Linkaits: “Pasažieru vilcienu” varētu likvidēt, ja līdz gada beigām nebūs jaunu vilcienu

1 komentārs
Linkaits: “Pasažieru vilcienu” varētu likvidēt, ja līdz gada beigām nebūs jaunu vilcienu
MĀRTIŅŠ ZILGALVIS, F64

“Pasažieru vilciens” ar trešo piegājienu par elektrovilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāju atkal atzinis Čehijas uzņēmumu “Škoda, tomēr par nozari atbildīgais satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) norāda, ka situācija kļuvusi vēl sarežģītāka, nekā bija līdz šim.

Esot bažas, ka “Škoda” zīmola reputācija, kas saistīta ar “Rīgas satiksmes” (RS) korupcijas skandālu, var apdraudēt valsts un Eiropas Savienības finansējuma saņemšanu.

Tā kā jaunu elektrovilcienu iepirkuma konkursa uzvarētāja, Čehijas koncerna ”Škoda”, vārds ir ierauts RS korupcijas skandālā, tad finanšu ministra Jāņa Reira (JV) ieskatā no šāda uzņēmuma par valsts budžeta līdzekļiem nedrīkstētu pirkt vilcienus. Lai arī kriminālprocess ”Škoda Transportation” lietā joprojām turpinās, tomēr šajā kontekstā ”Škoda Vagonka” raisot reputācijas riskus. Tas varot pārvilkt strīpu iecerei elektrovilcienu iegādei pārdalīt Eiropas Savienības fondu naudu – 70 miljonus eiro no likvidētā Skanstes tramvaja projekta.

Par situāciju skarbs ir Linkaits. Otrdien viņš pie sevis neplānoti izsauca ”Pasažieru vilciena” vadītāju, lai uzsvērtu – ja “Škoda Vagonka” augsto reputācijas risku dēļ nāksies iepirkumu izbeigt bez rezultāta, tad, visticamāk, akciju sabiedrību ”Pasažieru vilciens” nāksies likvidēt. Un tad jau pasažieru pārvadājumus pa dzelzceļu būs jāuztic kādam privātajam komersantam, kas tirgū nāks ar saviem vilcieniem.

Satiksmes ministrs uzsver – valsts bija uz goda vārda ”Pasažieru vilcienam” iedevusi monopola tiesības ar nosacījumu, ka uzņēmums būtiski uzlabo pārvadājumu kvalitāti un līdz 2019. gada beigām iesniedz līgumu par jaunu vilcienu piegādi. “Ja mēs pieņemam, ka šis iepirkums beidzas bez rezultāta, tātad – vairs nav nekādu iespēju organizēt šajā īsajā laikā konkursu, vinnēt un piegādāt jaunus vilcienus, – tas savukārt nozīmē, ka beidzas ”Pasažieru vilciena” monopolstāvoklis pasažieru pārvadājumos un ir jārīko jauns konkurss.”

”Pasažieru vilciena” vadītājs ir pārsteigts par šādu ministra reakciju. Uzņēmums skaidro, ka esot ņēmis vērā visus Iepirkumu uzraudzības biroja ieteikumus un juridiski korekti noteicis uzvarētāju. Taču finanšu ministra kā elektrovilcienu pirkuma naudas devēja otrdien rosinātais “Škoda Vagoka” reputācijas risku jautājums neesot viennozīmīgs.

“Mums nav nekāda tiesiska pamata kādu no pretendentiem juridiski noraidīt. Ja būtu kāds augstāk stāvošs likums, kas uz to norādītu, protams, tādu varētu izmantot,” piebilst AS ”Pasažieru vilciens” valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis.

”Škoda Vagonka” apņēmusies līdz 2023. gadam ražot, piegādāt un uzturēt 32 elektrovilcienus par 242 miljoniem eiro. Taču jāņem vērā – procesu atkal var bremzēt konkursa iznākuma apstrīdētāji. Līdz šim par tiesībām piegādāt Latvijai jaunus vilcienus sacentās četri pretendenti – spāņu “Talgo” un CAF, Šveices ”Stadler” un čehu “Škoda”.