija)

“Nekā Personīga”: Vai atbalstīsiet konkursa uzvarētāja papildus finansējuma piešķiršanu konkursa uzvarētāja izvēlei, kas ir firma, kas piegādā tramvajus no Tveras?

Nu, es uz šo brīdi nevaru atbildēt, jo jāredz visi dokumenti.

“Nekā Personīga”: Vai jūs uzmanīgu varētu darīt arī tas, ka šis uzņēmums atrodas koncernā, kas ražo militāro bruņojumu Krievijai?

Nu, priekš tam jau būtu jāsaņem tad attiecīgi mūsu ministriju vai iestāžu atzinums, ir vai nav viņš pakļauts sankcijām. Arī šādu dokumentu, pirms pieņemt lēmumu, noteikti, ka gribēsies redzēt. Par to, ka viņš Tverā ir militārajā kompleksā, man nav… Lai gan Tverā jau tikai ieročus vien ražo.

Tveras apgabals ir viena no militarizētākajām vietām Krievijā. Apgabalā ir 1,4 miljoni iedzīvotāju un 17 militārās bāzes, tai skaitā, starpkontinentālo raķešu divīzija. Tveras lokomotīvju rūpnīcai ir sadarbība ar koncernu “Uralvagonzavod”, pasaulē lielāko tanku ražotāju. Par Daugavpils domes plāniem Tverā pirkt tramvajus iebildumus ceļ Saeimas Aizsardzības un nacionālās drošības komisijas deputāti.

Kārlis Seržants
Nacionālās drošības komisijas priekšsēdētājas biedrs (ZZS)

Šāds te darījums ir, manā uztverē, NATO valstij apkaunojošs un neiespējams.  Acīmredzami, es domāju, ka es varētu Nacionālajā drošības komisijā šo jautājumu pacelt strauji un ātri.

Ainars Latkovskis
Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas priekšsēdētājs (Vienotība)

Manā skatījumā, nekādā gadījumā nevajadzētu slēgt šādu līgumu. Nekādā gadījumā.

Par Daugavpils sadarbības partneri ir neizpratnē arī aizsardzības ministrs Raimonds Bergmanis, jo ar tramvaju iegādi Daugavpils saistības pret Krievijas militāro rūpnīcu nebeigsies. Tos vajadzēs arī remontēt. Ministrs saredz risku, ka Daugavpils sabiedriskais transports var kļūt atkarīgs no Krievijas militārā ražotāja.

Raimonds Bergmanis
aizsardzības ministrs (ZZS)

Viennozīmīgi, ka ir daudzas lietas jāizvērtē un par to ir jādomā vienmēr, jo šobrīd ir daudzi un dažādi notikumi, kā risināt šīs lietas, un jāizvērtē ir visi, daudz plašākā redzējumā, kā tas nākotnē iesaistīsies. Kaut vai mums ļoti svarīga lieta, piemēram, ir, mūsu iepirkumu jomā, ir šīs piegāžu drošības, kas šo tramvaju uzturēšanā būs ļoti būtiskas. Un tāpēc arī mūsu sistēmā šobrīd arvien mēs izmantojam Padomju Savienībā ražotās helikopteru platformas, no kurām mēs tuvākajos gados arī iesim prom, jo tas ietekmē šo piegāžu drošību. Un remonta iespējas, līdz ar to, tā mēs domājam, un tāpēc arī cenšamies apzināt šos riskus.

Premjerministrs Māris Kučinskis ar savu politiskās apvienības biedru Rihardu Eigimu šonedēļ satikās valdības namā struktūrfondu darba grupā. Tomēr tramvaju iepirkumu neesot paspējuši pārrunāt, jo Eigims apspriedi pārāk agri pametis.

Māris Kučinskis
Ministru prezidents (ZZS)

Ar Eigima kungu es vakar nerunāju, viņš nesagaidīja beigas sanāksmei, bet informācija ir nodota Satversmes aizsardzības birojam, atbildi vēl neesmu saņēmis. Līdz ar to nekādas informācijas man par šo nav. Lietuvā gan par šo bija skandāls. Kā būs atbilde, tad arī skatīsim, protams.

Drošības policija uzskata, ka pašvaldībai, izvēloties pakalpojumu sniedzēju, būtu jāņem vērā ne tikai cena, bet arī reputācijas riski. Sabiedriskā transporta iegāde no ražotāja, kas neatrodas Eiropas Savienībā vai NATO, ilgtermiņā varot nelabvēlīgi ietekmēt nacionālās intereses.

TOP komentāri

  • Eizens Dermanis Princis
  • Ērika Krimska
    0 0 0

    Ērika Krimska

    Ļoti pareizi! Nebūs sliedes jāpaceļ un citi darbi vajadzīgi,gana Rīgas mērs tos miljonus zemē nometis!
  • Zigmārs Inne
    0 0 0

    Zigmārs Inne

    Nē Allen! Ārlietu ministrs, piemēram, vairāk interesējas par citām pakaļām :D

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Nosaki savu pedantisma līmeni!

Nosaki savu pedantisma līmeni! 56

Tests – nosaki savu pedantisma līmeni! Iespējams, tu jau sen kaitini savus draugus un tuvākos! Pārspīlēta kārtībmīle vai Miss bardaks, to vari noskaidrot šeit.

Lasi vēl