Latvijā arvien populārāka kļūst vegānu pārtika

7 komentāri

Latvijā palielinās augu izcelsmes produktu piekritēju skaits. Arvien populārāk šobrīd kļūst “domāt zaļi” un arī veselīgi ēst. Sekojot šīm pasaules tendencēm, arī pie mums iedzīvotāji arvien vairāk uzturā lieto vegānu un veģetāro pārtiku, ko apstiprina arī lielveikalu jaunākie dati. Starp citu, daudzi pārskatījuši savus ēšanas paradumus tieši pavasarī – Covid-19 pirmā viļņa laikā.

Barista Katrīna par vegāni – cilvēku, kas ēd tikai augu izcelsmes produktus, neiekļaujot savā ēdienkartē ne tikai gaļu un zivis, bet arī piena produktus, kļuva pavasarī, kad Latvijā sākās Covid-19 pirmais vilnis.

“Man bija laiks ar sevi pabūt vienai pašai. Jo ikdienas steigā nebija laika apstāties un sāk padomāt par sevi. Kā tādu vegānismu vēlējusies piekopt, bet pirms tam īsti nebiju gatava, jo ikvienam ir jānobriest mentāli prātā, jo tomēr tik radikālas pārmaiņas,” saka Katrīna.

Pamazām viņa viegli atteicās no vairākiem produktiem, bet brīdina, – sākumā rūpīgi jāizpēta šis temats, lai zinātu, ar kādiem produktiem var aizvietot gaļu, zivi, pienu. Tikmēr Latvijas veikalos aug ne tikai pārtikas produktu klāsts vegāniem klāsts, bet arī patēriņš. Šī gada pirmajos deviņos mēnešos par 26% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu tas ir audzis ”Maxima” veikalos un par 20% ”Rimi” veikalu tiklā.

“Zīmīga ir arī tendence, ka tradicionāli piena un gaļas ražotāji arī pielāgojas mainīgajiem cilvēka ēšanas paradumiem un ražo ne tikai gaļas izstrādājumus, bet arī produktus, kas paredzēti vegāniem. Piemēram, vegānu kotletes gatavotās no bietēm un burkāniem,” saka ”Maxima Latvija” pārstāve Liene Dupate-Ugule.

Gan ”Rimi”, gan ”Maxima” veikalu tīklā ir pieejami ap 100 dažāda veida vegānu produktu: ir gan picas, gan pelmeņi, gan jogurti. Interesanti, ka ”Maxima” veikalā pirktākā pārtika numur viens ir šokolādes tofu sieriņš, tam vēl seko auzu dzēriens un vegānu Frankfurtes cīsiņi. Tikmēr uztura speciālisti pievērš uzmanību tam, ka pirms pieņemt lēmumu lietot uzturā tikai augu izcelsmes produktus vai nu daudz jāizlasa par to pašiem, vai nu jākonsultējas ar savu ārstu.

“Kas būtu jāņem vērā vegānu ēdienkartē, var pietrūkt olbaltumvielas, dzelzs, D vitamīna, B12, bet pozitīvi ir tas, ka šie vitamīni un minerālvielas ir arī vegānu produktos: šie produkti ir bagātināti ar B12, gan ar kalciju arī,” norāda uztura speciāliste Guna Rijkure.

Uztura speciāliste stāsta, ka arvien biežāk pie viņas vēršas cilvēki, kuri vēlas kļūt par vegāniem un lietot uzturā tikai augu izcelsmes produktus. Bet pirms šā lēmuma pieņemšanas ir svarīgi atnākt uz speciālista konsultāciju, lai zinātu, kā to būtu darīt pareizi, nenodarot kaitējumu veselībai.