KNAB piesardzīgs, vai “Facebook” jaunie politiskās reklāmas izvietošanas noteikumi tiešām darbosies

0 Komentāru

Spēkā stājušies “Facebook” jaunie noteikumi, lai gaidāmās Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanas pasargātu no ārējo spēku ietekmes un manipulēšanas ar vēlētājiem. Sociālajā tīklā caurspīdīga tiks padarīta arī sponsorētā satura, politisko reklāmu finansēšana.

Tas ļaus, piemēram, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB) precīzāk sekot līdzi partiju kampaņu izdevumiem.

“Facebook” tagad ir liedzis Latvijai mērķētās politiskās reklāmas apmaksāt no ārzemēm, piemēram, Krievijas, lai mazinātu “Kremļa troļļu” ietekmi. Politiskā satura izvietotājiem ir jābūt reģistrētiem Latvijā, un tas jāpierāda jaunā “Facebook” kārtībā, augšupielādējot foto ar pasi vai ID karti un dzīvesvietu apstiprinošu dokumentu. Turklāt ikviens varēs redzēt, kurš konkrēti samaksājis par politisko reklāmu, cik daudz naudas tai tērēts un kāda bijusi politiskās satura sasniegtā auditorija.

Sabiedriskajā politikas centrā ”PROVIDUS” uzsver – ja viss tiešām darbosies, tā būs vēl nepieredzēta atklātība. “Latvijas vēlētājiem “Facebook” ir ārkārtīgi nozīmīga platforma. Saeimas vēlēšanas to pierādīja, ka katrs otrais Latvijas iedzīvotājs bija pamanījis politisku informāciju “Facebook”. Es pieņemu, lielākoties, caur reklāmu. “Facebook” nozīme ir pielīdzināma un dažkārt pat pārspēj vislielāko Latvijas mediju ietekmi uz cilvēku prātiem, tāpēc iespēja redzēt, kas maksā par politiskajām reklāmām, būt drošiem, ka maksātāji nav ārzemēs, un redzēt, uz kādām vēlētāju grupām reklāmas adresētas, ir ārkārtīgi svarīgi,” uzskata ”PROVIDUS” vadošā pētniece Iveta Kažoka.

“Facebook” aicina politiskās partijas un aģitējošos kandidātus sākt reģistrēt savus profilus kā politiskus. Ikviens to var redzēt pēc zila ķekša pie profila. Pretējā gadījumā – jebkāda veida politiskā reklāma pēc aprīļa vidus tikšot bloķēta.

KNAB, kas uzrauga, vai partijas un partiju apvienības nepārsniedz priekšvēlēšanu izdevumu griestus – 430 221 eiro, atzinīgi vērtē, ka viņiem būs iespēja sekot līdzi “Facebook” reklāmas izdevumiem, taču KNAB bažījas, vai jaunievedumi tiešām darbosies bez tehniskām problēmām. Tas ir iemesls, kāpēc KNAB vēl pagaidām saglabās “plānu B” – pašu iepirktās programmas partiju reklāmu uzraudzībai.

“Ja līdz šim mums pašiem vajadzēja meklēt risinājumus un izmantot kādas programmas partiju aktivitāšu uzraudzībai “Facebook”, tad, cerams, ka turpmāk to vairs nevajadzēs. No sākuma mums gan ir jāpārliecinās, ka visi šie “Facebook” jaunieviestie rīki tiešām strādā. Varbūt sākotnēji kādi uzraudzības filtri nestrādās. Tāpēc ar KNAB rīcībā esošajiem citiem tehniskajiem resursiem mēs varēsim salīdzināt, vai to rezultāti sakrīt ar “Facebook” datiem par partiju priekšvēlēšanu aģitācijas izdevumiem. Tiklīdz pārliecināsimies, ka šī informācija ir līdzīga, tad mums būs iespēja atteikties un vairāk neiegādāties šos papildu rīkus,” komentē KNAB partiju kontroles nodaļas vadītāja Amīlija Raituma.

Tikmēr pētnieciskās žurnālistikas centra “Re:Baltica” dibinātāja Inga Spriņģe akcentē, – lai arī pirms šīm EP vēlēšanām tiešām “Facebook” centīsies mazināt manipulācijas, tomēr ir vēl neatrisinātie jautājumi. “Tas, ko mēs redzējām pirms iepriekšējām Saeimas vēlēšanām Latvijā, ka bija virkne anonīmo joku lapu, kas izskatījās it kā nevainīgas, bet patiesībā bija sajūta, ka aiz šīm joku lapām slēpjas kādas konkrētas partijas atbalstītāji.”

Atzinīgi gan tiek vērtēts, ka “Facebook” ir apņēmības pilns aktīvāk uzraudzīt jebkādu politiski jūtīgu saturu pirms EP vēlēšanām, lai ar apzināti sagrozītu informāciju neveiktu vēlētāju manipulēšanu.

“”Facebook” saka, ka ir gatavi aizslēgt kādas lapas vai kādus konkrētus, aizdomīgus “Facebook” kontus, ka ir gatavi noņemt nost kādus ierakstus. Tas ir jaunums, jo iepriekš “Facebook” sacīja stingru ”nē”, aizbildinoties ar vārda brīvību, kad katrs saka, ko grib, bet tagad šī retorika ir ļoti mainījusies,” piebilst Spriņģe.

Tikmēr KNAB pirmo reizi lielu uzmanību pievērsīs arī, tā sauktajiem “influenceriem” jeb sociālo tīklu kontu turētājiem ar ārkārtīgi lielu sekotāju skaitu, tātad potenciālu ietekmēt sabiedrisko domu. “Influenceri” esot tajā kategorijā, kas varot izplatīt slēptu politisko aģitāciju.

0 Komentāru