“Influenceri” kā politisko partiju reklamētāji? Viņu iesaisti uzraudzīs KNAB

Pievienot komentāru

Rīgas domes priekšvēlēšanu aģitācijas periodā Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) pievērsīs uzmanību arī sociālo tīklu zvaigznēm jeb “influenceriem”. Galvenokārt tie ir “Instagram” un “YouTube” konti, kuriem seko tūkstošiem cilvēku. Tātad – plaši sasniedzama vēlētāju masa. KNAB interesē, vai “influenceri” nav iesaistījušies partiju pretlikumīgā reklamēšanā.

“Instagram” un “YouTube” “influenceriem”, kam seko vairāki desmiti tūkstošu sekotāju, būtu potenciāli liels spēks Rīgas domes vēlēšanās mobilizēt savus sekotājus atbalstīt konkrētu partiju vai deputātu kandidātu, – vērtē Latvijas “influenceru” vides analītiķi. Tā var sasniegt gados jaunāko elektorātu.

“Tie cilvēki arī nepatērē klasiskos medijus, viņus ir ļoti grūti sasniegt, un sociālie mediji ir tā vide, kur viņi atrodas, mediji, kuru patērē,” saka “Golin Riga” “influenceru” attiecību vadītājs Deniss Ševeļovs.

“Ja jau mēs ar “influenceriem” popularizējam gan kosmētiku, gan modi un sarežģītas tēmas, piemēram, rūpes par dabu, atkritumu šķirošanu, tad kāpēc gan nevarētu popularizēt politiskus jautājumus un balsošanu kā tādu,” spriež komunikācijas speciāliste un LU SZF pasniedzēja Marija Vorkule.

“Influenceris” drīkst reklamēt konkrētu partiju vai deputāta kandidātu, taču tad likuma izpratnē “influenceris” ir reklāmas pakalpojuma sniedzējs. Un, ja vēlas saņemt samaksu par politisko aģitāciju, tad līdz 10. jūlijam bija KNAB jāiesniedz izcenojums – cik konkrēti “influenceris” prasa par vienu “Instagram” video, ierakstu vai “Instagram story”.

“Neviens no “influenceriem” to nav izdarījis, līdz ar to “influenceri” priekšvēlēšanu aģitācijas perioda laikā nedrīkst izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus,” saka KNAB pārstāve Agita Antonāne.

KNAB aicina sociālo tīklu lietotājus ziņot, ja redz “influencerus” izvēršam politisko aģitāciju. Ir gan izņēmums – “influenceris” drīkst reklamēt partiju vai deputātu kandidātu, ja to dara savā vārdā, pēc personīgās politiskās pārliecības un neviens viņam par to nav samaksājis. Saistības pret KNAB iestāsies, ja “influenceris” maksās “Instagram” vai “Facebook”, lai šādu aģitējošo ierakstu padarītu kā reklāmu un to redzētu pēc iespējas vairāk cilvēku. Tā sauktā “būstošana”.

“Viņš drīkst veikt aģitāciju savā vārdā, pašam finansējot visu aģitāciju no saviem līdzekļiem, un šīs priekšvēlēšanu aģitācijas laikā nedrīkst pārtērēt 6450 eiro,” vērš uzmanību KNAB pārstāve.

Kārē pēc politiskās vides naudas “influenceri” teorētiski varētu šmaukties un nelegāli pieņemt naudu. “Influenceru” vides pārzinātāji gan brīdina nepārkāpt likumu.

“Rekomendēju “influenceriem” neiesaistīties aģitācijā, īpaši apmaksātā un īpaši, ja viņi nav nekādā veidā piederīgi partijai, jo pastāv lieli reputācijas riski. Principā viņi var būt iekļauti kādā lielā skandālā un liegs pēc tam ilgu laiku darboties,” domā “Golin Riga” “influenceru” attiecību vadītājs.

“Ja mēs iedomāsimies, ka kaut kā tas atklāsies, ka viņā bija maldinājis savu auditoriju, nenorādot, ka viņam samaksāja par kaut kādas partija reklamēšanu, es domāju – ar to viņa karjera beigsies,” pauž komunikācijas speciāliste un LU SZF pasniedzēja.

Sociālo mediju eksperts pieļauj – politiskā aģitācija, kas nomaskēta kā personīgās attieksmes paušana, “influenceru” “Instagram” kontos varētu parādīties nedēļu pirms vēlēšanām. Taču, viņaprāt, vairāk par visu KNAB drīzāk būtu jāsatraucas par anonīmajiem kontiem “Twitter” un politiski angažētajām lapām “Facebook”, kas sevišķi bija jūtams pirms iepriekšējām Saeimas vēlēšanām.

“Anonīmi tvīti, “fake” lapas ļoti labi varētu ietekmēt, ja mēs gribam kādu nomelnot. Man gan sajūta, ka sabiedrība ir kļuvusi kritiskāka un ir kāpusi mediju pratībā,” teic Ševeļovs.

“Golin Riga” “influenceru” attiecību vadītājs, kas dažādu uzņēmumu reklāmas kampaņām piemeklē “Instagram” un “YouTube” zvaigznes, apstiprina, – politiskās partijas līdz šim nebija pat konsultējušās par iespēju aģitēšanai piemeklēt “influencerus” Rīgas domes vēlēšanām. Tikmēr Rietumeiropā un ASV politiskajā mārketings “influenceri” tiek iesaistīti ļoti aktīvi.