Dzērājšoferiem turpmāk arests nedraudēs, taču piemēros lielākus naudas sodus

40 komentāri

No šodienas Latvijā pamatīgas izmaiņas administratīvo sodu sistēmā. Dzērājšoferiem turpmāk arests nedraudēs, bet naudas sodi pieauguši līdz 2000 eiro. Krietni bargāki noteikumi soda piedziņas kārtībā – jāsamaksā mēneša laikā, citādi būs darīšana ar tiesu izpildītājiem.

Par autovadīšanu vienas līdz 1,5 promiļu reibumā turpmāk draudēs naudas sods 850-1400 eiro, tiesības atņems uz trim gadiem. Autovadīšana virs 1,5 promiļu vai narkotiku reibumā izmaksās 1200-2000 eiro, tiesības atņems uz pieciem gadiem.

Pamatīgas izmaiņas mopēdu vadītājiem: ja iepriekš par braukšanu pie sarkanās luksofora gaismas bija jāmaksā 15 eiro sods, no šodienas 30 līdz pat 140 eiro. Par bēgšanu mopēdistiem būs jāšķiras no 1200-2000 eiro, kā arī uz pieciem gadiem tiks atņemtas vadītāja tiesības.

“Tur paredzēti sodi principā pielīdzināmi motocikla vadītājam, jo arī mopēdu vadītāji var izraisīt smagas avārijas. Tā kā to [sodu palielināšanu] vērtējam pozitīvi,” norāda Valsts policijas pārstāvis Andris Locs.

Ja līdz šim par vairākiem pārkāpumiem vienlaikus, piemēram, ātruma pārsniegšanu, braukšanu bez apdrošināšanas, autovadītājiem bija jāmaksā tikai par “dārgāko pozīciju”, tad turpmāk sodi summēsies.

Vēl ļoti būtiskas izmaiņas sodu piedzīšanās termiņu izmaiņās. Ja agrāk šoferi sodus maksāja, kārtojot tehnisko apskati, reizi gadā, tad tagad jāmaksā jau mēneša laikā kopš pārkāpuma.

“Tad tagad ir 30 dienas. Pēc 30 dienām policija sūtīs tiesu izpildītājam piedziņai, un tas būtiski sadārdzina,” uzsver Locs.

To kritizē autožurnālists Pauls Timrots, pieļaujot, ka ne katrs šoferis varēs laikus samaksāt un tas var iedzīt ātro kredītu jūgā. “Cilvēkiem tikai neērtāk kļūst. Lielāka panika un stress. Un dažiem dienestiem foršs darbiņš, nopelnīt no cilvēkiem, kas nebūs samaksājuši uzreiz,” uzskata Pauls Timrots.

Iekšlietu ministrijas pārstāve kritiku noraida, akcentējot, – ātrāka sodu iekasēšana motivēs vadītājus braukt pieklājīgāk. “Cilvēkiem jāievēro valstī noteiktie likumi, ir jādomā valsts un sabiedrības interesēs, kas ir dārgākas. Es uzskatu, ka viss ir samērīgi saplānots,” uzskata Iekšlietu ministrijas parlamentārā sekretāre Signe Bole.

Autovadītāji izmaiņas vērtē atšķirīgi – no sajūsmas par agresīvo šoferu sodīšanu līdz bažām par pārlieku bardzību.

“Pareizi! Jābrauc pareizi, godīgi. Es vispār dzērājšoferiem tiesības atņemtu uz visu mūžu! Vai nu dzert, vai braukt,” uzsver autovadītāja Inna.

“Ir mums agresīvi braucēji, pret tiem vajadzētu sodus celt. Pirmkārt, jāuzlabo ceļu kvalitāte, tad par sodiem var domāt. Mums pēdējā laikā tāda tendence – cilvēku padarīt vainīgu. Attiecībā uz to vīrusu – sodi, sodi. Jēga iznīcināt indivīda personību. Jāstrādā citādā virzienā, manā izpratnē,” uzskata Dainis.

Jāpiemin, ka likumā paredzēts pamatīgs sods juridiskajām personām – 7000 eiro draud par normatīvajos aktos noteikto ceļa īpašnieka vai pārvaldītāja pienākumu nepildīšanu.