“Aeroflot” pārstāvis, ko par spiegošanu izraidīja no Latvijas, īrējis dzīvokli no lidostas “Rīga” padomes locekļa ģimenes

6 komentāri
“Aeroflot” pārstāvis, ko par spiegošanu izraidīja no Latvijas, īrējis dzīvokli no lidostas “Rīga” padomes locekļa ģimenes
OKSANA DŽADANA, F64

Ja Krišjāņa Kariņa valdību apstiprinās, būtiski mainīsies tas, kuras partijas pārraudzīs vairākas svarīgas ministrijas. Tradicionāli starp gardajiem kumosiem, kur notiek lieli iepirkumi un padoti uzņēmumi ar daudzu miljonu apgrozījumu, bijusi Satiksmes ministrija (SM). Tās ministra saimniecībā ietilpst arī lidosta “Rīga”.

Lidosta ir stratēģiskas nozīmes objekts, kur drošības dienesti īpaši pārbauda cilvēkus, kurus pieņem darbā. Šobrīd lidostas padome strādā nepilnā sastāvā. Turklāt “Nekā personīga” kļuvis zināms, ka viens no padomes locekļiem bijis darījuma attiecībās ar aviokompānijas “Aeroflot” pārstāvi, kuram par spiegošanu netika pagarināta atļauja uzturēties mūsu valstī.

Pirms Latvija iestājās Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijā jeb OECD, mums bija jāizpilda vairāki mājas darbi. Tajā skaitā 12 lielākajos valsts uzņēmumos jāatjauno padomes. Arī lidostā “Rīga”. Iepriekš padomes likvidēja, jo bieži amatos nonāca partiju ielikteņi, kuri tika pie labas algas. OECD gribēja, lai Latvija ievieš padomes, kas pilnvērtīgi uzraudzītu, kā uzņēmumi strādā.

2016. gada maijā SM pēc konkursa atrada trīs lidostas padomes locekļus. Par priekšsēdētāju kļuva savulaik Aināram Šleseram pietuvinātais Juris Kanels. Gadu padomē pabija arī Raitis Nešpors, kurš vēlāk aizgāja uz ”Latvijas autoceļu uzturētāju”. Viņa vietā ministrija iecēla kādreizējo Bertolda Flika uzticamības personu aviokompānijā “airBaltic” Lailu Odiņu. Trešais – Tālis Linkaits – oktobrī no Jaunās konservatīvās partijas (JKP) tika ievēlēts par Saeimas deputātu un amatu lidostā atstāja.

Tālis Linkaitis
Saeimas deputāts, Satiksmes ministra amata kandidāts (JKP)

Mani personīgi pārsteidz, ka Satiksmes ministrija līdz šim nav sludinājusi konkursu, jo es ļoti savlaicīgi atkāpos no amata, gan paziņoju par atkāpšanos, un, man liekas, tai jābūt tādai standarta procedūrai – tiklīdz kapitāldaļu turētājs zina, ka šī vieta ir vakanta vai atbrīvosies, tad uzreiz konkurss ir jāsludina, jo nav normāli, ka divi cilvēki faktiski izlemj tādus stratēģiski svarīgākos jautājumus vienā uzņēmumā.

Padomes locekļu darbs lidostā ir labi atalgots. Priekšsēdētājs saņem 2454 eiro, padomes locekļi – 2209 eiro mēnesī. Tomēr šobrīd divi vienīgie lidostas padomes locekļi – Juris Kanels un Laila Odiņa – nolēmuši piestrādāt arī citur. Īsi pirms Ziemassvētkiem viņi iecelti valdē Transporta un sakaru institūtā (TSI).

Kopš pagājušā gada marta institūta īpašnieks ir kāda Nīderlandes kompānija ”S7 FINANCE B.V.”. Aiz šīs Amsterdamā reģistrētās firmas nosaukuma slēpjas viena no lielākajām Krievijas aviokompānijām “Sibirj”. Jeb – kā tā pazīstama ārpus Krievijas – “S7”. Agrāk tā nodrošināja tikai Krievijas iekšējos lidojumus. Šobrīd aizvien aktīvāk izplešas starptautiski. Bet uz Latviju pagaidām nelido.

