“Latvijas dzelzceļam” draud daudzmiljonu sods par konkurences ierobežošanu kravu pārvadāšanā

Pievienot komentāru

Konkurences padome sākusi pārkāpuma lietu pret valstij piederošo uzņēmumu “Latvijas dzelzceļš” un tā meitas kompāniju “LDz Cargo” par iespējamu par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu dzelzceļa kravu pārvadājumu jomā. Uzņēmumam draud vairāku miljonu eiro liels sods. Konkurences ierobežošanu Latvijas kravu pārvadājumos pārbauda arī Eiropas Komisija (EK).

Pārkāpumu lietu pret “Latvijas dzelzceļu” Konkurences padome ierosinājusi pērn decembrī, pēc privātā kravu pārvadātāja, “Baltijas ekspresis” sūdzības, ka Latvijas dzelzceļa meitaskompānija, “LDz Cargo” ilgstošo ļaunprātīgi izmanto dominējošo stāvokli dzelzceļa kravu pārvadājumu tirgū.

“Tā būtība jeb lietas tvērums, ko pārbaudīsim, – vai netiek diskriminēti privātie dzelzceļa pārvadātāji iepretim “Latvijas Dzelzceļa” meitas uzņēmumam. Runa ir tieši par dominējošā stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu, jo esam konstatējuši, ka iepretim citiem kravu pārvadātājiem “Latvijas dzelzceļa” meitas uzņēmumam ir ekskluzīvas tiesības attiecībā uz pārvadājumu veikšanu noteiktos posmos,” norāda Konkurences padomes izpildinstitūcijas vadītājs Māris Spička.

Pārbaude varētu ilgt gadu, ja tiks konstatēta ļaunprātīga dominējošā stāvokļa izmantošana, abiem uzņēmumiem var tikt piemērota soda nauda līdz 5% no kopēja apgrozījuma, jeb vairāk neka 20 miljoni eiro.  Lai gan runa ir par potenciāli ļoti bargu sodu, “Latvijas dzelzceļš” detalizētos komentāros par pārkāpuma būtību neielaižas.

Arī “Latvijas dzelzceļa” administrācijā apstiprināja, – jau vairākus gadus tā saņem  sūdzības, ka “LDz Cargo”, kam mātes kompānija nodevusi ekskluzīvas tiesības administrēt Latvijas vagonu parku, rupji pārkāpj godīgas konkurences noteikumus.

“Ir vairāki savstarpēji ļoti nikni konkurējoši uzņēmumi, un viens no viņiem ir pacelts kā Orvela grāmatā līdztiesīgāks par pārējiem un pārējiem privātajiem konkurentiem, lai sniegtu pakalpojumus ir jāvēršas pie sava niknāka konkurenta un jālūdz dažāda veida pakalpojumi. Vai tas tiek ļaunprātīgi izmantots vai nē tas ir konkurences padomes uzdevums noskaidrot, bet mēs esam konstatējuši, ka šāda tirgu kropļošana ir notikusi un mūsu uzdevums to novērst un šobrīd gatavoja lēmumu, lai visus pārvadātājus pataisītu līdztiesīgus,” saka Valsts dzelzceļa administrācijas direktors Juris Iesalnieks.

Par konkurences kropļošanu informēta arī iepriekšējais satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS), taču nekas nav ticis darīts. Tikai pēdējos mēnešos pēc valdības maiņas, “Latvijas dzelzceļš” kļuvis atsaucīgāks. Tomēr šoreiz vilciens jau esot aizgājis, jo pārbaudi sākusi arī EK.

EK jau veselu gadu šo jautājumu skata, un, ja sūdzība nonāks arī Eiropas konkurences direktorātā, tad soda sankcijas varētu būt dramatiskas, ko nāksies maksāt Latvijas valsts budžetam.

Jāatgādina, ka Eiropas konkurences direktorāts nesen sodīja Lietuvu ar 28 miljonu eiro lielu sodu par Mažeiķu- Reņģe dzelzceļa līnijas demontāžu, liekot to atjaunot.