Dzelzceļa pārbrauktuvju dežuranti – kāda ir viņu ikdiena?

0 Komentāru

Uz Latvijas dzelzceļa pārbrauktuvēm šobrīd strādā aptuveni 50 dežuranti, kuri pavada vilcienus un seko drošībai uz sliedēm.

Taču ik gadu ”Latvijas Dzelzceļš” samazina šo darbinieku skaitu, kas nozīmē, ka nav tālu tas laiks, kad cilvēks ar zizli rokās pie pārbrauktuvēm būs vēsture.

Gundega Žablinska jau 18 gadus strādā vienā un tajā pašā dzelzceļa pārbrauktuvē Tīrainē, sekojot līdzi gan vilcienu, gan autovadītāju, gan gājēju drošībai. Tieši gājēji bieži vien nedzird dežuranta brīdinājumus par vilciena tuvošanos un mēdz turpināt iet pat tad, kad līdz vilcienam paliek vien pāris metri. Tāpēc pārbrauktuves dežurantam ir jābūt jo īpaši modram.

Gundega Žablinska, dzelzceļa pārbrauktuves dežurante

Nekādas televīzijas un radio te nevar būt, jo visu laiku ir jābūt ļoti uzmanīgam, tev ir jādzird katrs troksnis, tev visu laiku ir jāskatās un jābūt modram. Nevar gulēt!

Nedēļas laikā Gundegai ir četras maiņas, katra ilgst 12 stundas. Pa šo laiku viņai ir jāpavada vairāki desmiti vilcienu, jāpārbauda, vai strādā visas lampiņas, ar kurām dot signālus vilcieniem, kā arī jāskatās, vai sliedēm un pašam vilcienam nav kādi bojājumi, vai, piemēram, nav aizvērtas durvis.

Gundega novērojusi, ka autovadītāji ļoti bieži neapdomāti riskē ar savu dzīvību un mēģina apbraukt jau nolaisto drošības barjeru. Daudzi domā, ka tieši dežuranti regulē, kad barjera nolaidās, taču tas notiek automatizēti.

Gundega Žablinska, dzelzceļa pārbrauktuves dežurante

Ir tādi šoferi, kas brauc garām un rāda, ka man viss nav mājās, ka es te vienkārši spēlējos atnākusi un tās barjeras nolaidu un nelaižu viņu, vienkārši ņirgājos par viņiem.

Ja uz dzelzceļa gadās bīstama situācija, piemēram, salūzusi drošības barjera vai aprāvušies elektrības vadi, Gundegai par to mirklī jāziņo dispečeram, kas arī risina situāciju. Kas gan dežurantam ir jādara pašam, ir sniega tīrīšana. Dažreiz šis uzdevums ir tik sarežģīts, ka nākas lūgt arī vīra palīdzību.

Šobrīd Latvijā ir 530 dzelzceļa pārbrauktuves, no kurām 430 ir pilnīgi automatizētas un aprīkotas ar signalizāciju. Dežuranti strādā tikai uz 35 pārbrauktuvēm, kurās ir īpaši liela automašīnu un vilcienu kustības intensitāte, kā arī slikta redzamība. Taču ar laiku arī šādās pārbrauktuvēs dežurantu skaits samazināsies.

Dainis Zvaners, VAS ”Latvijas Dzelzceļš” galvenais tehniskais inspektors

Tas mums ir tāds mantojums un likumdošanā jau 100 gadus paredzēta lieta, bet mēs cenšamies to pārbrauktuvju skaitu, kur ir fiziski apsardze, tomēr samazināt par 2-3 pārbrauktuvēm gadā.

Tādējādi var apgalvot, ka Gundega ir viena no retajiem vēl strādājošiem dzelzceļa pārbrauktuvju dežurantiem. Sieviete uzskata, ka tehnika gan nespēs rūpēties par kārtību un drošību sliežu tuvumā labāk par cilvēku.

Foto

0 Komentāru