Valsts uzņēmumu padomes locekļiem nav aizliegts strādāt citur. Par to tikai jāinformē atbildīgā ministrija. Tā pārbauda, vai darbu apvienotājiem neveidojas interešu konflikts.

Juris Kanels
lidostas ”Rīga” padomes priekšsēdētājs, a/s “Transporta un sakaru institūta” valdes loceklis

Odiņas kundze teica, ka viņa to ir izdarījusi decembrī un jau ir saņēmusi rakstisku atļauju. Es, nākot klāt šim papildus statusam institūtā kā institūta – ne tikai rektors, bet arī valdes loceklis, es arī esmu rakstisku iesniegumu uzrakstījis ministrijai. Atbilde rakstiska man nav. Bet mutiski man teica, ka saskaņojums ir dots.

Interesanti, ka pirms diviem gadiem TSI īpašnieks – aviokompānija “S7” – iegādājās kādu uzņēmuma “Boeing” un Krievijas kosmiskās tehnikas ražotāja ”RKK Energija” bankrotējušu biznesu – ūdenī peldošu kosmisko raķešu palaišanas platformu. Aviokompānijas ideja ir pēc dažiem gadiem no tās kosmosā izšaut gandrīz 100 dažādus satelītus. Kā izteikušies avionozares eksperti – tik grandiozu un dārgu projektu privātais bizness nevarēs pacelt. Tas nozīmē, tam varētu būt apsolīts tiešs un ļoti būtisks Krievijas valdības un prezidenta atbalsts. Arī finansiāls.

Uldis Augulis
satiksmes ministrs (ZZS)

“Nekā personīga”: Jūsuprāt, vai strādāšana valdē Transporta un sakaru institūtā, kas pieder vienai konkrētai Krievijas aviokompānijai, ir savienojams ar darbu Rīgas lidostas padomē?

Nu, tas ir jāvērtē droši vien ne no interešu konflikta viedokļa, bet, nu, no drošības viedokļa. Tas ir droši vien Drošības policijas un SAB vērtējums attiecībā uz pielaidēm. Ja ir kaut kāds konflikts vai aizdomas, tad SAB vai Drošības policijai tad droši vien ir jāvēršas pie konkrētās personas par to, vai, nu, viņam ir pielaide, vai arī nav.

“Nekā personīga”: Šāds izvērtējums no SM puses ir prasīts par šiem cilvēkiem?

Līdz šim padomes un valžu locekļiem, līdz šim visiem ir pielaides.

Šeit gan satiksmes ministrs kļūdās. Lidostas padomes priekšsēdētājam pielaide ir. Bet Laila Odiņa to kārtot esot sākusi tikai aptuveni piecus mēnešus pēc apstiprināšanas amatā. Un Valsts drošības dienests (VVD) pārbaudi joprojām turpina.

“Es šo procesu esmu uzsākusi kaut kad septembrī. Nu jau būs kādi četri mēneši, un es neesmu vēl saņēmusi no kompetentajām iestādēm nekādu atbildi. Vai man ir tā pielaide, vai vēl nav. Precīzāk sakot – man viņa vēl nav,” atzina lidostas ”Rīga” padomes locekle, a/s “Transporta un sakaru institūts” valdes locekle Laila Odiņa.

Māris Kučinskis
Ministru prezidents (ZZS)

Tas, kā jūs to stāstāt, tas šķiet aizdomīgi. Bet, protams, jāpaklausās arī otra puse, lai saprastu.

“Nekā personīga”: Bet tur ir tikai divi padomes locekļi(…), kuri abi divi ir šajā institūtā kā valdes locekļi un abi ir padomē.

Šajā gadījumā es noteikti PKC uzmanību tam vēl paspēšu pievērst. Pārresoru koordinācijas centrs, kas pārrauga visas kapitālsabiedrības.

“Nekā personīga”: Jūsuprāt, šī situācija, šāda nevajadzētu būt? Nebūtu labi?

Tā nebūtu labi. Jā.

