Daudzi krustojumi gājējiem jāšķērso vieglā skrējienā

3 komentāri

Vieglā riksītī ar bērnu ratiem vai steidzīgi kustinot vecumdienu spieķi – tā diemžēl steigā jāšķērso apdzīvotāko pilsētu lielāko ielu krustojumi Latvijā. Gājējiem paredzētā zaļā gaisma krustojumos aprēķināta cilvēkiem ar raitu gaitu, tāpēc pārējiem ir krietni jāpieliek solis.

Tikt ielas otrā pusē, protams, ir iespējams, taču nereti tiešām ir jāskrien. LNT uzrunātie garāmgājēji norāda, ka tādi fiksie krustojumi, vismaz Rīgā, ir diezgan daudz, kurus, piemēram, māmiņa ar bērnu pie rokas laikus šķērsot nevar.

Pilsētnieki uzskata, ka zaļo gaismu gājējiem varētu atvēlēt kaut nedaudz vairāk.

Rīgas domes Satiksmes departamentā atgādina, ka krustojumus šķērsot pa diagonāli nedrīkst. Taču visi labi zina, ka gājēji minēto liegumu neievēro. Domes pārstāvis norāda, ka neformāli ir plaši pieņemts – degot zaļajai gaismai visos virzienos, gājēji iet ātrāko ceļu. “Reālajā situācijā neviens nemēģina noķert tādus gājējus. Tātad – gājējs raitā solī iet, tad viņš var paspēt,” piebilst Rīgas domes Satiksmes departamenta Vadības centra nodaļas vadītāja vietnieks Ilgvars Lipsts.

Viņš arī uzsver, ka galvaspilsētā, aprēķinot gājēju luksofora zaļās gaismas intervālu, tiek ņemts vērā, ka cilvēks ielu šķērso ar ātrumu līdz pusotram metram sekundē. Tas ir raits, jauna cilvēka solis.

Satiksmes eksperts Pauls Timrots norāda, ka nekas traģisks gājēju luksoforu režīmā nav, taču daudzviet tiek eksperimentēts, un arī Rīgā varētu uzlabot gājēju ērtību, tai pat laikā iespējami mazāk traucējot autovadītājiem.

“Amerikā, cik esmu lasījis, viņi palaiž gājēju mazliet pirms braucēja, un viņi jau ir uz ceļa, un šoferis redz, ka tur jau viens iet un nebrauc virsū, tā uzlabojot satiksmi diezgan pamatīgi,” saka Timrots.

Jāpiebilst, ka neatkarīgi no neērtībām autovadītāji un gājēji vairumā gadījumu iztiek bez īpašiem konfliktiem. Tai pat laikā tas notiek, iespējams, tāpēc, ka gājēji satiksmes trūkumus kompensē, ziedojot savu ērtību.

Sižeta filmēšanas laikā nebija ilgi jāgaida, lai redzētu, ka gājējiem ļoti bieži nākas ielu šķērsot rikšojot. Tas liek domāt, ka kaut kas tomēr ir jāmaina, lai cilvēki var šķērsot krustojumu, pārāk neiespringstot.

Gājējiem zaļā gaisma visos virzienos tiekot ieviesta tikai lielākajos krustojumos. Taču ir novērots, ka zaļā gaisma visos virzienos ir ieviesta arī nelielos krustojumos.

3 komentāri