Latvijā ceļu rekonstrukcijā izmēģina jaunu metodi – ceļa pamatnes stiprināšanu ar pāļiem

1 komentārs
Latvijā ceļu rekonstrukcijā izmēģina jaunu metodi – ceļa pamatnes stiprināšanu ar pāļiem
Foto: Ekrānuzņēmums

Ceļu rekonstrukcijā Latvijā izmantos jaunas metodes. Būvnieki nodemonstrējuši, kā purvainos apvidos esošos ceļus var uzlabot, tos balstot uz pāļiem. Cik tas izmaksās un vai šo paņēmienu nākotnē izmantos arī plašāk?

Sākotnēji ceļā posmā, kas Augšlīgatni savieno ar Skrīveriem bija plānots mainīt tikai pašu asfalta segu. Taču netālu no Madlienas radās aizdomas, ka vecais ceļš ir iegrimis zemē.

Ņemot vērā, ka pēc rekonstrukcijas ceļam būtu jakalpo vizmaz 20 gadus šaubīgajai vietai tika pasūtīta ekspertīze. Parasti konstatējot ceļa nosēdumu tiek noņemta vecā kārta, uzbērta jauna un tikai tad klāts asfalts. Taču šeit ir kūdra. Saskaņā ar ekspertīzēm līdz pat desmit metru dziļumā. Tas ir dārgi, tāpēc tika meklēts alternatīvs risinājums.

Pirmo reizi Latvijā kādā no ceļu posmiem tiks izmantota kombinēto kolonu un pāļu izbūves metode. Tas nozīmē, ka tā vietā lai noraktu vērienīgo kūdras slāni un tā vietā bērtu tikpat lielu pamatni, ceļš tiks balstīts uz apakšzemes kolonnām. Vizuāli tas atgādina kaut ko līdzīgu zobu protezēšanai, kad balsts tiek urbts žokļa kaulā.

“Šī metode ir pamatotāka nekā citi risinājumi un mēs esam droši, ka metode ir daudz efektīvāka nekā grunts apmaiņa,” skaidro projekta vadītājs Pēteris Šķēls.

Identiska metode jau ir pielietota būvējot ātrgaitas šoseju starp Gdanšku un Lodzu. Arī tur šādā veidā stiprinātie posmi, kas šķērso purvu. “Katra tehnoloģija ir jāpiemēro tur, kur tā ir pamatota. Ja ir dziļš, nestabils pamats, tad atmaksājas,” norāda “Menard Polska” projektu vadītājs Andžejs Mušinskis.

Pirmie aprēķini liecina, ka Madlienas posma izmaksas no viena miljona eiro varēs samazināt uz pusi. “Ja mēs redzēsim, ka šī ir ekonomiski lietderīga alternatīva, tad pēc šās tehnoloģijas uz valsts ceļiem varēsim pārbūvēt dziļos kūdras posmus. Un ja tā tiks izplatītāka arī izmaksas varētu samazināties,” teic VAS “Latvijas Valsts ceļi” būvniecības pārvaldes direktors Gints Alberiņš.

Ņemot vērā, ka Latvijas būvniekiem nav nepieciešamās tehnikas – “Menard Polska” ieradusies ar savu, kas atspguļosies gala tāmē.

1 komentārs