Latvijā reklāmas tirgu “okupē” interneta giganti “Google” un “Facebook”; nav skaidrības, vai tie maksā nodokļus

2 komentāri

Latvijas mediju tirgus pēdējā laikā mainījies līdz nepazīšanai: arvien vairāk aģentūru izvēlas klientu preces reklamēt nevis televīzijā, radio vai presē, bet populārajos straumēšanas servisos un sociālajos tīklos.

Pēc reklāmas speciālistu aprēķiniem, tieši ASV interneta giganti – “Google” un “Facebook” – saņem lauvas tiesu no Latvijas reklāmas naudas. Mūsu valstī tie nodokļus nemaksā, vai to dara ļoti simboliski.

Valsts ieņēmumu dienestā (VID) atzīst, ka jaunās digitālās platformas attīstās pārāk strauji. Tomēr – vismaz simboliska sadarbība ar interneta gigantiem nodokļu jomā notiek.

Pēdējo gadu laikā “Facebook” un “Google” uzaudzējuši muskuļus, pamatīgi izvēršot reklāmas biznesu visā pasaulē, un arī Latvijā. Sociālajos tīklos reklāmas laiku pērk gan milzu uzņēmumi, gan mazā biznesa darboņi, pat politiskās partijas, kas izvērš milzu kampaņas tieši pirms vēlēšanām.

Ja tradicionālos medijus valsts vēl var izkontrolēt, tad starptautiskie giganti ir ārpus Latvijas jurisdikcijas. Tomēr viņi kā magnēts pievelk reklāmas aģentūras, kas vadās pēc vienkārša principa: jāreklamējas tur, kur ir lietotāji.

“Gan “Facebook”, gan “Google” ir divi lielākie – pēc ienākumiem – uzņēmumi reklāmas industrijā, tas ir ļoti nopietns spēlētājs pasaulē. Latvijā precīzi nevar pateikt, cik procenti aiziet “Facebook”, dati nav pieejami. Var redzēt, kā šis sadalījums aiziet pa TV, radio, bet – cik aiziet viņiem, nav zināms,” norāda jauno mediju un digitālā mārketinga speciālists Arturs Mednis.

Skaļākais publiski zināmais gadījums, kad kāds starptautisks uz virtuālu pakalpojumu platformas balstīts uzņēmums samaksāja naudu VID, bija 2017. gadā. Toreiz mājokļu iznomāšanas portāls “AirBnB” brīvprātīgi Latvijai samaksājis pievienotās vērtības nodokli 100 000 eiro apmērā. Tagad sadarbības partneru skaits ir palielināts, uzsver VID.

“Man ir informācija, ka “Netflix”, “Spotify” un “AirBnB” maksā šobrīd, un “Facebook” un “YouTube” maksā par fiziskām personām. [..] Platformu bizness attīstās krietni straujāk nekā mēs, es pieļauju, ka tie, kas man ir minēti, visi maksā,” piebilst VID vadītāja Ieva Jaunzeme.

Konkrētus skaitļus gan VID vadītāja neminēja.

“Bite Latvia” aprēķinājusi, ka pērn mobilo datu lietotāju vidū visstraujāk ir augusi “Facebook” popularitāte, kura lietotāju skaits ir palielinājies par 11%, bet tajā patērētā interneta apjoms – par 2,7 reizēm.

Interneta vietni “Google” apmeklē vairums jeb 65% mobilā interneta lietotāju, bet otra populārākā interneta vietne pēc apmeklējumu skaita Latvijā ir “Facebook”, kuru ikdienā izmanto 62% mobilā interneta lietotāju, bet “YouTube” ir trešā populārākā vietne Latvijā.

2 komentāri