Jauna valdība, veci tikumi – vairāki ministri lielo ostu valdēs atkal grasās iecelt “savējos”

7 komentāri
Jauna valdība, veci tikumi – vairāki ministri lielo ostu valdēs atkal grasās iecelt “savējos”
KASPARS KRAFTS, F64

Jaunā valdība apņēmusies ostu pārvaldībā ieviest OECD labas pārvaldības principus. Tajā pašā laikā ministri steidz vēl izmantot veco praksi un labi atalgotajās ostu valdēs grasās salikt partijas biedrus un citas pietuvinātas personas. Satiksmes ministrs gan sola, ka tas nebūs uz ilgi laiku – pēc reformas ostu vadītājus izvēlēsies konkursā.

Latvijas lielo ostu valdēs ir pārstāvji no finanšu, ekonomikas, satiksmes un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra. Vēsturiski iegājies, tiklīdz mainās ministrs, viņš arī ieceļ jaunus pārstāvjus ostu valdēs – tā teikt, savējos.

Šī kārtība plaši kritizēta katru reizi, kad tā notikusi. Ir bijuši gadījumi, kad ministri valdēs ieceļ jomu profesionāļus, bet biežāk tajās nokļuvuši partijas biedri, ministra biroja darbinieki vai citas pietuvinātas personas.

Jaunā valdība ar satiksmes ministru Tāli Linkaitu (JKP) priekšgalā stingri pieteica ostu pārvaldības uzlabošanu un OECD standartu ievērošanu, tāpēc varēja šķist, ka attiecīgā prakse beigsies. Tā nebūt nebija.

Pats Linkaits darbam ostu valdēs gan grasās virzīt Satiksmes ministrijas ierēdņus, taču, piemēram, jaunais vides aizsardzības un reģionālas attīstības ministrs Juris Pūce (AP) šajos amatos redz partijas biedru Viesturu Zepu un savu biroja vadītāju, basketbola kluba “VEF Rīga” valdes locekli Lailu Spaliņu.

Uz jautājumu, kāda šeit varētu būt kompetenču pārnese attiecībā uz darbu ostā, Pūce atbild: “Viņa bijusi arī ministra padomniece un Rīgas domes priekšsēdētāja padomniece. Tas, ka pa vidu strādājusi ar basketbola klubā, tikai paplašina viņas redzesloku.”

Savukārt finanšu ministrs Jānis Reirs (JV) uz Ventspils brīvostas valdi iecerējis virzīt partijas biedru, vietējās pašvaldības domnieku Ģirtu Valdi Kristovski. Reirs neredz pretrunu starp OECD standartiem un partijas biedra virzīšanu labi apmaksātā amatā.

“Šī nav virzīšana labi apmaksātā darbā vai nelabi apmaksātā darbā. Šis ir solis, lai iegūtu pēc iespējas objektīvāku informāciju un lai tuvinātu pēc iespējas objektīvāku ostu reformu,” saka Reirs.

Jaunais ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro (KPV LV) darbam ostu valdēs izvēlējies Rudolfu Neretu un kādreizējo kolēģi, advokātu Pāvelu Rebenoku. Nemiro uzsver, ka vēlējies nesekot vēsturiskajai praksei ar partijas biedriem ostu valdēs, tāpēc virza divus cilvēkus, kuri abi ieguvuši jūrnieka izglītību.

“Tieši šī izglītība ir iemesls, kāpēc virzu šos cilvēkus. Rebenoks iepriekš ir arī strādājis brīvostā, un viņam ir laba pieredze šajos jautājumos,” apgalvo Nemiro.

Satiksmes ministrs izvēlas nekritizēt kolēģus, kuri virza ostu valdēs partijas biedrus, vienlaikus gan uzsverot, ka ostu pārvaldība mainīsies. “Šie cilvēki, kas pašlaik tiek iecelti, būs uz laiku. Kad mums būs skaidrs pārvaldības modelis, visi valdes locekļi tiks izvēlēti konkursa kārtībā,” norāda Linkaits.

Skarbāks savā vērtējumā gan ir korporatīvās pārvaldības eksperts Andris Grafs, uzsverot, ka jau tagad likums neliedz ostu valdēs likt profesionāļus. Šī situācija parādot valdības izpratni par OECD pārvaldības principiem, un galu galā – jautājums ir par atbildību.

“Rīgas ostas gadījumā – velkoņu lietas rezultātā 1,35 miljonu eiro zaudējumi. Neviens atbildīgs nav. Šī ostu pārvaldība ir veidota kā milzīga lavīna, kur katra sniegpārsliņa jūtas komfortabli un pie nekā nav vainīga. Šis atbildības jautājums ir ļoti būtisks,” pauž Grafs.

Jāpiebilst, ka jaunais satiksmes ministrs jauno ostu pārvaldības modeli iecerējis ieviest vēl šogad. Pie viena plānots samazināt valdes locekļu atalgojumu, kas patlaban, piemēram, Rīgas brīvostā ir vidēji 3800 eiro mēnesī.