Dzelzceļa elektrificētāji valstij prasa miljonus

Komentāri

Latvijas dzelzceļš cer, ka tam izdosies iegūt valsts naudu elektrifikācijas projekta īstenošanai, un valdībai šonedēļ piedāvājis apspriest vairākus finansēšanas modeļus. Viens no tiem paredz, ka valsts budžetā būtu jārod vismaz 100 miljoni eiro.

Dzelzceļa kravu pārvadāšanai šobrīd tiek izmantotas dīzeļlokomotīves, kas videi nav draudzīgas. Pēc elektrifikācijas projekta īstenošanas šo darbu varētu veikt elektrovilces lokomotīves, kas nerada kaitīgos izmešus.

Tieši vides aizsardzības dēļ vērienīgajam projektam pieejami 347 miljonu eiro liels līdzfinansējums no Kohēzijas fonda. Taču tam klāt jāliek arī publiskais līdzfinansējums – 300 miljonu eiro apmērā. Latvijas dzelzceļa vadītājs šorīt raidījumā 900 sekundes klāstīja uzņēmuma piedāvājumu, kur rast nepieciešamo finansējumu.

Tie ir nevis izdevumi, bet investīcijas, kas ļaus nākotnē nopelnīt, uzskata Latvijas dzelzceļa vadītājs. Turklāt tautsaimniecībā, tostarp Latgalē, no kuras virzienā uz Ventspili, iecerēts sākt elektrifikācijas pirmo posmu, ieplūdīs miljoni. Līdzīgi domā arī satiksmes ministrs.

Video

Uldis Augulis noraida nozares pārstāvju bažas par tik milzīgiem ieguldījumiem dzelzceļa infrastruktūrā laikā, kas krīt kravu apjoms. Tieši tādēļ norit darbs pie kravu plūsmas diversifikācijas, un šonedēļ no Ķīnas uz Rīgā dosies pirmais testa kravas vilciens.

Tomēr valdības vadītāja bažas par iespējamo projektu nav kliedētas.

Finanšu ministrijā top atzinums par projekta ietekmi uz valsts budžetu un fondu apguvi. Tiešu līdzfinansējumu no valsts budžeta valdības vadītājs nesola.

Latvijā elektrificēti tikai 14% dzelzceļa līniju. Vai tiks elektrificētas arī pārējās, par to valdībai jāizšķiras jau nākamnedēļ.

Lasi vēl