Izsludināts iepirkums ostu pārvaldības izpētei, lai gan pieejams teju 400 000 eiro izmaksājušais Pasaules Bankas pētījums

Pievienot komentāru

Satiksmes ministrija izsludinājusi iepirkumu, lai atrastu Latvijas lielo ostu pārvaldības pētījuma izstrādātāju. Tas notiek, par spīti tam, ka jau pirms vairākiem gadiem prezentēts teju 400 000 eiro vērts Pasaules Bankas pētījums tieši par šo tematu. Vai tā nav izšķērdība?

Latvijas lielo ostu pārvaldības modelis pamatā nav mainījies jau gadu gadiem. Piemēram, Rīgas brīvostā valdē ir četri pārstāvji no pašvaldības un četri pārstāvji no valsts. Ja pušu viedokļi nesakrīt, rokas konflikts.

Spilgts piemērs tam bija mēģinājums pirms pieciem gadiem no amata gāzt toreizējo Rīgas brīvostas pārvaldnieka Leonīdu Loginovu. Valsts pārstāvji balsoja par viņa atlaišanu, pašvaldības pret. Rezultātā – Loginovs amatu saglabāja.

Jau gadiem apspriests risinājums, kā panākt efektīvāku ostu pārvaldību un darbības caurskatāmību, ir pārveidot tās no atvasinātām publiskām personām par valsts uzņēmumiem. Satiksmes ministrija tagad izsludinājusi iepirkumu ar nosaukumu “Pētījums par pārvaldības modeli Latvijas lielajās ostās un tā nomaiņu uz kapitālsabiedrībām”.

Par to neizpratnē ir bijušie satiksmes ministri, kuri uzsver, ka jau 2013. gadā tika prezentēts teju 400 000 eiro izmaksājis Pasaules Bankas pētījums par Latvijas ostu konkurētspēju un pārvaldību.

“Tam vienkārši vajadzētu nopūst putekļus, izņemt ārā no plaukta un arī apskatīties, nevis šobrīd veidot kaut ko jaunu,” saka bijušais satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).

“Tas bija nopietns pētījums. To veica Pasaules Bankas, nevis kaut kādi vietējie pētnieki, un aptvēra arī tās jomas, kas ir šobrīd nepieciešamas,” pauž bijušais ministrs Anrijs Matīss.

Pati tranzīta nozare tolaik gan negatīvi izteicās par minētā pētījuma kvalitāti, un arī pašreizējais satiksmes ministrs atzīmē, ka Pasaules Bankas sagatavotais materiāls ir vairāk teorētisks, ar vien atsevišķiem ieteikumiem par pārvaldību, konkrēti, izvērtēt ostu pārveidi par kapitālsabiedrībām. Jaunajā pētījumā sagaidītas jau praktiskas lietas par juridiskajiem un finanšu aspektiem.

“Arī ministrijai ir savs aparāts, savi juristi. Vai nesanāk tā, ka mēs politiku tagad nododam ārpakalpojumā?”

“Politiku īsteno nozares ministrija, savukārt konkrētos izpētes darbus mēs ar saviem resursiem veikt nevaram. Mēs esam līdzekļus ietaupījuši ministrijā tieši tādēļ, lai varētu piesaistīt pieredzējušus ekspertus, kas šīs lietas labāk izprot,” saka satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).

Izsludinātajā iepirkumā ministrija gaida pieteikumus līdz 25. novembrim. Izpētei atvēlētais termiņš – četri mēneši. Sagaidāms, ka darbi izmaksās līdz 15 000 eiro.