Mākslīgais intelekts valsts pārvaldē: Uzņēmumu reģistrs sajūsmā, iedzīvotāji – skeptiski

1 komentārs
Mākslīgais intelekts valsts pārvaldē: Uzņēmumu reģistrs sajūsmā, iedzīvotāji – skeptiski
Foto: f64

Uzņēmumu reģistrs (UR) šonedēļ ieviesa jaunu komunikācijas veidu ar klientiem – iestādes mājaslapā sākusi darboties virtuālā asistente ”Una”. Tas gan esot tikai pirmais solis ceļā uz mākslīgā intelekta iesaistīšanu valsts pārvaldes saziņā ar iedzīvotājiem.

Tuvākajos gados virtuālie asistenti varētu kļūt par ierastu parādību.

Virtuālais asistents ”Una” spēj atbildēt uz vienkāršiem jautājumiem, kas saistīti ar uzņēmumu reģistrāciju, likvidāciju un dokumentu virzību. Asistents izveidots, lai uz šiem visbiežāk uzdotajiem jautājumiem nebūtu jāatbild iestādes darbiniekiem, kuri, piemēram, pērn atbildējuši uz 67 500 telefonzvanu.

“Bieži vien varbūt informācija ir pieejama mājaslapā, bet uzņēmējs vienkārši neizprot šo valsts pārvaldes terminoloģiju, tāpēc nespēj atrast šo atbildi uz savu jautājumu, taču, Unai uzdodot jautājumu, Una jau ir iestrādājusies un apguvusi, ka dažādos veidos var uzdot jautājumu un daudz ātrāk var piedāvāt atbildi,” uzskata UR galvenā valsts notāre Guna Paidere.

Atšķirībā no uzņēmumu reģistra darbiniekiem, virtuālā asistente Una darbosies 24h diennaktī, tostarp arī sociālajā tīklā “Facebook”. Turklāt, saņemot arvien vairāk jautājumu, asistente laika gaitā mācīšoties un varēšot sniegt vēl precīzākas atbildes.

“Mēs izmantojam neironu tīklus, kuri analizē teikumu struktūru un valodu sakarības un cenšas uzminēt, ko cilvēks ir sacījis. Virtuālais asistents mācās no tiem dialogiem un iemācās to 101 un 102 veidus, kā vēl var pajautāt šo lietu,” skaidro ”Tilde” valdes priekšsēdētājs Andrejs Vasiļjevs.

LNT Ziņu aptaujāto iedzīvotāju attieksme pret virtuālajiem asistentiem gan ir salīdzinoši skeptiska, vien retais atzīst, ka labprāt virtuāli sarakstītos ar robotu.

Tehnoloģiju eksperti tikmēr atzīst, ka pagaidām virtuālie asistenti Latvijā ir maz izplatīti, jo tie speciāli jāveido latviešu valodā. Dažus ieviesuši atsevišķi uzņēmumi. Komunikācija ar tiem gan var būt visai ierobežota, ja cilvēks uzdod nestandarta jautājumu. Pārsvarā virtuālie asistenti darbojas kā vidutāji un novirza klientu uz attiecīgo sadaļu mājas lapā. Taču pasaules tendences liecina, ka virtuālie asistenti var kļūt gluži par personīgajiem sekretāriem.

“Tu zini, ka tev vajag aiziet uz frizētavu, tev ir laiks, piemēram, nedēļas beigas. Tu pasaki tam asistentam, lūdzu, noorganizē man frizētavu tajā Rīgas malā, man ir brīvs ceturtdienas, piektdienas otrās puses. Un tālāk to visu sazvanīšanos ar tām frizētavām, konkrēto laiku vienošanos un pieteikšanu – to visu tas robots izdara. Jau šobrīd pie tā tiek reāli strādāts,” atklāj tehnoloģiju eksperts Kristaps Skutelis.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija plāno atvēlēt gandrīz vienu miljonu eiro mākslīgā intelekta integrācijai valsts pārvaldes iesāžu mājaslapās. Patlaban tiek gatavots projekts, kas nodrošinās vienotu platformu mākslīgā intelekta risinājumu izveidošanai, un ikviena valsts iestāde to varēs izmantot, lai individuāli pielāgotu jautājumus un atbildes savai specifikai. Jaunus virtuālos asistentus valsts pārvaldēs varēs sagaidīt līdz pat 2020. gadam.

1 komentārs