Jaunie talanti: divas māsas, uzlecošās baleta zvaigznes Keita un Nikola

2 komentāri

Nu jau par sestdienas tradīciju kļuvis TV3 Ziņu jauno talantu stāsts! Šoreiz gan stāstīsim nevis par vienu, bet gan uzreiz diviem talantiem – māsām baletdejotājām, no kurām vecākā 18 gadīgā Nikola Anna Bloma jau ir īstenojusi sapni un dejo uz “Latvijas Nacionālās Operas un baleta” skatuves dēļiem.

Klasikas nodarbības ir vienīgās, kas Rīgas Baleta skolā šobrīd notiek klātienē. Sešas dienas nedēļā, trīs stundas dienā. Nostieptiem pirkstgaliem, atliektām mugurām un taisnas kā stīgas. Klusa un uzcītīga, līdz ar klasesbiedrenēm trenējas 16 gadīgā Keita Marija Bloma. Tieši viņu Baleta skola izceļ milzīgo darba spēju dēļ.

Starptautiskā atlasē viņa tagad izraudzīta dalībai prestižajā Lozannas baleta konkursā Šveicē. Rīgas Baleta skolas vadītāja Agnese Andersone stāsta, ka “Keita ir ļoti darbspējīga un motivēta. Ne katrs spēj, sākot no 10 gadiem, nākt strādāt stundu no stundas. Keita ir mūsu labais piemērs.”

Keita akcentē: “Katru nedēļu 6 reizes nākam trenēties. Lai jūs redzētu, ko darām uz skatuves. Tas ir mans dzīvesveids, ikdiena, pašlaik tas ir viss, ko es vēlos savā dzīvē. ” Keita uzskata, ka visas spējas var attīstīt, bet pašai visgrūtākais šķiet lēcieni un roku noturēšana pareizajā stāvoklī.

Tikai satikušies ar Keitu, uzzinām, ka viņa ģimenē tāda nav vienīgā. Šogad Baleta skolu absolvēja vien divus gadus vecākā Nikola, kura nu jau dejo “Latvijas Nacionālajā Operā un baletā”. Pasniedzēja abās māsās saskata līdzīgas un baletā tik nepieciešamas raksturiezīmes.

Baleta pedagoģe Zane Lieldidža-Kolbina uzskata, ka abām māsām apkārt notiekošais netraucē, bet viņas cītīgi iet uz mērķi. Nikola pat ar salauztu kāju eksāmenu nodejojusi un nogrieza 32 fuetē.

Abas māsas baletdejotājas kopā ar vecākiem un šobrīd arī ar vecāko māsu dzīvo Ogresgalā. Savukārt ceturtā māsa Patrīcija Briselē studē saksofonu. Arī vecākā Paula šobrīd atrastos Amsterdamā, bet vīrusa dēļ studijas notiek attālināti. Viņa būs arhitekte.

Pandēmijas laikā pavasarī viena no istabām tika pārvērsta par treniņu zāli. Ielīmēts linolejs, lai neslīd puantes. Nikola uzskata, ka ar baletu var izpaust savu personību. “Gūstu baudu. Patīk, ka es redzu progresu, izejot uz skatuves, liekas, ka es taču varu vēl un vēl, nekas neapturēs,” akcentē Nikola.

Kā izaudzināt četras tik talantīgas meitas? Vecāki saka, ka viņiem ir maza teikšana, jo bērni paši izvēlas. Atliek vien katru atbalstīt un cik vien iespējams būt līdzās. Baletu Nikola atrada pati, kad bija redzējusi kādu balerīnu uzstājamies, un savos 9-10 gados paziņoja mammai, lai aizved uz nodarbībām. Jaunākā māsa sekoja viņas piemēram.

Meiteņu mamma Ginta vien nosmej, kas tik pa šiem gadiem nav piedzīvots meiteņu mēģinājumos un koncertos, gan svārki, gan kurpe aizmirsta. Gājis esot visādi, jo līdzekļus esot bijis jāekonomē. Tēvs vien nosmaida, kad piedzimusi pirmā meita strādāja 17 dienas mēnesī, ar otro jau 19, pēc tam jau 24, bet tagad jau bez brīvdienām. Ja naudas būtu vairāk, tad būtu vēl četri bērni vai vismaz vēl divi.

Puantes vien jāmaina vidēji reizi mēnesī un tās izmaksā ap 60 eiro. Saksofonistei vajag jaunas mēlītes, topošajai arhitektei – labu papīru un rakstāmos, tāpat jāatbalsta ar dzīvokļa īri ārzemēs. Maksā itin viss, bet bērnu sasniegumi to atsver.

Baletnieku lielākais sapnis ir dejot Latvijā – savām ģimenēm un draugiem. Bet kā jau mākslā – Tu vari neiepatikties režisoram vai tajā gadā neviens no pieredzējušajiem dejotājiem pensijā neaiziet un vietu Operā nav. Tādā gadījumā pasaule ir vaļā, jo līmeni, kāds uzdzīts, skolu absolvējot, otrreiz nepacelt. Keita būtu gatava baleta vārdā arī doties uz ārzemēm, bet cer palikt tepat un kādu dienu uzstāties līdzās māsai uz Operas skatuves.

Balerīnas karjera gan ilgst vien 20 gadu, savukārt mīlestība pret to daudzkārt ilgāk.

Baleta skolas vadītāja Agnese Andersone  vien atgādina: “Neviena profesija nav viegla, bet gribu uzsvērt profesijas skaistumu. Tas gandarījums, kad dejo, baletdejotājas mūžs ir pārāks par naudas apstākļiem un grūtībām. Tikai caur grūtībām tu saproti skaistumu. Ja šī profesija nebūtu tik grūta, nebūtu arī tik skaista.”