Jaunā šoferu apmācības kārtība – vai rezultāti ir redzami jau šobrīd?

1 komentārs

Četri mēneši pagājusi kopš spēkā stājušās izmaiņas autovadītāju apmācības kārtībā. Šobrīd vadītāja apliecības pakāpeniski sāk gūt tie, kas jau ir izgājuši cauri jaunai mācību sistēmai. Kā izmaiņas tagad vērtē topošie autovadītāji un eksaminācijas inspektori?

Minimālā vadīšanas nodarbību skaita palielināšanās, jauni temati teorētiskajās apmācībās, obligāta praktiskā braukšana slidena ceļa apstākļos un tumšajā laikā – šī ir daļa no izmaiņām topošo autovadītāju apmācībā, kas stājās spēkā pērnā gada 1. novembrī. Pēc veiksmīgas braukšanas eksāmena nokārtošanās LNT uzrunāja kādu vadītāju, kam bija nepieciešamas atjaunot savas tiesības, un viņš izgāja cauri jaunai apmācības sistēmai. Izmaiņas mācību procesā, viņaprāt, ir nelielas, bet kvalitatīvas. Vīrietis uzskata, ka daudzi uz ceļa turpmāk būs piesardzīgāki un ņems vērā to, ka ir daudz nepieredzējušu autovadītāju.

Ekrānuzņēmumi

Katru mēnesi Ceļu satiksmes drošības direkcija izsniedz aptuveni 3 000 jauno autovadītāju apliecību. Šī gada pirmos divos mēnešos CSDD gan ir izsniegusi par 22% vairāk apliecību nekā pērn. Kā norāda CSDD pārstāve, tas varētu būt saistīts ar ažiotāžu, kas ir izveidojusies ap izmaiņām šoferu apmācībā.

Ieva Bērziņa
CSDD pārstāve

No 1. novembra stājās spēkā jaunie autoskolu noteikumi, un tas noteikti ietekmēja arī jaunos, topošos autovadītājus, kas centās autoskolās iestāties līdz 1. novembrim, tātad mācīties pēc vecās ierastās kārtības. Līdz ar to janvārī bija vairāk pieaugums eksāmenos, bet šobrīd jau februārī tas ir izlīdzinājies.

Vidēji katru dienu CSDD tiek kārtoti aptuveni 110 braukšanas eksāmeni, kurus pieņem 27 eksaminācijas inspektori. Par galveno iemeslu braukšanas eksāmenu nenokārtošanai inspektori min nevis tehnisko prasmju trūkumu, bet gan mazu pieredzi un nespēju ātri pielāgoties situācijas izmaiņām uz ceļa. Pagaidām gan ir par agru izvērtēt to, kā jaunā apmācības kārtība ietekmējusi drošību uz ceļiem, norāda topošo vadītāju eksaminācijas inspektors Guntars Skalbe.

Guntars Skalbe
CSDD Transportlīdzekļu vadītāju eksaminācijas galvenais inspektors

Krasas pārmaiņas mēs vēl neizjūtam, jo, iespējams, tagad vēl ir tie pirmie kursanti, kuri ir pabeiguši šo te apmācību, kas pie mums nāk. Pagaidām nevar vēl teikt, ka kaut kas ir ļoti globāli mainījies. Tas līmenis ir iepriekšējais uz doto brīdi.

Katru gadu B kategorijas vadītāja apliecības Latvijā iegūst apmēram 22 tūkstoši cilvēku. No viņiem lielākā daļa jeb 95% joprojām dod priekšroku manuālajai ātrumkārbai, kas arī izskaidro to, ka šobrīd CSDD Rīgas autoparkā ir 20 eksāmenu spēkrati ar manuālo un vien divas mašīnas ar automātisko ātrumkārbu.