Nākotnes Rīga: Rail Baltic izbūve ieviesīs pamatīgas izmaiņas galvaspilsētā

3 komentāri
Nākotnes Rīga: Rail Baltic izbūve ieviesīs pamatīgas izmaiņas galvaspilsētā
Foto: LETA

Rail Baltica dzelzceļa līnijas būvniecība, kas tuvojas straujiem soļiem, ieviesīs pamatīgas izmaiņas arī galvaspilsētas vaibstos. Būtiski tiks pārveidota Rīgas Centrālā dzelzceļa stacija, kā arī pār Daugavu tiks būvēts vēl viens tilts. Jaunajam Rīgas stacijas kompleksam jābūt gatavam 2022.gadā un šobrīd ir izsludināts starptautisks metu konkurss – arhitektiem četru mēnešu laikā jāiesniedz savs apbūves redzējums.

Divstāvu galvaspilsēta

Esošo dzelzceļa uzbērumu vietā Rīgas centrā sliesies estakādes. Bet gan esošās dzelzceļa sliedes, gan plānotās Rail Baltica sliedes atradīsies uz estakādēm. Noņemot uzbērumu turpat puskilometra garumā, no Daugavas krasta līdz Dzirnavu ielai, tiks apvienotas divas pilsētas daļas, izveidojot pavisam jaunu sabiedriskā un privātā transporta mezglu. Savukārt Centrālajā stacijā ārēji saglabāsies tikai divi objekti – ēkas fasāde un stacijas pulkstenis. Pārējo staciju – peronus un sliežu ceļus – sagaida fundamentāla pārbūve. Bet Rīgas krastus savienos jauns tilts. Kā stāsta Agnis Driksna, Eiropas dzelzceļa līniju attīstības un sadarbības departamenta direktors, tas būs multimodāls.

Tilts atradīsies paralēli esošajam Dzelzceļa tiltam. Projektējot jauno tiltu būs jāievēro trīs lietas. Tas nedrīkst dublēt esošo tiltu, un tas nevar aizsegt esošo tiltu. Tāpat tam būs jānodrošina tas pats kuģošanas augstums, ko nodrošina Dzelzceļa tilts.

Brīnumainās pārvērtības

Projekts skars arī autoostu. Iespējams, to daļēji nojauks un pārbūvēs. Tāpat arī 13. janvāra iela, visticamāk, pārvērtīsies bulvārī ar apstādījumiem un ar mazāk intensīvu satiksmi. Kā stāsta Jānis Dripe, arhitekts un metu konkursa žūrijas loceklis, tik unikālus pārveidojumus galvaspilsēta nebūs pieredzējusi kopš 19. gadsimta vidus.

No projekta sagaidu labu vizuālo tēlu, jo visi pārkārtojumi notiks Rīgas vēsturiskajā centrā, blakus teritorijai, ko rūpīgi uzrauga UNESCO. Es sagaidu arī patiesu un uz sabiedrības labumu vērstu funkcionalitāti. Mums jau ir bijušas neveiksmes, piemēram, saistībā ar tirdzniecības centru Stockmann, arī Rīgas autoosta gaida savu funkcionālo atrisinājumu. Tas viss ir jāintegrē tādā vienotā, labā projektā.

Šodien izsludinātajā metu konkursā par jauno multifunkcionālo transporta mezglu tiks vērtētas arhitektu idejas gan par objekta vizuālo risinājumu, gan funkcionalitāti. Esot svarīgi, lai izveidotais objekts būtu ne tikai skaists, bet arī praktisks. Caur šādu prizmu tiks vērtētas arī šī objekta izmaksas. Netiekot meklēts ne lētākais, ne dārgākais, bet gan efektīvākais variants. Projekta priekšlikumi jāiesniedz līdz novembrim, tos vērtēs starptautiska žūrija. Jaunajam Rīgas stacijas kompleksam jābūt gatavam 2022. gadā.

Video