Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcai draud masveida darbinieku atlaišana

Komentāri

Šonedēļ pie valdības, lūdzot valsts garantijas kredītsaistību segšanai, vērsās grūtībās nonākusī Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca, viens no lielākajiem šīs Latgales pilsētas uzņēmumiem, kam citādi draud masveida darbinieku atlaišana. Tā kā situācija ir teju mats matā tādi pati, kā Liepājas Metalurga gadījumā, kurā joprojām diezgan bezcerīgi iesprūduši aptuveni 60 miljoni mūsu kopējās naudas, LNT Ziņu Top 10 pētīja, ko plāno rūpnīca un ko darīs valdība, kurai priekšā ir grābeklis, uz kura jau reiz uzkāpts.

2010. gadā Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca tika atzīta par labāko darba devēju Latgalē. Toreiz šeit strādāja ap 1200 darbinieku. Tas bija krīzes laiks, un par nākotnes plāniem skaidrības nebija. Taču uzņēmumam izdevās noturēties virs ūdens. Līdz brīdim, kad saasinājās Eiropas Savienības attiecības ar Krieviju, un kaimiņvalstī kritās rubļa kurss, kas iedragāja peļņas radītājus. Jau kopš pērnā gada darbinieku skaits ir samazinājies uz pusi. Peļņas vietā – zaudējumi.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

Detalizēta informācija par apstākļiem izpausta netiek, taču, visticamāk, uzņēmuma kreditētājus, banku, bažīgus padarījuši finanšu rādītāji.

Šī gada pirmajā pusgadā rūpnīca strādājusi ar 6,17 miljonu eiro apgrozījumu un cietusi 1,46 miljonu eiro zaudējumus.

Kā LNT Ziņu Top 10 apgalvo uzņēmumā, līdz šim tas vienmēr savas saistības pildījis, tādēļ par šādu pavērsienu ir pārsteigs.

Foto

Šonedēļ bankas kredīta nodrošināšanai, uzņēmums lūdza valdības garantijas. Premjers un finanšu ministre no konkrētām atbildēm līdz šim izvairījušies, to pamatojot ar detalizētas informācijas trūkumu, kura amatpersonu rīcībā nav nonākusi.

Kopš pērnā gada sākuma no Daugavpils Lokomotīvju rūpnīcas un tās saistītajiem uzņēmumiem atlaisti vairāk nekā 400 darbinieki. Daļa no tiem devās pensijā, daļai izdevās atrast darbu citviet, un šogad Nodarbinātības valsts aģentūrā bija reģistrēti 140 šā uzņēmuma darbinieku, no kuriem salīdzinoši nesen pie vakancēm tikuši 32. Par pārējiem filiāles vadītājs ir skeptisks.

Vasarā, kad visā Latvijā tika fiksēts pēdējo gadu zemākais bezdarba līmenis, arī Daugavpils bija to pilsētu skaitā, kas šo statistiku veidoja. Taču kopumā, tas joprojām ir augsts 10,8%, kas ir gandrīz identisks Liepājai.

Tādēļ uz Lokomotīvju remonta rūpnīcas problēmām pilsētā raugās bažīgi, jo tas vēl vairāk pastiprinātu sociālo spriedzi.

Visvairāk Daugavpilī šobrīd pieprasītas šuvējas, kravas auto vadītāji, pārdevēji, palīgstrādnieki, krāsotāji.

Pat pie būtiskas situācijas uzlabošanās Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca pie agrākā darbinieku skaita neatgriezīsies. Uzstādītas jaunas iekārtas, kam tik liels darbinieku skaits nav nepieciešams. Uzņēmuma vadība uzskata, ka, saņemot valdības garantijas kredītam, atlikušajiem 500 darbiniekiem darbs būs. Saņemta neoficiāla informācija par uzvaru Polijas tenderī, kas paredz 14 lokomotīvju remontu. Sadarbība jau notiek un arī turpmāk paredzēts sadarboties ar Vāciju.

Pilsētas vadība iespējai, ka tuvākā gada laikā spriedze pilsētā var būtiski pieaugt, un būs jāpārskata sociālais budžets, pagaidām negatavojas. Tā vietā ar pusmiljons eiro atvēlēts bezmaksas sabiedriskā transporta nodrošināšanai pensionāriem. Šeit tic, ka valdība prasītās garantijas sniegs.

Stāstā gan ir viena nianse. Tie ir īpašnieki. Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcas lielākais akcionārs  ir ar Latvijas dzelzceļu kukuļošanas skandālā iesaistīto Igaunijas  uzņēmēju Oļegu Osinovski saistītais Skin-est Rail.

Pēc Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīcas vadītāja sacītā, savu naudu, akcionāri kredīta atmaksā ieguldīt nevar, jo tā jau iztērēta par jaunām ražošanas iekārtām, kā arī nepieciešama apgrozāmajiem līdzekļiem. Savukārt valdības piesardzību steigties sniegt prasītās garantijas arī var saprast – jo pēc līdzīgu garantiju sniegšanas bēdīgi slavenajam Liepājas metalurgam, valstij šobrīd ir ļoti liels risks pazaudēt vairākus desmitus miljonus nodokļu maksātāju naudas.

Lasi vēl