FM: Latvija viena pati nespēs ieviest digitālo nodokli “Google” un “Facebook”

3 komentāri

Valdībā un Saeimā diskutē par jauna nodokļa ieviešanu, un runa ir par tā dēvēto digitālo nodokli, ko no apgrozījuma maksātu lielās starptautiskās interneta kompānijas, piemēram, “Google” un “Facebook”, ieņēmumus novirzot vietējo mediju atbalstam.

Lai gan politiķi šādu nodokli solās atbalstīt, daudziem par pārsteigumu Latvijas pārstāvis Eiropas Savienības padomē pagājušajā nedēļā neatbalstīja priekšlikumu, kas starpnacionālajiem uzņēmumiem liktu deklarēt ienākumus.

Ideja par to, ka tādām lielajām interneta kompānijām kā “Google”, “Facebook” un citām būtu jāmaksā vairāk nodokļu, ir sena, tomēr ar jaunu sparu tā uzvirmoja, kad kompānija “All Media Baltics” paziņoja par plāniem slēgt telekanālu LNT.

Šobrīd ASV bāzētie “Facebook” un “Google” Latvijas budžetā maksā nelielu daļu pievienotās vērtības nodokļa, kas tiek aprēķināts no tirdzniecības, taču ienākuma nodoklis maksāts netiek. Kompānijām Latvijā darbinieku tikpat kā nav, jo abi milži ir reģistrēti Īrijā, kur ienākumu nodoklis ir mazāks. Tomēr runas par digitālo nodokli saņēma pamatīgu triecienu pagājušonedēļ, kad Eiropas Padomes Konkurētspējas padome noraidīja Somijas priekšlikumu, kas uzliktu par pienākumu deklarēt nodokļu ieņēmumus lielajiem starpnacionālajiem uzņēmumiem. Liels bija politiķu pārsteigums, kad izrādījās, ka pret priekšlikumu balsojusi arī Latvija.

Ekonomikas ministrija, kas pauda mūsu nacionālo pozīciju, to pamato ar taktiskiem apsvērumiem: nodokļu izmaiņas bija paredzēts pieņemt ne vienprātīgi, kā šādos gadījumos ierasts, bet ar balsu vairākumu.

Finanšu ministrija uzsver, ka jautājums šonedēļ vēlreiz tiks skatīts Eiropas Savienības Ekonomikas un finanšu padomē, un tur Latvija lielāku atklātību attiecībā uz lielo korporāciju ieņēmumiem sola atbalstīt. Vienlaikus ministrijā akcentē, ka bez vienošanās starp visām Eiropas Savienības dalībvalstīm vai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas līmenī vienai pašai iekasēt nodokļus no “Google” vai “Facebook” Latvijai būšot teju neiespējami, jo VID nav informācijas, kāds ir šo kompāniju apgrozījums un reklāmas ieņēmumi tieši no darbības Latvijā.

Tikmēr lēmuma atbalstītāji uzsver, ka līdzīgs digitālais nodoklis jau ieviests Francijā, tāpēc to varot izdarīt arī Latvijā.