Eksperts: Par Skanstes tramvaja līnijas krahu atbildīgs Ušakovs un “Rīgas satiksmes” iepriekšējā valde

11 komentāri

Korupcijas skandāli “Rīgas satiksmē” pārvilkuši treknu strīpu pār Rīgas mēra Nila Ušakova (S) skaļi pieteikto Skanstes tramvaja projektu. Centrālā finanšu un līgumu aģentūra oficiāli pieņēmusi lēmumu izbeigt līgumu ar uzņēmumu “Rīgas satiksme”, kas nozīmē, ka jaunā līnija nesaņems Eiropas Savienības līdzfinansējumu, savukārt uzņēmums kārtējo reizi cietis prāvus zaudējumus.

Kā iemeslus līguma vienpusējai laušanai Eiropas fondu naudas uzraugi min nepieļaujami augstos riskus, kas izslēdz iespēju realizēt projektu atbilstoši plānam, noteiktajā termiņā. Turklāt, ņemot vērā Eiropas Komisija nulles tolerances attieksmi pret korupciju, neesot cerību, ka Skanstes tramvaja iepirkumam rezervētos 70 miljonus eiro Briselē varētu deklarēt.

“Tajā brīdī, kad rodas aizdomas par krāpšanu, korupciju vai dažāda veida koruptīvām darbībām, šādu naudu Latvijā ir ļoti grūti deklarēt. Mūsu mājasdarbs ir pārliecināties, vai visas šīs darbības ir bijušas atbilstošas finanšu regulai, un regulas prasības ir ļoti augstas, un tas arī nozīmē, ka mēs varam deklarēt tikai tādus darījumus, kur nav aizdomu par sarunātiem iepirkumiem,” norāda Centrālās finanšu un līgumu aģentūras direktors Mārtiņš Brencis.

“Rīgas satiksme” Centrālās finanšu līguma aģentūras lēmumu lauzt līgumu nekomentē – ar to vēl esot jāiepazīstas. Tikmēr Skanstes tramvaja līnijas uzraugs, sabiedrība par atklātību “Delna” uzskata, ka, ņemot vērā vairāk nekā divus miljonus eiro lielo Konkurences padomes sodu “nanoūdens” lietā un šo lēmumu, “Rīgas satiksmei” būs jāliedz veikt lielie iepirkumi.

“Nav uzticības, ka dotā nauda netiks izsaimniekota, līdz ar to lēmums ir apsveicams. Ja šī nauda tiešām tiktu izsaimniekota, atmaksa būtu jāveic nevis “Rīgas satiksmei”, bet valstij. Ir skaidri un loģiski pamatots – ja tur ir risks un risks ir milzīgs, tad projekts ir jāaptur. Mēs uzskatām, ka atbildība par to būtu jāuzņemas kapitāldaļu turētājam un uzņēmuma valdei, kura nav pietiekami labi rūpējusies par to, lai projekts tiktu īstenots,” norāda sabiedrības par atklātību “Delna” pārstāvis Jānis Veide.

Eiropas fondu līdzekļu zaudēšana nozīmē ne tikai to, ka Rīgā nebūs jaunas tramvaja līnijas, tas nozīmē arī ievērojamus finansiālus zaudējumus.

Uzņēmumam Eiropas Komisijai būs jāatskaita jau iztērētie 450 000 eiro. Zaudēti arī vairāk nekā 200 000 “Rīgas satiksmes” ieguldīto līdzekļu. Turklāt  jālauž vairāk nekā divu miljonus eiro vērtais būvprojekta izstrādes līgums, kas zaudējumu apmēru vēl palielinās.

Jāatgādina, ka Eiropas fondu rezervētos līdzekļus tramvaja līnijai iesaldēja pērn decembrī, kad KNAB paziņoja par plaša mēroga korupciju “Rīgas satiksmē”. Starp aizturētajiem bija arī Skanstes līnijas iepirkuma galvenais organizētājs – Igors Volkinšteins.

TV3 Ziņu rīcībā esošā informācija liecina, ka arī pēc aizturēšanām jaunajā tramvaju iepirkumu specifikācijā iestrādātas priekšrocības tramvaju piegādātājam “Škoda”, kuras pārstāvis arī ir starp aizturētajiem.  Uz to savā atzinumā norādījis ārvalstu eksperts Alains Gaudrijs. Arī šo informāciju “Rīgas satiksme” nekomentē.