LIZDA: problemātiskajām vidusskolām būs laiks sagatavoties līdz 2023. gadam

Pievienot komentāru
LIZDA: problemātiskajām vidusskolām būs laiks sagatavoties līdz 2023. gadam
Foto: Ģirts Ozoliņš, f64

Vienošanos par pedagogu algu finansēšanu no valsts budžeta panākušas izglītības ministrija un arodbiedrības, nedaudz mīkstinot kvalitātes un kvantitātes kritērijus. Tomēr arodbiedrība vēl neplāno atsaukt pieteikto piketu pie Saeimas 18. eptembrī, jo gaidīs, vai tiešām valdība nākamnedēļ nobalsos par skolotāju minimālo algu celšanu.

Visu līdzšinējo nesaskaņu pamatā ir valdības vēlme pieņemt vidusskolu kvalitātes kritērijus, balstoties uz centralizēto eksāmenu matemātikā, latviešu valodā un svešvalodā rezultātiem. Ja indekss ir zem 40%, tad valsts pārtrauktu skolotāju algu izmaksu un pašvaldības būtu izvēles priekšā – algas maksāt no saviem līdzekļiem vai vidusskolas slēgt pavisam. Šorīt  pēc tikšanās ar pedagogu arodbiedrību un pašvaldību interešu pārstāvjiem izglītības ministrs esot panācis vienošanos par kritēriju mīkstināšanu.

Pirmkārt, tiks vērtēts nevis katra konkrētā centralizētā eksāmena zemākais vērtējums, bet gan visu kopējo eksāmenu vidējais indekss. Tas paglābšot vidusskolas ar zemiem rezultātiem matemātikā. Šie mīksinātie noteikumi būs spēkā no 2020. līdz 2023. gadam. Pēc tam jau, kad indeksu aprēķinās kā sākotnēji ministrija vēlējās – no katra centralizētā eksāmena atsevišķi – problemātiskās vidusskolas pēc arodbiedrības domām varētu jau būt sagatavojušās.

“Mūs apmierina tas, ka ir pietiekami daudz laika, lai visas iesaistītās puses varētu novērst visas nepilnības formulā, kurai ir ļoti liela nozīme,” norāda LIZDA vadītāja Inga Vanaga.

Šorīt panākts arī kompromiss par klašu minimālo piepildījumu, Svarīgs būs nevis skolēnu skaits 10.klasēs, bet gan pa visām vidusskolas klasēm kopā. Tas būs būtiski situācijā, ja skolai būs zems kvalitātes indekss, jo tad lēmumu – atņemt vai saglabāt valsts finansējumu – pieņems, vērtējot skolēnu skaitu.

“Tagad nosaka 120 klašu grupā. Tad mēs nosakām 120 klašu grupā, tātad vienkārši runājot, Minimums divas paralēlklases, 6 reiz 20 skolēnu, ir 120,” norāda izglītības ministrs Kārlis Šadurskis (V).

Šā rīta sanāksmē piedalījās arī Latvijas Lielo pilsētu asociācija, un tā neuzskata, ka domstarpības ir atrisinātas. Otrdien, kad valdība atkal jautājumu skatīs, asociācija kā valdības sociālais partneris, visticamāk, iebildīs un prasīs galdā vispirms likt ietekmes izvērtējumu uz skolām un reģioniem, nevis kā izskanējis no rīta – izvērtējums varētu būt tikai 2019.gada oktobrī. Savukārt pieņemt vidusskolu pastāvēšanai kritisku lēmumu valdība grib jau jaunnedēļ otrdien.

”Tik ātrā tempā nav iespējams, tas būs nesagatavots, un nekāda analīze tam apakšā nebūs. Šīs jautājums ir bez invertējuma, bet mūsu sākotnējais vērtējums liecina, ka tās ir ļoti daudz skolas, kas neizturēs kritērijus, un nav nekādas analīzes tam, kas ar šīm skolām notiks tālāk. Ja tas vienkārši tiek pateikt, ka pašvaldības maksās par šīm skolām, tās ir tādas pašvaldības, kas par šīm skolām nespēj samaksāt. Knapi spēj tehniski telpas uzturēt kārtībā, kur nu vēl nodrošināt visiem pedagogiem atalgojumu. Šis lēmums var atstāt ļoti smagas sekas,” saka Latvijas Lielo pilsētu asociācijas vadītājs Viktors Valainis.

Tāpat Lielo pilsētu asociācija arī uzskata – valdība nedrīkst ultimatīvi likt izvēlēties – ja gribat lielākas algas skolotājiem, pieņemiet arī noteikumus par izglītības kvalitātes prasībām. Izglītības darbinieku arodbiedrība tāpēc arī vēl nav atsaukusi pieteikumu Rīgas domē par skolotāju piketu 18.septembrī.

“Mums ir jāsagaida, jo nevar izslēgt, ka kaut kas vēl var mainīties līdz otrdienai, bet ļoti ceram, ka nemainīsies. Tad, kad būs apstiprināti šie abi divi ministru kabineta noteikumi, kur mēs piekritām, ka kvalitātes jautājumi ir jārisina, tad arī atsauksim to pieteikumu, ko 5. septembrī iesniedzās Rīgas domē par piketu,” teic LIZDA vadītāja.

Atgādinu, ka šo otrdien valdība atteicās lemt par skolotāju minimālā algas palielināšanu no 680 līdz 710 eiro, kamēr viņi nepiekritīs arī vidusskolu izvērtēšanas kritēriju ieviešanai.