VDD “Nekā personīga” plašāk pielaižu piešķiršanu nekomentē. Vien apstiprina, ka padomes priekšsēdētājam tāda jau iedota iepriekš. Bet par Lailu Odiņu pārbaude turpinās. Odiņa iepriekš vairākus gadus strādājusi ārpus Latvijas. Gan Baku bāzētajā ”Azerbaijan Airlines”, gan divus gadus Krievijas vienam no lielākajiem gāzes un naftas gigantiem ”Surgutneftegaz” piederošajā aviokompānijā “UTair Aviation”. Bet pirms 10 gadiem Lailas Odiņas karjera ilgu laiku bija saistīta ar “airBaltic”. Viņas kolēģim arī sanācis saskarties ar kādu Krievijas aviobiznesa pārstāvi. Tomēr plašāk par šo gadījumu lidostas padomes loceklis runāt nevēlas.

Juris Kanels
lidostas ”Rīga” padomes priekšsēdētājs, a/s “Transporta un sakaru institūts” valdes loceklis

“Nekā personīga”: Vai jūs pazīstat tādu cilvēku kā Sergejs Sokoļņikovs?

Pagaidiet, pagaidiet… Ā, jā, zinu.

“Nekā personīga”: Kādā veidā jūs zināt?

Bet tam nav sakara ar manu darbu? Tas ir privāts jautājums.

“Nekā personīga”: Kādā veidā jūs viņu zināt?

Es teicu, tas ir privāts jautājums.

“Nekā personīga”: Vai var gadīties tā, ka jūs esat slēdzis ar šo cilvēku līgumu par dzīvokļa izīrēšanu?

Vai man ir jāatbild uz privātiem jautājumiem? Jūs teicāt, ka gribat runāt par lidostas darbu.

“Nekā personīga”: Nu, jūsu reakcija liek saprast, ka esat.

Nē, es vēlreiz jums saku. Tas ir privāts jautājums. Ir taču kaut kāda privātās dzīves neaizskaramība un datu aizsardzība.

“Nekā personīga”: Ņemot vērā, ka šis cilvēks ir bijis lidsabiedrības “Aeroflot” pārstāvis Latvijā un pavisam nesen viņš ir izraidīts no Latvijas par spiegošanu. To jūs zināt?

To es zinu.

“Nekā personīga”: Tāpēc ir jautājums, kā jums kā lidostas padomes loceklim ir sanākusi šī sakritība, ka jūs šim cilvēkam esat izīrējis nekustamo īpašumu?

Es neesmu īrējis, es darbojos tikai kā dzīvokļa īpašnieces pārstāvis.

“Nekā personīga”: Tad tur viss ir kārtībā un šaubu ēna pār jums kā lidostas padomes locekli attiecībā uz šo faktu nepastāv?

Es domāju, ka nē. Man neviens nekādas šaubas par šo faktu attiecībā uz mani nav izteicis. Tā ir kompetento iestāžu darīšana. Ne es, ne es pieņemu, arī jūs, ja vien jūs nepārstāvat kompetentās iestādes, mēs neesam informēti galīgi par to. Mēs esam tikai avīžu lasītāju līmenī.

“Nekā personīga”: Tad, jūsuprāt, viņš tika nepamatoti izraidīts no Latvijas?

To gan es neesmu teicis. Es teicu, ka ne ar mani kāds ir apspriedis, ne ar mani kāds ir konsultējies, ne mani kāds ir informējis. Es tieši tā pat kā jūs izlasīju vai izdzirdēju masu saziņas līdzekļos un pieņēmu zināšanai.

Esošais satiksmes ministrs Uldis Augulis nespēja pamatot, kāpēc līdz šim trešais lidostas padomes loceklis nav meklēts. “Nekā personīga” zināms, ka jaunā locekļa atlases komisija uz pirmo sēdi sanāks pirmdien, 21. janvārī. Pēc tam tiks sludināts konkurss.

TOP komentāri

  • Gunta Brikmane
  • Andris Latvers
    +3 +2 -1

    Andris Latvers

    Un šī ir tā pati a/s "Transporta un sakaru institūts", kurš par 300 000€ pētīs kā mēs te Rīgā pārvietojamies..? 🤣😂😅
  • p

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Lasi vēl