CSDD plāno autoskolu reformu! ”Tiesības” varētu izmaksāt dārgāk

42 komentāri
CSDD plāno autoskolu reformu! ”Tiesības” varētu izmaksāt dārgāk
FOTO: LETA

No šā gada rudens B kategorijas autovadītāja apliecības iegūšana varētu kļūt sarežģītāka un dārgāka. Valdības konceptuāli atbalstītie noteikumi paredz, ka autoskolās teorētiskās apmācības un braukšanas kursi būs intensīvāki, mainīsies arī maksājumu kārtība.

Mācīs braukt ekstrēmos apstākļos

CSDD sagatavotie labojumi topošo šoferu apmācību programmā paredz teorētisko kursu papildināt ar jauniem elementiem. Proti, ieviest atsevišķu kursu par bīstamu situāciju prognozēšanu un risku novērtēšanu. Iecerēts palielināt minimālo vadīšanas nodarbību skaitu – B kategorijai no 14 līdz 20. Plānota arī topošo autovadītāju apmācība uz slideniem ceļiem un tumsā. Autoskolām būs obligāta prasība izveidot un uzturēt savu braukšanas laukumu.

“Izmaiņas ir diezgan plašas, un kopumā tās ir vērstas uz jauno autovadītāju braukšanas līmeņa paaugstināšanu. Līdz ar to uz satiksmes drošības uzlabošanu,” pēc valdības komitejas sēdes izteicās CSDD Kvalifikācijas daļas vadītājs Juris Teteris.

Cīnīsies pret negodprātīgiem instruktoriem

Patlaban topošajiem autovadītājiem ir jārēķinās ar aptuveni sešu līdz astoņu simtu eiro izdevumiem par apmācību. Pēc jaunās sistēmas ieviešanas, kursi kļūs vēl dārgāki. CSDD lēš – aptuveni no 5 līdz 10 procentiem. Vēl viens būtisks jaunums ir izmaiņas norēķinu kārtībā. Apmaksu gan par teoriju, gan par braucieniem būs jāveic autoskolā. Tātad braukšanas instruktoriem skaidrā naudā vairs nedrīkstēs maksāt.

“Ir aizdomas, ka diezgan liela daļa autoskolu un instruktoru atrodas pelēkajā zonā. Tāpēc arī tāda prasība. Patlaban ir  liela jezga, jo daļu maksājuma klients veic autoskolā, daļu dod instruktoram. Mēs par šo regulāri saņemam sūdzības no autoskolu klientiem,” piebilda Teteris.

Konkurences padome iebilst

Plānotās izmaiņas jau izraisījušās asus iebildumus. Visasāk protestē konkurences padomē, norādot, ka regulācija ir pārāk detalizēta. Paredzēta pārmērīga iejaukšanās autoskolu un klientu privāttiesiskajās attiecībās.

“Pateikt tā, ka tagad modelim jābūt piecām stundām vienā dienā, starpbrīdim jābūt piecām, desmit minūtēm! Tas ir smieklīgi, tik detalizēti aiziet regulācijā. Tomēr tas ir brīvais tirgus un autoskolu klienti var izvēlēties, cik ilgā laikā apmācīties. Tā ir konkurence. Regulējumam ir jābūt vienkāršam,” uzver Konkurences padomes vadītāja Skaidrīte Ābrama.

Taču, neraugoties uz iebildumiem, jaunās kārtības ieviešanu atbalstījusi valdības komiteja. Konkurences padome savus iebildumus plāno uzturēt arī valdības sēdē. Ja Ministru kabinets izmaiņas apstiprinās, visticamāk, gaidāma autoskolu apvienošanās vai bankroti. Daudzas skolas nevarēs atļauties izveidot un uzturēt savus apmācību laukumus. Latvijā patlaban ir aptuveni 200 autoskolas.

 

Video

42 komentāri